Rynek hybryd w Polsce od lat rozwija się bardzo dynamicznie – sprzedaż aut hybrydowych co roku rośnie o kilkadziesiąt procent. Wejście hybryd do głównego nurtu motoryzacji to przede wszystkim zasługa Toyoty, która jako pierwsza wprowadziła tę technologię do Polski za sprawą modelu Prius, a następnie spopularyzowała ją dzięki takim modelom jak hybrydowy Auris czy Yaris. Oto przegląd najważniejszych hybrydowych Toyot dostępnych w naszym kraju.
Samochody hybrydowe dostępne w Polsce: segmenty, ceny
Polscy kierowcy mają do wyboru szeroką gamę samochodów hybrydowych. Większość producentów oferuje przynajmniej jeden hybrydowy model – dotyczy to zarówno marek popularnych, jak i premium. Samochody hybrydowe dostępne w Polsce reprezentują niemal wszystkie segmenty i typy nadwozia, a także przedziały cenowe – od ceny około 60 tys. zł za miejskiego hatchbacka po kilkaset tysięcy złotych za luksusowe limuzyny czy sportowe coupé. Największym graczem na polskim rynku hybryd jest Toyota – producent ten odpowiada za ponad 80% wszystkich nowych aut hybrydowych rejestrowanych w Polsce.
Hybrydowe Toyoty – modele
Hybrydy stanowią istotną część sprzedaży Toyoty w Polsce. Niemal 30% samochodów japońskiej marki wyjeżdżających z salonów ma napęd hybrydowy. Toyota oferuje swoim klientom hybrydowe modele z sześciu segmentów – od miejskiego Yarisa, przez kompaktowego Aurisa z nadwoziem hatchback i TS Kombi, crossovera Toyota C-HR, średniej wielkości liftbacka Prius w wersji ładowanej i nieładowanej z zewnętrznej sieci, 7-osobowego minivana Prius+, aż po średniej wielkości SUV-a Toyota RAV4.
Hybrydowa Toyota Yaris
Toyota Yaris to najmniejszy i najtańszy samochód hybrydowy na polskim rynku. Jej przystępna cena, porównywalna z cenami analogicznych samochodów z silnikiem Diesla, bogate wyposażenie i automatyczna skrzynia biegów w standardzie oraz niskie koszty utrzymania powodują, że jest to jeden z najpopularniejszych modeli hybrydowych – od stycznia do września 2018 roku zarejestrowano w naszym kraju 2310 hybrydowych Yarisów.
Toyota Yaris Hybrid ma łączną moc 100 KM i rozpędza się do 100 km/h w 12 sekund. Promień zawracania wynoszący tylko 4,8 m, bagażnik o pojemności 286 l (taki sam jak w wersji konwencjonalnej Yarisa) oraz korzystanie z samego silnika elektrycznego przez około połowę czasu jazdy i pokonywanego dystansu w miejskich warunkach powodują, że to samochód bardzo dobrze pasujący do miasta. Samochód hybrydowy zużywa średnio 3,7–4,2 l/100 km benzyny według nowego cyklu pomiarowego WLTP i emituje 84–96 g/km CO2, spełniając tym samym normę Euro 6AD.
Hybrydowa Toyota Auris
Toyota Auris to popularny kompakt, dostępny na rynku z nadwoziem hatchback i kombi. Auris Hybrid przez wiele lat był najchętniej wybieranym samochodem hybrydowym w Polsce – dopiero w ubiegłym roku ustąpił pola nowemu crossoverowi Toyota C-HR Hybrid. Napędza go układ hybrydowy o mocy 136 KM, który w zależności od wersji nadwozia rozpędza Aurisa do 100 km/h w 10,9–11,2 sekundy. Hybrydowy hatchback Toyoty spala średnio około 4 l/100 km według WLTP i o 0,2 l więcej w przypadku nadwozia TS Kombi. Średnia emisja CO2 mieści się w zakresie 90-99 g/km i spełnia tym samy normę EURO 6AD.
Hybrydowa Toyota C-HR
Toyota C-HR zadebiutowała w 2016 roku, szturmem podbijając rynek aut hybrydowych w Polsce. Crossover niemal od razu zajął pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży samochodów hybrydowych i utrzymuje się na nim do tej pory. Toyota C-HR zwróciła uwagę kupujących nie tylko najnowocześniejszym napędem hybrydowym Toyoty i supersztywną platformą TNGA, która obniża środek ciężkości auta i poprawia jego właściwości jezdne bez rezygnacji z komfortu jazdy. Crossover Toyoty ma także przykuwający uwagę design oraz eleganckie wnętrze, a wśród bogatego wyposażenia dostępny jest m.in. opracowany specjalnie do tego modelu system audio klasy premium marki JBL. Napęd hybrydowy Toyoty C-HR ma moc 122 KM i rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 11 s. Samochód może holować przyczepę o masie do 725 kg. Auto zużywa średnio 3,8 l/100 km benzyny (wg NEDC) i emituje 86 g/km CO2.
Hybrydowa Toyota Prius
Czwarta generacja Toyoty Prius znacznie różni się od pierwszej odsłony tego modelu. Prius z 1997 roku był subkompaktowym sedanem. Teraz to średniej wielkości liftback o oryginalnej stylistyce, pełny nowoczesnych rozwiązań technologicznych, do których należą modułowa platforma TNGA oraz zbudowany w architekturze TNGA napęd hybrydowy 122 KM. Choć Toyota Avensis nie występuje w hybrydowej wersji, to lukę tę w segmencie D z powodzeniem wypełnia właśnie Prius.
W wersji plug-in, czyli z wtyczką i większą baterią trakcyjną, Prius może przejechać wykorzystując tylko silnik elektryczny około 50 km, po czym staje się klasyczną hybrydą, która dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania korzysta z samego silnika elektrycznego nawet przez 70% czasu jazdy po mieście.
Prius nieładowany z gniazdka zużywa średnio 3,4 l benzyny na 100 km (wg NEDC) i emituje 78 g/km CO2. Najpopularniejsza na świeci hybrydowa Toyota przyspiesza do 100 km/h w 10,6 s. Prius Plug-in Hybrid jest najbardziej zrywny w trybie EV za sprawą mocy 72-konnego silnika elektrycznego, którego maksymalny moment obrotowy jest dostępny od chwili ruszenia w pełnym zakresie prędkości.
Hybrydowa Toyota RAV4
Toyota RAV4 Hybrid należy do ścisłej czołówki najpopularniejszych aut hybrydowych w Polsce. Średniej wielkości SUV o dużej mocy, niskim spalaniu, przestronnym wnętrzu i bagażniku oraz wysokiej kulturze pracy w mieście i poza nim odniósł na polskim rynku spory sukces. W rankingu samochodów hybrydowych najczęściej rejestrowanych w Polsce RAV4 Hybrid zajmuje trzecie miejsce, tuż za Toyotą C-HR Hybrid i hybrydowym Aurisem.
Hybrydowa Toyota RAV4 to najmocniejsza odmiana SUV-a Toyoty. Jej napęd dostarcza 197 KM mocy i rozpędza auto do 100 km/h w 8,3 s. Model jest dostępny z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła. W wersji E-Four tylna oś jest napędzana dodatkowym silnikiem elektrycznym. System ten płynnie włącza tryb AWD przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni czy w zakręcie, zwiększając również przyczepność́, stabilność i sterowność w trudnych warunkach. Spalanie w hybrydowej Toyocie RAV4 to średnio 5,3-5,8 l/100 km benzyny, w zależności od wersji, a średnia emisja CO2 mieści się w przedziale 122-131 g/km CO wg NEDC. Podobnie jak pozostałe hybrydy Toyoty, samochód spełnia normę Euro 6AD.
Co to jest samochód hybrydowy?
Hybryda to auto napędzane konwencjonalnym paliwem, którego silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym. Większość samochodów hybrydowych jeżdżących po polskich drogach nie wymaga ładowania z gniazdka – bateria zasilająca motor elektryczny ładowana jest silnikiem spalinowym lub energią odzyskiwaną podczas hamowania, albo jednym i drugim. Do aut hybrydowych zaliczane są także hybrydy plug-in, których znacznie większe baterie trakcyjne mogą być ładowane z sieci energetycznej przez wtyczkę.
Toyota jest pionierem rynku hybryd i największym producentem tych samochodów. Pod koniec lat 90. japoński koncern zasłynął wprowadzeniem na rynek pierwszego samochodu hybrydowego – modelu Prius. Samochód ten zaskoczył wielu komentatorów, gdyż mógł korzystać podczas jazdy z samego silnika elektrycznego, choć nie ładowało się go z zewnętrznej sieci. Do sprawnej, oszczędnej jazdy z silnikiem elektrycznym, wspomagającym jednostkę benzynową bądź napędzającym auto samodzielnie, wystarczył wydajny układ odzyskiwania energii z hamowania oraz system optymalizacji pracy silnika, który utrzymywał silnik benzynowy w najkorzystniejszym zakresie obrotów nawet wtedy, kiedy auto nie potrzebowało wiele mocy. Nadwyżka momentu obrotowego była wykorzystywana do generowania prądu. Całością zarządza jednostka sterująca za pośrednictwem opatentowanej przez Toyotę przekładni planetarnej, która działa jak bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów. To unikalne rozwiązanie jest stosowane w hybrydach Toyoty do dziś i wyróżnia je na rynku samochodów z niekonwencjonalnym napędem.
Najlepsze auta hybrydowe
Toyota ma największe doświadczenie w projektowaniu i produkcji aut hybrydowych. Przez ponad 20 lat od wejścia na rynek Priusa nieustannie rozwija i doskonali swoją technologię hybrydową. Efektem są produkty doceniane na całym świecie – do dziś koncern dostarczył klientom ponad 12 milionów aut hybrydowych. Potwierdzają to rankingi niezależnych organizacji, badających jakość samochodów.
Najbardziej wszechstronne badania samochodów prowadzi amerykańska organizacja konsumencka Consumer Reports. Auta z napędem hybrydowym od lat zajmują najwyższe miejsca w rankingach tej prestiżowej instytucji.
Hybrydowa Toyota Camry jest według Consumer Reports najlepszym samochodem 2018 roku w segmencie aut średniej wielkości. W rankingu Top 10 samochodów zużywających najmniej benzyny znalazły się same hybrydy, w tym 5 samochodów Toyoty – Prius, Prius Plug-in Hybrid, Camry, subkomapktowy Prius C i duży sedan Avalon.
Samochody Toyoty są znane także ze swojej niezawodności. Dlatego w zestawieniu Top10 najbardziej niezawodnych modeli na amerykańskim rynku znalazło się aż 7 modeli koncernu Toyota, w tym pięć hybryd – Prius, Prius C, Prius Plug-in Hybrid i hybrydowa Toyota Highlander, a także Lexus NX. Wśród 10 samochodów, które udowodniły, że bez trudu mogą osiągnąć przebieg 200 000 mil (320 000 km), znalazły się 3 hybrydowe Toyoty – w tym Toyota Camry, Prius i trenowa Toyota Highlander. Na tej liście znalazła się także jedna hybryda marki Honda – model Accord.
Modele hybrydowe dobrze wypadają także w testach bezpieczeństwa. W ciągu ostatnich czterech lat Euro NCAP przeprowadził testy zderzeniowe trzech hybryd Toyoty – Priusa, Yarisa i Toyoty C-HR. Wszystkie zdobyły w nich najwyższą notę 5 gwiazdek. Więcej na temat Toyoty na stronie: https://www.toyota.pl/.
wielu jest już producentów, którzy maja hybrydy w swoich ofertach
może i aut jest sporo ale toyota jest pionierem w tej dziedzinie co za tym idzie ich jednostki są lepsze. Zresztą zobacz w ilu modelach toyota proponuje napędy hybrydowe
Dobrze byłoby mieć taką hybrydową Toyotkę, nie ma co. Może kiedyś się zdarzy. Może wkrótce się dorobię. Jakbym miał rzeczywiście kupować hybrydę to zdecydowanie od Toyoty.
Samochody hybrydowe będą coraz popularniejsze ze względu na swoje zalety i ekonomiczność może za jakiś czas uda mi się zmienić moją yariskę na tą hybrydową, niestety jest ona dla mnie za droga i to jedyna wada jaką obecnie w hybrydach dostrzegam
Ja jestem za – mieszkam w sporym mieście i tutaj problem smogu jest duży. Auta hybrydowe rozwiązałyby sporo problemów – szkoda, że są jeszcze u nas w kraju tak mało popularne.
Auta hybrydowe to liczne zalety – głównie jeśli chodzi o nasze portfele – które niestety stają się coraz chudsze – ale i nasze samopoczucie. Mieszkając w dużym mieście to naprawdę duża ulga. A informacja o tym, ze to właśnie m.in. Toyota zajęła się ich produkcją bardzo mnie cieszy. To świetna marka i jak dotąd nie zawiodła ani mnie, ani znajomych. Być może i hybryda znajdzie się w naszym posiadaniu 🙂 – nowy rok to nowa praca i nowe możliwości także finansowe, więc kto wie 🙂