Popyt na samochody, zwłaszcza na samochody nowe nie maleje. Przewidujemy, że w 2023 roku utrzyma się wysoki popyt, choć podaż nadal może być niższa, co będzie generować przestoje oraz kolejki u producentów. Jak w tym wszystkim odnajdą się auta hybrydowe? Zainteresowanie nimi na pewno nie spadnie, choć może nadal rosnąć cena. Jednak, jak zapewniają dystrybutorzy, będzie ona adekwatna do jakości pojazdów, w których nie brakuje nowych funkcji i udogodnień.
Czy kryzys samochodowy dotknie auta segmentu premium?
Trwający od 2022 roku kryzys samochodowy nie skończy się w 2023 roku. Eksperci rynku motoryzacyjnego przewidują jego dalsze pogłębianie się, ale niekoniecznie będzie to miało odzwierciedlenie w segmencie aut premium. Do takich zaliczają się hybrydy.
Osoby, które zdecydują się kupić taki pojazd prawdopodobnie będą pozytywnie zaskoczone ceną. Bo choć z roku na rok obserwujemy dynamiczny wzrost cen aut nowych, to i tak, za sprawą rządowego programu obniżającego akcyzę, hybrydy po prostu się opłacają.
W dłuższej perspektywie (kilku lat) nie powinny stracić na wartości tak, jak auta z silnikiem wyłącznie spalinowym. Jest to spowodowane tym, że spełniają wymogi dotyczące energooszczędności, a także mogą zaoferować bardzo komfortowe, nowoczesne wyposażenie i wiele praktycznych funkcji.
Zatem, jak możemy zaobserwować już w tym momencie, auta hybrydowe, a po nich auta elektryczne zawojują nasz rynek i za jakiś czas staną się standardem. Dlaczego? Bo jako jedne z nielicznych będą spełniały zaostrzające się rygory dotyczące emisyjności spalin.
Dostępność aut – czy trzeba będzie długo czekać?
Auta z salonu zazwyczaj były dostępne bardzo szybko, jednak rok 2022 pokazał, że wcale nie jest to standardem. Dzisiaj zastanawiamy się więc nad tym, czy na samochody nowe będziemy musieli długo czekać, czy może jest szansa na skrócenie kolejek o kilka miesięcy? Powolna stabilizacja sprawia, że auta powinny być łatwiej dostępne, a okres oczekiwania na nie skrócony. Na pewno nadal dużo będzie zależało od marki, modelu, standardu wyposażenia czy ceny, jednak do sprzedaży trafią nie tylko auta produkowane w 2023, ale też w 2022 roku (z szansą na rabaty – sprawdź najlepsze opcje na Ofertytoyota.pl).
Zapotrzebowanie na hybrydy i elektryki
Spodziewam się dalszego wzrostu sprzedaży aut elektrycznych i osiągnięcia udziału 5-7 proc. w łącznej liczbie rejestracji nowych pojazdów w 2023 r. Popyt na samochody zeroemisyjne systematycznie się zwiększa, co widać w wynikach wyszukiwania na platformie, jak i w danych sprzedażowych – ocenia Michał Knitter wiceprezes Carsmile[1].
Skąd taki trend? Na pewno z obietnicy generowania oszczędności związanych z eksploatacją pojazdu. Do tego rozwojowy rynek pojazdów zeroemisyjnych, dotacje na ten cel, ulgi i inne korzyści dla właścicieli takich aut sprawią, że uwaga wielu zwróci się m.in. w kierunku hybryd.