O samochodach terenowych napisano już naprawdę wiele, a mimo to wielu kierowców nadal nie wie, jak wybrać taką maszynę. Podobnie jest również z przygotowaniem auta terenowego do jazdy po szeroko pojętym off-roadzie. Dlatego też w tym tekście nie tylko wyjaśniamy, na co zwrócić uwagę wybierając auto dla siebie, ale również przybliżamy tematykę modyfikacji, dzięki którym auto sprawdzi się w nawet najcięższym terenie.
Wybieramy auto terenowe – na co zwrócić uwagę?
Wybór auta terenowego to tak naprawdę konieczność zwrócenia uwagi na wiele czynników. Pierwszym z nich jest na pewno uniwersalność takiego auta – Warto zwrócić na to uwagę, że takim autem będziemy się poruszać nie tylko w terenie, ale również po mieście i utwardzonych drogach poza nim. Musi zatem być to samochód terenowy, który ma dobre możliwości terenowe, łatwo pokona wszelkie przeszkody, ale również zagwarantuje komfortową jazdę po drogach asfaltowych. – mówi doradca z firmy overlimit.com, która oferuje całą gamę rozwiązań dla samochodów terenowych, a w szczególności dla Dacii Duster.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest komfort podróżowania, związany nie tylko z zastosowanymi w aucie rozwiązaniami, ale także jego gabarytami. Tym bardziej, że coraz częściej auta terenowe wybierane są jako auta rodzinne. Kupując taki samochód należy również zwracać uwagę na to, czy z łatwością można dokupić do niego części zamienne i jakie są możliwości jego serwisowania. – Poza tym warto stawiać na auta, które można dopasować do swoich potrzeb, a zatem nieco je zmodyfikować. My zajmujemy się Dacią Duster, obecnie jednym z najlepiej sprzedających się aut segmentu SUV Crossover w Europie, który ma niezwykle korzystny stosunek ceny do jakości, to duże i komfortowe auto, które wybierają nie tylko miłośnicy jazdy off-roadowej, ale także rodziny z dziećmi, służby mundurowe, ratunkowe i przedstawiciele wielu firm, które prowadzą działalność w trudnym terenie.
Off-road – czyli na co trzeba się przygotować?
Najogólniej rzecz biorąc off-road to jazda po nieutwardzonych drogach. Definicja ta jest jednak bardzo szeroka i tak naprawdę nie oddaje w pełni tego, z czym spotykają się zawodnicy biorący udział w rajdach tego typu. – A przeszkody są naprawdę różne. Często trasy tzw. rajdów przeprawowych wyznaczane są w naprawdę trudnym terenie, gdzie ciężko byłoby przejść, a co dopiero przejechać samochodem. Normą są zatem skały, wystające korzenie drzew, bagna czy miejsca, w których samochód musi brodzić w wodzie. W takich warunkach bardzo łatwo o uszkodzenia auta i też rzeczą całkowicie naturalną jest to, że wiele samochodów terenowych psuje się w czasie off-roadowych eventów. Niektórzy kierowcy, świadomi możliwości auta, nawet nie podchodzą do pokonania danej przeszkody. Remedium na to są modyfikacje, które wprowadza się do aut terenowych, przygotowując je tym samym do pokonywania nawet ekstremalnych przeszkód – przekonuje wspomniany doradca. Co to za modyfikacje, o których wspomina? Podstawową jest zwiększenie prześwitu oraz montaż profesjonalnych opon terenowych, co już znacznie poprawia możliwości terenowe auta. Zależnie od potrzeb można oczywiście zdecydować się na szereg innych zmian, do których należą m.in:
- Montaż stalowej płyty osłonowej silnika, płyty osłonowej zbiornika paliwa oraz tylnego mostu napędowego.
- Montaż płyty montażowej wyciągarki zabudowanej w przednim zderzaku i wyciągarki o wybranej mocy.
- Wyprowadzony dolot powietrza do silnika.
- Zabezpieczenie układu napędowego przed wodą.
W zakresie wszelkich modyfikacji aut terenowych należy pamiętać przede wszystkim o tym, by zgłaszać się do profesjonalistów. – Niezależnie od tego, co chcemy zmodyfikować w aucie terenowym, zmiana ta musi być zgodna z polskim i unijnym prawem. Auto musi być w pełni sprawne i dopuszczone do ruchu. A to zagwarantować nam mogą tylko specjaliści, którzy mają za sobą tego typu realizacje.
Auto terenowe to samochód dla naprawdę wymagających kierowców, o jasno sprecyzowanych wymaganiach. Może ono więcej niż „zwykły” samochód i z pewnością zagwarantuje komfortową jazdę po drogach asfaltowych, jak i bezdrożach – pod warunkiem oczywiście, że będzie do tego dobrze przygotowane.