sobota , 19 września 2020
Strona główna / Strefa serwisowa / Porady / Samodzielne naprawy lakiernicze. Jak dopasować kolor i rodzaj lakieru samochodowego?
Mat. prasowe

Samodzielne naprawy lakiernicze. Jak dopasować kolor i rodzaj lakieru samochodowego?

Wypadki samochodowe, stłuczki i kolizje się zdarzają – te małe i te duże. Czasem lakier samochodowy może ulec uszkodzeniu z bardziej prozaicznego powodu – zbyt długich tipsów partnerki albo pazurków domowego pupila. Ale tak już całkiem poważnie, to wszelkie zarysowania i ubytki lakieru można naprawić, znacząco zniwelować lub całkowicie się ich pozbyć, a te mniejsze można usunąć samodzielnie. Tylko jak to zrobić? W dzisiejszym poradniku skupimy się nie tylko na wykonaniu, ale przede wszystkim doborze odpowiedniego lakieru.

Lakiery samochodowe – jak sprawdzić rodzaj lakieru?

Oczywiście na pierwszy rzut oka nie zawsze można stwierdzić z jakim lakierem mamy do czynienia. Dla laików podpowiadamy, że zasadniczo mamy trzy ich rodzaje, najbardziej popularny akrylowy, a także metalic i perła. Każdy z nich może przysporzyć sporo problemów podczas lakierowania, ale o tym za chwilę. Trzeba na samym początku znaleźć tabliczkę znamionową i z niej odczytać rodzaj i kolor oryginalnego lakieru. Z tą wiedzą, a także niewielkim elementem, np. klapką wlewu paliwa można udać się do sklepu lakierniczego albo mieszalni lakierów. Na podstawie oryginalnego koloru, a także wyglądu danego elementu zostanie dopasowany najbardziej pasujący odcień. Dlatego dla dbających o szczegóły polecamy mieszalnię. Jednak sklep lakierniczy wcale nie musi być złym pomysłem, zwłaszcza jeśli możemy w nim znaleźć produkty renomowanych producentów idealnie dopasowane do wybranych
modeli samochodów. Jak później uzyskać odpowiedni odcień? Należy zastosować polerkę samochodową – to powinno wystarczyć.

Jakie problemy możesz mieć z lakierowaniem samochodu?

Mat. prasowe

Jest szereg problemów jakie mogą pojawić się w trakcie lakierowania. W przypadku samochodów z lakierem akrylowym może nim być dopasowanie odpowiedniej grubości powłoki. Zresztą dotyczy to również lakieru metalic czy perła. Jeśli chodzi o ten ostatni, to kiedy nie odbija równomiernie promieni słonecznych, to efekt lakierowania będzie się prezentował nienaturalnie. Metalik musi się prezentować tak samo niezależnie od kąta patrzenia. Pewnym problemem mogą być także widoczne odcięcia starej i nowej powłoki lakierniczej. Na ten ostatni problem mamy radę. Zaopatrz się w rozcieńczalnik do cieniowania. W kilka chwil naprawisz ten problem.

Jak prawidłowo przygotować samochód do lakierowania?

Przed lakierowaniem musisz przede wszystkim oczyścić samochód z wszelkich zanieczyszczeń. Na początku sugerujemy użycie samej wody, a potem dopiero wody z odpowiednim detergentem najlepiej dedykowanym do mycia. Dzięki temu pozbędziesz się piasku i kurzu. Jeśli chodzi o żywicę czy odchody, to musisz już wytoczyć cięższe działa. Sprawdzi się glinka do karoserii. Musisz do niej dobrać odpowiedni płyn zapewniający poślizg. Bardzo ważne jest również odtłuszczanie powierzchni przed lakierowaniem. W ten sposób można się pozbyć silikonów i wosków. Stosuje się specjalne rozpuszczalniki, które nie niszczą powłoki lakierniczej. Teraz możesz już przejść do pracy głównej.

Na co zwrócić uwagę przy lakierowaniu i jaki zestaw do lakierowania wybrać?

Mat. prasowe

Na samym początku musisz zmierzyć warstwę powłoki lakierniczej. Będziesz wiedzieć ile znajduje się warstwy bezbarwnej. To będzie istotne podczas polerowania, a dzięki temu nie nałożysz również zbyt grubej powłoki. Jeśli ubytek jest niewielki wybierz lakier zaprawkowy składający się z koloru i warstwy bezbarwnej i umieszczony pod zakrętką z pędzelkiem. Wygląda trochę jak lakier do paznokci i zapewnia precyzję pociągnięć. Po każdym etapie, czyli najpierw warstwie koloru, a potem połysku należy odczekać do przeschnięcia przed nałożeniem kolejnej warstwy. Najlepiej nie nakładać więcej niż dwóch z każdego rodzaju. Później można użyć pasty polerskiej i pada i zniwelować pewne niedociągnięcia. Jednak na małym obszarze wszystko powinno być ok. Jeśli chodzi o większe naprawy to najlepiej polakierować cały element, aby nie było odcięcia, choć można wybrać wspomniany rozcieńczalnik do cieniowania. Najczęściej lakiery w sprayu lub wyposażone w pistolet składają się z podwójnego zestawu koloru i warstwy bezbarwnej. Dzięki temu naprawa może być pełna i trwała, a rodzaj bez problemu dopasujesz do oryginalnej karoserii.

Odpowiednio dobrane lakiery samochodowe to połowa sukcesu przy samodzielnym lakierowaniu. Bogatą ofertę lakierów samochodowych oferuje sklep internetowy E-Lakiernik. Nie można jednak zapominać o odpowiednim przygotowaniu samochodu i postępowaniu według zaleceń producenta. Przy znacznych ubytkach należy rozważyć, czy nie lepiej udać się do lakiernika.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Wakacje w aucie – jak przygotować się na długą podróż?

Podróże samochodem to dla wielu najwygodniejsza opcja wycieczkowa, pozwalająca zachować niezależność od rozkładu lotów czy ...

Jeden komentarz

  1. Lakier strasznie łatwo zarysować, dbanie o niego jest trudne gdy parkujemy gdzieś na ulicy. Kurz i brud też mocno mu szkodzą. Polecam szampon do mycia auta z tej stronki, tanio i ładnie zabezpieczają powierzchnię lakieru samochodu: https://mrcleaner.pl/s?q=szampon

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *