piątek , 7 listopada 2025
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Skoda Plichta

Sezon na zimowe opony. Rozmawiamy z Ekspertem Skoda Plichta

Temat zimowego ogumienia powtarzany jest co roku o tej porze. I chociaż wydaje się, że już wszystko zostało na ten temat powiedziane, to warto posłuchać co mają na ten do powiedzenia osoby, które codziennie oglądają wyniki eksploatacji dziesiątek samochodów. W cyklu rozmów eksperckich, pytamy Szymona Grabe-Zaremba, Dyrektora Serwisu Skoda Plichta, o najczęściej pojawiające się wątpliwości względem zimowych opon. 

Na początku warto podkreślić, że prawidłowy dobór ogumienia ma ogromne znaczenie – powierzchnia styku wszystkich czterech opon samochodu osobowego z drogą to zaledwie wielkość czterech kartek pocztowych. Tylko tyle łączy nasz samochód z drogą. Pamiętajmy, że nawet najbardziej zaawansowane systemy wspomagające kierowcę nie spełnią swojej roli, jeśli auto nie zachowa przyczepności do nawierzchni. To właśnie dobrze dobrane opony zapewniają sterowność i bezpieczeństwo jazdy.

Opony zimowe czy całoroczne?

Odpowiedź eksperta jest tu jednoznaczna – dla osób dużo jeżdżących tylko i wyłącznie opony zimowe. Z prostego powodu jak podkreśla.

Nie ma opony, która zachowywałaby się optymalnie w każdych warunkach i sytuacjach. Dla opon letnich minimalna temperatura powietrza, przy której zachowuje ona swoje optymalne właściwości to przedział od +7 do ok. +40’C. Zimowa z kolei działa dobrze do maksymalnej temperatury +7’C.

Oba rodzaje opon w temperaturach spoza „widełek” swojego działania, tracą właściwości co objawia się przede wszystkim wydłużoną drogą hamowania, ale także, w tych skrajnych sytuacjach, przy nagłej zmianie kierunku jazdy podczas ominięcia przeszkody, dużo łatwiej jest stracić panowanie nad takim pojazdem. To właśnie te nieprzewidziane momenty na drodze są najgroźniejsze i pokazują, jak ogromne znaczenie ma właściwie dobrane ogumienie.

Opona całoroczna ma bardzo wąskie zastosowanie – podkreśla EkspertNadaje się dla kierowców, którzy jeżdżą mało, głównie w ruchu miejskim, mieszkają przy drogach z pierwszeństwem odśnieżania i nigdy nie wyjeżdżają na trasę. To ogumienie dobre dla tzw. „trzeciego, nawet nie drugiego, tylko trzeciego samochodu w rodzinie”. W takich sytuacjach mógłbym uznać oponę całoroczną jako pewną alternatywę. Na pewno będzie to lepszy typ ogumienia niż eksploatowanie zimą opony letniej i latem zimowej. 

Kiedy opony zimowe nadają się na śmietnik?

Na pewno wtedy, kiedy są uszkodzone lub zużyte. Największym „grzechem” naszych klientów jest użytkowanie „słabych” zimówek w okresie letnim, bo i tak w przyszłym sezonie kupi nowy komplet.

Zużyta zimowa opona eksploatowana latem to proszenie się o kłopoty z trakcją samochodu – podkreśla Szymona Grabe-Zaremba.

Przed montażem opon zimowych należy skontrolować dwa parametry – wysokość bieżnika oraz rok produkcji. Aby „zimówka” spełniała swoje zadanie, czyli skutecznie odprowadzała śnieg, błoto pośniegowe lub wodę musi mieć minimum 4 mm wysokości. Przepisy dopuszczają do ruchu opony o wysokości bieżnika 1.6 mm, ale nie jest to rozsądne. Taki zapis został wprowadzony lata temu, gdy na drogach podróżowało się z prędkościami 80-90 km/h i nie przystoi on do aktualnego natężenia ruchu w Polsce, prędkości, które na nich rozwijamy oraz możliwości współczesnych samochodów.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest data produkcji opony. Okres bezpiecznej eksploatacji opon zimowych wynosi, w zależności od producenta, około 7 lat od momentu sprzedaży. Warto też wiedzieć, że opony wyprodukowane po 2020 roku można uznawać za nowe i pełnowartościowe do 3 lat od daty produkcji – dzięki zastosowaniu nowoczesnych mieszanek gumowych z większą zawartością materiałów przeciwstarzeniowych. Niezależnie jednak od wieku, każda opona z bieżnikiem płytszym niż 4 mm nie nadaje się już do bezpiecznego użytkowania.

Fot. Skoda Plichta

Tania i nowa opona ze wschodu kontra markowa opona używana?

Zdecydowanie odradzam zakup opon używanych. Nigdy nie mamy pewności, w jakich warunkach i w jaki sposób były wcześniej eksploatowane — to jak kupowanie kota w worku, z ryzykiem, które może bezpośrednio zagrozić naszemu bezpieczeństwu. Jeśli miałbym wybierać między używaną oponą renomowanej marki a nową, choć z niższej półki, bez wahania postawiłbym na nową. Testy i opinie ekspertów jednoznacznie pokazują, że nawet atrakcyjna cena nie jest warta kompromisów w kwestii bezpieczeństwa.

Dobór opony zimowej

Szymon Grabe-Zaremba, Dyrektor Serwisu Skoda Plichta, bardzo mocno podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru opony do swoich potrzeb eksploatacyjnych.

Po pierwsze, jesteśmy w stanie dopasować oponę do homologacji danego samochodu, zgodnie z jego dokumentacją techniczną. Po drugie, wszystkie oferowane przez nas opony mają certyfikację sezonową – mówiąc obrazowo – nawet opony całoroczne, których generalnie nie zalecamy, spełniają warunki opony zimowej w świetle przepisów np. krajów alpejskich, gdzie takie ogumienie jest wymagane w okresie zimy.

Kupując opony ze pośrednictwem Skoda Plichta, klient otrzymuje w cenie 3 letnią gwarancję i ubezpieczenie kosztów od uszkodzenia opony – dotyczy to wszystkich sytuacji, od aktu wandalizmu do uszkodzeń mechanicznych. Do roku eksploatacji są one pokrywane w 100%, w II roku 50% i w III 25% kosztów opony.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Akcesoryjny wysyp w Volvo Car Plichta Gdynia

Gdyński salon marki Volvo zmienił ekspozycję. W tym przypadku nie chodzi jednak tylko o samochody, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *