środa , 14 kwietnia 2021
Slider
previous arrow
next arrow
Slider
mat. prasowe

Sezonowe czy całoroczne – które opony powinieneś wybrać do swojego auta?

Kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej 7°C, to znak dla części kierowców, że należy pomyśleć o zmianie opon z letnich na zimowe. O tej czynności z łatwością mogą zapomnieć właściciele samochodów z oponami całorocznymi. Jeśli zastanawiasz się, czy lepiej zdecydować się na opony zimowe, czy też całoroczne, sprawdź porady ekspertów Norauto.

Zima już nie zaskakuje kierowców – w październiku i listopadzie pojawiają się kolejki do serwisów wulkanizacyjnych, co oznacza, że właściciele aut pamiętają o wymianie opon przed opadami pierwszego śniegu. Nadal jednak wielu z nich zastanawia się, które opony są lepsze – sezonowe czy całoroczne. Dla kogo sprawdzą się poszczególne rodzaje opon?

Jeździsz w długie trasy przy zmiennej prędkości? Postaw na opony sezonowe

Dzięki odpowiednim mieszankom o dużej zawartości kauczuku i krzemionki oraz charakterystycznej budowie bieżnika (szerokie rowki obwodowe, rowki poprzeczne i lamelki) opony zimowe dają gwarancję dobrej przyczepności, elastyczności i przystosowania do warunków panujących zimą. Na opony zimowe decyduje się większość kierowców, nawet jeśli wiążę się to z zakupem aż 8 opon i ich dwukrotną wymianą w ciągu roku. To szczególnie korzystne rozwiązanie dla tych, którzy pokonują w sezonie zimowym więcej niż 6 tys. kilometrów oraz jeżdżą po różnych nawierzchniach. 

Opony sezonowe są przystosowane do intensywnej eksploatacji, zachowują dłużej swoją trwałość, wpływają na bardziej ekonomiczną jazdę (mniejsze zużycie paliwa) i zwiększają komfort podróży. Dodatkowo ich wymiana to również świetna okazja do sprawdzenia stanu technicznego pojazdu. Wraz z założeniem nowego kompletu opon mechanik może sprawdzić felgi, wyważyć koła i skontrolować elementy zawieszenia.

Jeździsz tylko po mieście? Wybierz opony całoroczne 

Dyskusja nad zaletami i wadami opon całorocznych jest ciągle aktualna. Jest to głównie spowodowane tym, że od opon uniwersalnych oczekuje się perfekcyjnej skuteczności w zmiennych warunkach atmosferycznych. Dlatego powszechnie ten rodzaj opon uważa się za kompromis i oszczędne rozwiązanie dla kierowców jeżdżących małymi samochodami miejskimi w ekonomiczny sposób oraz głównie po mieście, przy pokonywaniu w ciągu roku niewielkich dystansów. Jeśli jeździsz po odśnieżonych drogach, często stoisz w korku i przebywasz w ciągu dnia więcej niż parę kilometrów, opony całoroczne nie niosą za sobą większego ryzyka, więc będzie to dla Ciebie ekonomiczne wyjście.

Opony całoroczne to wygodne rozwiązanie – chociażby ze względu na brak konieczności przechowywania nieużywanego kompletu opon oraz dwóch dodatkowych wizyty w warsztacie rocznie. Te udogodnienia to jednak tylko kompromis wobec opon sezonowych, które są lepiej przystosowane do warunków panujących na drogach. Przy wyborze opon warto kierować się przede wszystkim rozsądkiem – przeanalizować, jakie trasy pokonujesz w zimie, jak dużo jeździsz oraz jakie masz auto.

Jeśli szukasz nowych opon na nadchodzący zimowy sezon, sprawdź stronę www.norauto.pl.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Przygotuj swoje Porsche na wiosnę! Oferta specjalna Car Spa w Porsche Centrum Sopot

Wiosna to czas porządków, więc warto zadbać również o swoje Porsche. Porsche Centrum Sopot przygotowało …

2 komentarze

  1. Bzdura. Zjeżdżam już trzeci komplet całorocznych (wielosezonowych) z homologacją zimową, „z wyższej półki” i nie widzę różnic z wcześniejszymi sezonowymi „ze średniej półki”. 36kkm rocznie.

    • Przyznam Ci w pełni rację. Obecnie opony całoroczne mało co odstępują od opon sezonowych. Teraz też zakupiłem nowe Yokohamy 4S AW21. A na jakich Ty jeździsz ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *