Każdy samochód konstruuje się w jakimiś celu, jeden ma dostarczać emocje, drugi transportować duże ładunki, a trzeci ma być na przykład kompanem w codziennym życiu. Właśnie takim samochodem jest Skoda Fabia. Z pozoru nudna i niczym nie porywająca – ale doskonale spisująca sie na co dzień. I to zarówno jako pojazd prywatny jak i służbowy.
W tej drugiej roli Fabia spotykana jest nadzwyczaj często. Mówi się wręcz, że obok telefonu komórkowego i laptopa to podstawowe narzędzie pracy przedstawiciela handlowego. Dlaczego? Bo ma to, czego może on potrzebować w swojej pracy.
Jest przestronna, wygodna, dynamiczna i oszczędna jak na cenę i klasę, którą reprezentuje. To właśnie te czynniki przede wszystkim wpływają na jej rynkową atrakcyjność i popularność.
III generacja tego modelu, która produkowana jest od sierpnia 2014 roku jest wyraźnie dojrzalsza od poprzedniczki.
Opakowanie
Liczące niespełna 4 metry długości nadwozie Fabii jest ładne, nowoczesne i nareszcie proporcjonalne. Najnowsza odmiana jest o prawie 10 centymetrów szersza niż poprzedni model, dzięki czemu samochód wiele zyskał – zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz.
Sylwetka samochodu wydaje się nudna, głównie ze względu na jej opatrzenie. W każdym polskim mieście spotkanie Fabii nie stanowi większego problemu. Tym bardziej, że bardzo często samochody te wykorzystywane są jako pojazdy służbowe. Jednak coraz częściej trafiają one też w ręce młodych rodzin. W tym jednak przypadku lepiej sprawdzi się wersja kombi, chociaż trzeba mieć na uwadze to, że w gruncie rzeczy różnica w wymiarach w porównaniu do hatchback’a nie jest wcale duża.
Ostre linie nadwozia Fabii od razu przywodzą na myśl pozostałe, większe modele z gamy Skody i nie sposób nie dostrzec podobieństwa do Octavii i Superb’a.
Samochód zyskuje dużo urody poprzez wybór bogatszych wersji wyposażeniowych. Prezentowany egzemplarz doposażony był na przykład w 16-calowe obręcze kół – to opcja kosztująca 1100 zł.
Nadwozie zdobił natomiast srebrny, metalizowany lakier Brilliant wymagający dopłaty 1800 zł oraz dodatkowo przyciemnione tylne szyby (600 zł).
Zawartość
Wnętrze to główny atut Fabii. Pomimo przynależności do segmentu B, ilość miejsca w środku porównywalna jest z niektórymi samochodami klasy kompakt.
Homologacja oczywiście dopuszcza podróżowanie Fabią 5 osobom, ale nie będzie niespodzianką, że taka sytuacja nie jest zbyt wygodna dla żadnej z nich. Natomiast typowa rodzina typu 2+2 będzie usatysfakcjonowana z przestrzeni jaką oferuje mała (ale nie najmniejsza w ofercie) Skoda.
Kokpit jest uporządkowany i typowy dla produktów spod znaku VW i pokrewnych. Pochwalić można zarówno jakość spasowania poszczególnych elementów jak i same materiały użyte do wykończenia, w tym skórę, którą pokryta jest kierownica.
Osobiście przeszkadzała mi dźwignia służąca do regulacji kierownicy, w którą raz na jakiś czas “uderzałem” kolanem, ale zależy to głównie od indywidualnych ustawień fotela i kolumny kierowniczej, nie każdego więc kierowcę musi to dotyczyć.
Każdego ucieszy natomiast dodatkowy podłokietnik z regulacją wysokości, zapewniający komfortowe podparcie dla łokcia.
Bagażnik ma pojemność 330 litrów i wyposażony jest w dodatkowe schowki oraz system mocowania drobnych przedmiotów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy, jego wielkość wzrasta do 1150 litrów.
Napęd i technologia
Jednostką napędową w prezentowanym egzemplarzu był silnik stosunkowo nowej generacji TSI o pojemności 1.2 litra. Motor wspierany przez turbosprężarkę generuje 90 koni mechanicznych i 160 Nm momentu obrotowego. Katalogowo zapewnia to osiągnięcie pierwszej “setki” w mniej niż 11 sekund i maksymalnie osiągnięcie nieco ponad 180 km/h. Obiektywnie wygląda to obiecująco. Subiektywnie – nawet bardzo dobrze!
Dynamika jazdy jak na tak mały silnik jest w pełni satysfakcjonująca. W ruchu miejskim – gdzie głównie powinna być eksploatowana Fabia, przydaje się natomiast dobra elastyczność.
Korzystnie wypada również zużycie paliwa. W naszym teście, średnio wyniosło ono 6.7 litra benzyny na 100 kilometrów. Realne spalanie w mieście powinno kształtować się na poziomie około 7-7.5 l/100 km, a na trasie bez większego problemu możliwe jest osiągnięcie wyniku z “5” na początku. Problemem może być jedynie awaryjność tych silników po dłuższej eksploatacji. Często bowiem można się spotkać z opinią o technicznych kłopotach z tym silnikiem po przekroczeniu 100 000 km przebiegu.
Długie, autostradowe trasy zdecydowanie nie są domeną tej Skody. O ile silnik, nawet z obciążeniem, jest w stanie utrzymywać prędkość pojazdu na poziomie 140 km/h, o tyle komfort jazdy na dłuższą metę może być niewystarczający. Przeszkadzać może hałas opływającego powietrza oraz szum opon. Znacznie wygodniej jest podróżować Fabią w zakresie 90-120 km/h.
Prowadzenie samochodu jest zdecydowanie mimo wszystko bardziej nastawione na komfort, niż sport, więc szaleństwa Fabią na zakrętach raczej nie sprawią radości, za to dadzą zastrzyk adrenaliny.
Zawieszenie sprawnie amortyzuje miejskie nierówności, a odpowiedniej wysokości prześwit pozwala wjechać na krawężniki bez niepokojących dźwięków spod podwozia.
Finał
Skoda Fabia zawsze była, jest i zapewne pozostanie chętnie kupowanym samochodem. Można powiedzieć, że to taki Volkswagen w promocji. Czesi garściami czerpią z technologii niemieckiego giganta, dzięki czemu ich samochody, w tym Fabia, są bezpieczne, nowoczesne i dobrze wyposażone (chociaż nie zawsze standardowo).
Testowany egzemplarz urzeka głównie właśnie tymi dodatkami. Ogółem kosztują one 13 300 zł i podnoszą cenę prezentowanego samochodu do 69 230 zł. Najdroższe z nich to rozbudowany system multimedialny z nawigacją Amundsen za 3400 zł, dach panoramiczny za 2850 zł i bezkluczykowy dostęp do samochodu za 1700 zł.
Bazowa cena za wersję wyposażeniową Style z silnikiem 1.2 TSI to 54 130 zł.
Najtańszą opcją zakupu Skody Fabia, jest wersja wyposażeniowa Active z 1-litrowym silnikiem o mocy 60 koni mechanicznych za 40 380 zł.
Mój komentarz
Każdy samochód staram się oceniać przez pryzmat jego ceny. Inne oczekiwania ma się wobec fabrycznie nowego samochodu za 500 000 zł, inne za taki kosztujący 54 tys. zł. W przypadku Fabii współczynnik ceny do tego co oferuje jest bardzo dobry. Główne atuty tego samochodu to stosunkowo przestronne wnętrze, poręczność w codziennej eksploatacji i oczywiście atrakcyjna na tle konkurentów cena.
Co musisz wiedzieć:
– Fabia występuje w dwóch odmianach nadwoziowych – prezentowanej hatchback oraz kombi
– W 2015 roku, w województwie pomorskim dokonano 733 rejestracji nowych Skód Fabia, co dało jej II miejsce, po VW Golfie (1011 rejestracji)
– Skoda Fabia III zdobyła najwyższą, 5-gwiazdkową notę w testach zderzeniowych Euro-NCAP
– Fabia zbudowana jest na płycie podłogowej PQ25, na której powstają również inne modele rodziny Volkswagena: Skoda Rapid, Audi A3, Seata Leon oraz Volkswagen Polo V
– Skoda Fabia może zostać spersonalizowana miedzy innymi poprzez dobór koloru dachu, lusterek i felg, odmienny od barwy nadwozia
– W klapce wlewu paliwa umieszczona jest skrobaczka do szyb
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/cylindry/zawory – benz./R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 90/4400
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 160/1400-3500
Skrzynia biegów/napęd – man. 5/przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10,9
Prędkość maksymalna (km/h) – 182
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 3992/1732/1452
Masa własna/ładowność (kg) – 1109/455
Cena – 54 130 zł