Emblemat RS symbolizuje sportowego ducha ŠKODY. Rozwinięcie skrótu oznaczające „Rally Sport” jest dobrze znane wśród fanów sportowej jazdy nie tylko za sprawą odnoszących sukcesy samochodów rajdowych, ale także dzięki modelom produkcyjnym, które od 2000 roku sukcesywnie wprowadzane są do portfolio marki. Nowe wcielenie Octavii z emblematem RS jest dostępne z nowoczesnymi silnikami TSI oraz TDI, a także po raz pierwszy z napędem hybrydowym typu plug-in.
Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy producent po raz pierwszy wykorzystał go jako skrót od “Rally Sport” w prototypowych pojazdach rajdowych ŠKODA 180 RS i 200 RS. Od tego czasu, także dzięki znaczącym osiągnięciom ŠKODY 130 RS w latach 70-tych i 80-tych, symbol RS stał się synonimem rajdów samochodowych na najwyższym poziomie. Od 2000 r. historię sukcesów sportowych aut ŠKODY kontynuują modele produkcyjne RS, konsekwentnie projektowane z myślą o osiągach. Obecnie w ofercie marki znajdują się dwa samochody z tym emblematem: OCTAVIA RS oraz KODIAQ RS.
ŠKODA OCTAVIA RS iV
Nowa generacja modelu OCTAVIA RS jest dostępna z silnikami TDI oraz TSI o zwiększonej wydajności, a także z napędem hybrydowym typu plug-in. ŠKODA OCTAVIA RS iV jest pierwszym usportowionym modelem produkcyjnym w portfolio marki, pod którego maską kryją się dwa silniki. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub w połączeniu, łącząc korzyści zapewniane przez silnik elektryczny i silnik spalinowy. Znajdujący się w aucie akumulator można też wygodnie ładować przy wykorzystaniu zewnętrznego źródła energii elektrycznej.
Nowa generacja tego modelu posiada jeszcze bardziej przestronne i odmienione wnętrze, w którym na pierwszy plan wychodzi nowa dwuramienna kierownica z eleganckim chromowanym wykończeniem. W wariancie wielofunkcyjnym można uruchomić przy jej pomocy 14 funkcji.
Nowa OCTAVIA to pierwsza ŠKODA, w której zastosowano technologię „shift by wire” do sterowania skrzynią biegów DSG. Dźwignia zmiany biegów nie jest już połączona mechanicznie ze skrzynią biegów, za to przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie. Zamiast znanej dźwigni DSG w konsoli środkowej nowej OCTAVII umieszczono nowy moduł sterowania z małym przełącznikiem kołyskowym do wyboru trybu jazdy. Aranżacja nowej generacji modelu OCTAVIA, poziom wykonania, jakość wykorzystanych materiałów czy zastosowanie najnowocześniejszych systemów asystujących pozycjonują pojazd wśród aut klasy premium.
Najtańszym sposobem na wejście w posiadanie usportowionej Octavii jest wybór modelu z silnikiem 2.0 TSI (245 KM) z manualną, 6-biegową skrzynią, który kosztuje 150 350 zł. Dopłata do automatycznej skrzyni DSG wynosi 8000 zł.
Wariant z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI (200 KM) z automatyczną, 7-biegową DSG to koszt od 163 600 zł, a odmiana z napędem na 4 koła wymaga wyłożenia 173 650 zł.
Odmiana hybrydowa 1.4 TSI iV Plug-In Hybrid (245 KM) z 6-biegowowym “automatem” DSG kosztuje od 169 850 zł.