Mercedes ma swoje AMG, BMW ma M, Volkswagen R, a Ford? Ford ma ST i w każdym z wymienionych przypadków mowa tu o sportowym pakiecie, który ma uczynić z seryjnych modeli coś bardziej sportowego, wyczynowego i pożądanego. Fordy z dopiskiem ST to zwykle najszybsze i najmocniejsze w gamie modele. Drugą opcją, ale tylko wizualną, jest ST-Line. Wówczas mówimy o dodatkach stylistycznych, które upodobnić mają dany samochód do flagowca z modelowej rodziny.
Europejska linia samochodów marki Ford występuje w tej chwili wersjach ST w modelach Puma oraz Focus. Z kolei ST-Line jako pakiet stylistyczny dostępny jest w większości oferowanych aut.
Puma i Focus w wydaniu ST
Oba modele w wydaniu ST spotkaliśmy w gdyńskim salonie FordStore Euro-Car.
Focus ST dostępny jest z jednostką napędową szerzej znaną z najpopularniejszego samochodu sportowego na świecie – Mustanga. Mowa tu o silniku 2.3 EcoBoost, którego moc maksymalna wynosi 280 KM. Co istotne, samochód można dopasować do własnych potrzeb konfigurując go zarówno z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, jak i 7-stopniową, hydrokinetyczną automatyczną skrzynią biegów. W obu przypadkach prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,7 sekundy.
Cechy charakterystyczne wersji ST obejmują specjalne obręcze kół o średnicy 19 cali, ospojlerowanie, podwójne końcówki układu wydechowego, czerwone zaciski hamulcowe, a także wnętrze samochodu. Poza wieloma emblematami ST to także tapicerka z czerwonymi elementami czy fotele Ford Performance z czerwonymi akcentami. Cena Focusa ST rozpoczyna się od od 160 400 zł.
Puma ST to model wyposażony w najmocniejszą wersję silnika 1.0 EcoBoost, który jest wspierany przez 48-woltową technologię mild hybrid. 170 koni mechanicznych jest przekazywanych przez 7-biegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów Powershift. Skrzynia została zmodernizowana na potrzeby nowego modelu, aby przyczynić się do uzyskania jak najwyższych osiągów przy niskim zużyciu paliwa. Nowa, zelektryfikowana Puma ST rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy – ledwie 0,7 s dłużej niż jej siostra wyposażona w 1,5-litrową jednostkę o mocy 200 KM.
Sportowy charakter uzyskano dzięki zmodyfikowanemu podwoziu, które oferuje lepszą stabilność, zwinność i szybkość reakcji. Pumy w wydaniu ST posiadają specjalnie dostrojoną belkę skrętną i stabilizatory, a także sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania.
Cennik modelu w Polsce rozpoczyna się od ceny 163 150 zł.