W zestawieniu sportowych modeli dostępnych w trójmiejskich salonach, nie mogło oczywiście zabraknąć przedstawiciela marki Porsche. W Sopockim Centrum tej marki eksponowany jest wyjątkowy model 718 Cayman GT4. Co szczególnie ciekawe, wyposażony jest w tradycyjną, manualną skrzynię biegów. Przekazuje ona moc 4-litrowego, 6-cylindrowego boksera na tylne koła. To wymarzony model dla miłośnika jazdy torowej.
Sercem samochodu jest nowy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów. Wolnossąca jednostka bazuje na tej samej rodzinie motorów, co silniki turbo w obecnej serii modelowej 911 Carrera. Nowy wysokoobrotowy bokser generuje moc 420 KM. To o 35 KM więcej niż w poprzednich modelach GT4. Maksymalny moment obrotowy o wartości 420 Nm jednostka osiąga w zakresie od 5000 do 6800 obr./min. Napęd przekazywany na tylne koła przez manualną przekładnię pozwala rozpędzić się do 304 km/h, a pierwsze 100 km/h uzyskać po upływie 4,4 sekundy. Nowością jest adaptacyjna kontrola cylindra – w trybie częściowego obciążenia tymczasowo przerywa ona proces wtrysku w jednej z dwóch głowic, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa. Po raz pierwszy w wysokoobrotowym silniku do realizacji bezpośredniego wtrysku paliwa zastosowano piezoelektryczne wtryskiwacze. Rozdzielają one każdy proces wtrysku na maksymalnie pięć osobnych faz. Optymalną wymianę gazu w cylindrach zapewnia zmienny układ dolotowy z dwoma zaworami rezonansowymi.
Ogromne znaczenie w tym modelu odgrywa aerodynamika. W istotnym stopniu wpływa na nią nowo zaprojektowany jednokomorowy tylny tłumik zlokalizowany przy nadkolu. Tworzy on z tyłu przestrzeń dla funkcjonalnego dyfuzora, który odpowiada za około 30% siły docisku tylnej osi 718 Cayman GT4. Także montowane na stałe tylne skrzydło odznacza się większą efektywnością: wytwarza o około 20% większy docisk niż w poprzedniku. Przy prędkości 200 km/h odpowiada to 12 kilogramom dodatkowej siły docisku. Przedni pas, zoptymalizowany w stylu modelu GT, utrzymuje równowagę aerodynamiczną za sprawą dużego przedniego spojlera i tzw. kurtyn powietrznych. Te ostatnie uspokajają przepływ powietrza wzdłuż przednich kół.
O doskonałe czucie i prowadzenie dba lekkie, kolumnowe przednie i tylne zawieszenie w którym zastosowano techniki wyścigowe. Bezpośrednie połączenie z podwoziem jest częściowo realizowane za pomocą przegubów kulowych. System tłumienia Porsche Active Suspension Management ze zmniejszonym o 30 mm prześwitem obniża położenie środka ciężkości i zwiększa potencjał w zakresie dynamiki. Zaprojektowano go specjalnie do użytku na torze wyścigowym. Układ Porsche Stability Management (PSM) działa z większą czułością i precyzją, a na życzenie można go wyłączyć (dwustopniowo). Dynamikę wzdłużną i poprzeczną, osiągi w zakrętach oraz przyjemność z jazdy dodatkowo zwiększa Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.
Kluczem do sukcesu na torze jest także lekkość. Poza zmianami w konstrukcji, twórcy GT4 zmniejszyli masę, rezygnując z… wewnętrznych klamek. Zastąpiły je tasiemki, które poprzez pociągniecie, zwalniają blokadę drzwi.
GT4 jest również dostępny z opcjonalnym pakietem Clubsport, obejmującym tylne stalowe wzmocnienie z klatki bezpieczeństwa (tzw. rollbar), ręczną gaśnicę i sześciopunktowe „szelki” (pasy bezpieczeństwa) po stronie kierowcy.
Na północnej pętli toru Nürburgring 718 Cayman GT4 pokonało 20,6-kilometrowy odcinek toru w czasie o ponad 10 s krótszym od swojego poprzednika.
Egzemplarz widoczny na naszych zdjęciach jest fabrycznie nowy i jest dostępny w salonie Porsche Centrum Sopot za kwotę 569 670 zł brutto.