środa , 22 stycznia 2025
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Starcie bawarskich tytanów w ODTJ Autodrom Pomorze – BMW M3 Competition kontra elektryczne i4

Gdański salon BMW Bawaria Motors zorganizował na Autodromie Pomorze w Pszczółkach porównanie dwóch sportowych modeli z gamy BMW – M3 Competition oraz i4. Dwa auta, jeden tor i liczy się tylko prędkość. Który z nich okazał się lepszy; elektryk czy tradycyjna spalinówka?

Niemiecka marka nie bez powodu kojarzy się ze sportem. Liczne sukcesy na światowych torach pokazały, że te samochody są naprawdę szybkie. Modelu M3, od którego de facto zaczęła się przygoda z motorsportem na poważnie, nikomu przedstawiać nie musimy. Słynne E30 zbudowało legendę tego modelu w latach 80., która trwa do dziś. Obecnie produkowana jest siódma generacja sportowej „trójki”. Egzemplarz, który testowaliśmy na torze, to M3 Competition, czyli najbardziej szalona i piekielnie szybka odmiana. Ma 510 KM, 610 Nm momentu, 8-biegową, automatyczną skrzynię biegów i waży 1705 kg. Sprint do setki zajmuje 3.9 s, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Ryk silnika i zapach przepalonej benzyny tworzą z tego auta swoistego demona, ale BMW na tym nie poprzestało.

Bezszelestna szybkość

Model i4 rozmiarami i wyglądem bardzo przypomina M3. Główne różnice to zabudowane nerki, drzwi bez ramek, nieco inny wyświetlacz na desce rozdzielczej, brak wydechów no i oczywiście silnik elektryczny. To nowość w gamie niemieckiej marki i chcąc nie chcąc przyszłość motoryzacji. Spokojnie, fani BMW nie będą zawiedzeni. Ten samochód daje tyle samo frajdy, co spalinowy brat tylko, że ryk silnika zastąpiony jest ciekawym dźwiękiem przypominającym ducha. Elektryk w żaden sposób nie odstaje pod względem osiągów; 544 koni i aż 795 Nm momentu sprawiają, że pierwszą setkę osiągniemy w 3.9 s. To identyczny wynik jak w M3! Prędkość maksymalna wynosi tu 225 km/h, natomiast masa własna ze względu na ciężkie baterie urosła do 2215 kg. Obydwa auta mają napęd xDrive, zatem jak wypadną podczas okrążenia na torze w Pszczółkach?

Dyrektor Zarządzający BMW Bawaria Motors w Gdańsku Adam Murach zapytany o spodziewany rezultat, mówi:

Jeżeli patrzymy na parametry katalogowe; jeden do jednego. Zobaczymy, jak wypadną na torze. Wszyscy jesteśmy ciekawi wyniku. Wszystko zależy od kierowcy i warunków na torze, dziś mamy piękną pogodę, zatem czasy okrążeń mogą być bardzo podobne. Jeden i drugi model dostarcza wielu niesamowitych, ale tak różnych od siebie wrażeń. Kierowcy M3 Competition podkreślają jego testosteron i agresję, natomiast jeżeli chodzi o i4, to są to zupełnie inne emocje, czasem nawet i większe ze względu na charakterystykę silników elektrycznych”.

Wyniki rywalizacji

Tak jak można było się spodziewać, czasy okrążeń były bardzo zbliżone. Samochody odbyły dwa przejazdy, z dwoma różnymi kierowcami, tak, aby każdy przejechał się obydwoma autami dla uwiarygodnienia wyniku. Pierwsze okrążenie i4 pokonało w 49,57 s, a M3 Competition zrobiło to znacząco szybciej, bo w czasie 47,20 s. Drugi przejazd był bardziej zbliżony, jednak spalinówka znów okazała się lepsza. Czas M3 to 49,27, a i4 to 49,85. Kierowcy zapytani o wrażenia z jazdy od razu po czasówkach mówili:

Czuć wagę w elektryku i jest nieco bardziej podsterowny. Ma za to lepsze, liniowe przyspieszenie i nie ma turbo dziury. W M3 mamy fajny dźwięk silnika i strzały z wydechu oraz lekkość prowadzenia. Trudno wybrać który lepszy. To tak jakby stała przed tobą ładna brunetka i ładna blondynka – obydwie mają coś w sobie i wybór do łatwych nie należy”.

Osobiście zgadzam się z kierowcami. Miałem okazję przejechać się obydwoma na torze i zarówno i4, jak i M3 dają niesamowite wrażenia z jazdy i wybór lepszego z pewnością musiałby być bardzo subiektywny. Jeśli masz benzynę we krwi i oczekujesz od swojego samochodu rasowego dźwięku to z pewnością będzie, to „trójka”. Z kolei jeśli lubisz gadżety i technologię przyszłości, w połączeniu z osiągami M3, wybierzesz i4.

To dwa nietuzinkowe samochody, które mogliśmy sprawdzić w warunkach torowych. Są sobie niemal równe, ale oczywiście miejski test mógłby wyłonić potencjalnie lepszy samochód. Jeśli chcesz się przekonać, jak jeżdżą te auta, oba modele dostępne są do jazd testowych w BMW Bawaria Motors Gdańsk. Umawiać się można poprzez formularz na stronie: https://gdansk.bmw-bawariamotors.pl/jazda-probna

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Umowa na budowę gdyńskiej Obwodnicy Witomina podpisana

Gdynia podpisała dziś umowę z konsorcjum firm Polimex Infrastruktura sp. z o.o. – Polimex Mostostal …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *