Utworzony w styczniu 2021 roku koncern Stellantis powstał w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automobiles z francuską spółką Groupe PSA. W momencie powstania stał się on czwartym pod względem wielkości tego typu podmiotem wśród konglomeratów motoryzacyjnych na świecie. Połączenie obu gigantów doprowadziło do istotnych zmian w strategii funkcjonowania koncernu, co wpływa także na lokalnych reprezentantów należących do niego marek.
Stellantis jest obecnie w posiadaniu wielu samochodowych producentów, natomiast swoje przedstawicielstwa w Trójmieście posiadają te wymienione poniżej:
- Abarth – (Schewe)
- Alfa Romeo – (Auto-Mobil, Auto Plus, Euro-Car)
- Citroën – (JD Kulej, Grupa Zdunek)
- Dodge – (Auto-Mobil)
- DS – (Grupa Zdunek)
- FIAT – (Auto-Mobil, Auto Plus, Euro-Car, Schewe)
- Jeep – (Auto-Mobil, Auto Plus, Euro-Car, Schewe)
- Opel – (Konocar, Motor Centrum, Serwis Haller)
- Peugeot – (Grupa Zdunek, Intervapo, JD Kulej)
- Ram – (Auto-Mobil)
Dealerzy wszystkich z nich otrzymali wypowiedzenie umów dealerskich i zarazem nadano im trzy kategorie.
Pierwsza to najogólniej mówiąc – brak zarzutów co do działalności i pełna wola jej kontynuacji w oparciu o nową umowę. Druga to warunkowe przedłużenie współpracy, z zastrzeżeniem wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu. Trzecia to niestety najmniej korzystna ocena dla lokalnych przedsiębiorców – bo jest to po prostu podziękowanie za dotychczasową współpracę i jej zakończenie.
W Trójmieście, nieoficjalnie, nikt nie jest „doskonały” i wszyscy dealerzy powyższych marek muszą wprowadzić zmiany albo pożegnać się z ich przedstawicielstwem. Szanse na przetrwanie otrzymały największe i najczęściej wielo-markowe firmy. Z posiadanych przez nas informacji wynika, że w Trójmieście ubędzie przynajmniej dwóch dealerów. Będą to firmy reprezentujące marki Peugeot i Opel. Dokładny termin zakończenia ich autoryzacji nie jest jeszcze oficjalnie znany, a firmy nie ustosunkowały się do naszych pytań o szczegóły. Nie oznacza to oczywiście zaprzestania ich działalności, lecz nie będą one już oficjalnym przedstawicielem danej marki.
Strategia koncernu Stellantis to efekt dostosowywania się do nowych trendów rynkowych, które najogólniej można sprowadzić do sprzedaży samochodów przez internet, a rolę lokalnych dealerów ograniczyć do punktów serwisowych samochodów wszystkich z marek oraz miejsca ich magazynowania i wydań.
Konocar i Intervapo 🙂