Wielu kierowców doświadczyło na własnej skórze awarii sprzęgła w swoim samochodzie. Zwykle zaczyna się od bliżej niezidentyfikowanych hałasów, potem auto może tracić moc, mimo wciskania pedału gazu do podłogi, aż w końcu dochodzi nawet do zablokowania skrzyni biegów.
Kontrola przed montażem
Przyczyn awarii sprzęgła może być wiele. Nie zawsze muszą wynikać ze zużycia elementów. Może się zdarzyć, że część ta jeszcze przed zamontowaniem, spadnie z niewielkiej wysokości i nieznacznie się zniekształci. To będzie powodowało tak zwane bicie boczne. Dlatego przed montażem, każda tarcza powinna zostać pod tym kątem sprawdzona. Tolerancja dla ruchu bocznego wynosi 0,5 mm.
Gdy jeździmy już samochodem i sprzęgło nie pracuje lekko, czuć opór i zacięcia, a do tego dochodzą hałasy, które ustają po wciśnięciu jego pedału, to mogło dojść do uszkodzenia łożyska sprzęgła. Natomiast o tym, że mógł zużyć się wysprzęglik centralnego sprzęgła CSC mogą świadczyć ślady wycieków.
W przypadkach obu tych elementów sprzęgła dokładna ocena ich sprawności nie jest możliwa, dlatego najlepiej sprzęgło wymieniać w komplecie. Ponieważ po jakimś czasie może okazać się, że potrzebne są kolejne naprawy, a to powoduje niepotrzebny wzrost kosztów.
Niebezpieczne ślady oleju
Jeżeli podczas oględzin układu sprzęgłowego znajdzie się ślady oleju na okładzinie tarczy lub innych elementach sprzęgła, to wszystko wskazuje na to, że doszło usterki uszczelniacza wału korbowego (simmering). To szczególnie niebezpieczna awaria dla całego sprzęgła, ponieważ zadaniem simmeringu jest niedopuszczanie, aby olej z silnika dostawał się do układu sprzęgła i koła zamachowego. Gdy tam jest, powoduje ślizganie się sprzęgła i w efekcie konieczna jest wymiana całego zestawu.
Gdy są problemy z uruchamianiem silnika, to mogło dojść do zużycia koła zamachowego. W czasie jego kontroli trzeba sprawdzić stan zębów wieńca. Nie mogą być wytarte lub ułamane. Innym objawem zużycia koła zamachowego są przebarwienia cieplne, rowki, bądź rysy na jego powierzchni roboczej.
Dowiedz się więcej o tarczy sprzęgła – https://www.sprzeglo.com.pl/tarcza-sprzegla/334
Dwumasowe pod specjalnym nadzorem
Szczególną troską trzeba objąć zamachowe koło dwumasowe, ponieważ naprawy z nim związane są znacznie droższe niż w przypadku wymienionego poprzednio. Oto kilka rad, aby uniknąć kosztów:
– nigdy nie można montować koła dwumasowego, które upadło nawet z niewielkiej wysokości, bo może to spowodować nieodwracalne uszkodzenia,
– przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na wycentrowanie koła dwumasowego,
– sprawdzać należy stan śrub mocujących koło dwumasowe. Gdy zauważymy, że są w złym stanie, lepiej wymienić je na nowe. Nawet wówczas, gdy nie ma na rynku zamienników i trzeba kupić znacznie droższe w autoryzowanej stacji obsługi,
– trzeba kontrolować czujniki położenia wału korbowego i prędkości obrotowej silnika,
– należy też przyjrzeć się śrubom mocującym docisk sprzęgła do koła dwumasowego. Jeżeli wymieniamy nawet jedną z nich, trzeba zwrócić uwagę na jej właściwą długość. Zbyt długa może spowodować zablokowanie pracy układu,
– zanim zamontuje się docisk sprzęgła musi on być oczyszczony specjalnymi preparatami z tłuszczu i innych osadów.