Napęd hybrydowy w samochodzie wciąż uchodzi za coś unikatowego, nowoczesnego i bardzo zaawansowanego. Tymczasem ta technologia już w przyszłym roku będzie obchodzić swoje 20-lecie. W 1997 roku Toyota, jako pierwszy producent na świecie, wprowadziła taki napęd do seryjnego, masowo produkowanego samochodu o nazwie Prius. Obecnie do salonów w całym kraju wjeżdzają modele najnowszej IV już generacji spalinowo-elektrycznego przeboju z Japonii.
Japoński producent słusznie uważa się za prekursora produkcji „ekologicznych” samochodów, ale również – jako pierwszy w branży motoryzacyjnej, zaczął kształtować świadomość ekologiczną, na długo zanim stało się to powszechnym nurtem. Prius stał się swego rodzaju wzorem niskoemisyjnego samochodu i jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych i znanych modeli tego japońskiego producenta.
Najnowsza, IV odsłona hybrydowego przeboju Toyoty stała się samochodem większym i lepiej się prowadzącym. Długość nadwozia zwiększyła się o 8 cm, a rozstaw osi jest taki sam jak w modelu Avensis. Prius jest pierwszą Toyotą zbudowaną na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture). Dzięki jej zastosowaniu udało się obniżyć środek ciężkości o 2,5 cm. Zwiększono takze sztywność nadwozia i to aż o 60% co pozytywnie wpłynęło na prowadzenie samochodu.
Prius mimo dobrych właściwości jezdnych najlepiej czuje się w mieście i podczas zywkłej, spokojnej jazdy. To właśnie wtedy hybrydowy układ napędowy ujawnia swoje zalety. Parkingowe manewrowanie oraz spokojne ruszanie z miejsca odbywa się bezszelestnie poprzez silnik elektryczny. Spalinowy uruchamia się, gdy odpalamy “zimny” samochód oraz podczas dynamiczniejszego przyspieszania i jazdy z większymi prędkościami – wówczas doładowuje on równolegle akumulatory jednostki elektrycznej. Przepływ energii i napędu śledzić można na bieżąco na ekranach przed kierowcą.
Wnętrze Priusa IV generacji zyskało nowe, wyższej jakości materiały wykończeniowe, a także sporo dodatkowej przestrzeni. Akumulatory systemu hybrydowego trafiły pod tylną kanapę (wcześniej były pod bagażnikiem), dzięki czemu przestrzeń ładunkowa zwiększyła się do pokaźnych i praktycznych 502 litrów.
Kabina, podobnie jak nadwozie, jest awangardowa i bardzo niestandardowa. Właściwie nic w tym samochodzie nie jest zwykłe i tradycyjne. Wszystkie wskaźniki mają cyfrową postać i na próżno szukać czegokolwiek analogowego.
Największe zmiany dotyczą jednak charakterystycznej cechy Priusa, czyli hybrydowego napędu. Toyota dopracowała ten system do granic swoich aktualnych możliwości. Jest mniejszy, lżejszy ale zarazem znacznie wydajniejszy. Silnik spalinowy to benzynowa jednostka 1.8 litra, która w połączeniu z silnikiem elektrycznym dostarcza równowartość 122 koni mechanicznych. Według zapewnień producenta taki układ przy normalnej, codziennej eksploatacji zużywa około 3,3 litra paliwa na 100 km. Nasz test przybliżył tę wartość raczej do 5 litrów i to przy bardzo spokojnej jeździe.
Najnowszy Prius zaskakuje swoją stylistyką. Ta oczywiście, jest kwestią gustu, chociaż nie da się ukryć, że wygląd hybrydowej Toyoty jest niezwykle oryginalny i podobny do wodorowej Mirai.
Technologia tego samochodu jest imponująca, wydajna i skuteczna. Ale niestety samochód ten jest tylko samochodem. To nie jest auto, którego plakaty wieszają sobie nastolatkowie nad łóżkiem i nie jest też takim, na którego przejażdzkę czeka się z wilgotnymi dłońmi. Bezszelestna jazda, przełączanie biegów elektoroniczną dźwignią, bez zgrzytów i oporów nie jest czymś, co zaimponuje miłośnikom motoryzacji.
Jeśli jednak Prius ma służyć jako miejski samochód, do bezpiecznego i ekologicznego przemieszczania się, albo zawieźć rodzinę na wakację – to w takiej roli sprawdzi sie doskonale.
Pozostaje jeszcze kwestia ceny – bazowa – 119 900 zł za wersję ACTIVE, 127 900 za PREMIUM oraz 141 900 zł za najbogatszą PRESTIGE. Biorąc pod uwagę zaawansowanie technologiczne i użyteczność pojazdu, cena jest akceptowalna.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/cylindry/zawory – benz./R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 98/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 142/3600
Skrzynia biegów/napęd – aut. e-CVT/przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10,6
Prędkość maksymalna (km/h) – 180
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4540/1760/1470
Masa własna/ładowność (kg) – 1450/310
Cena – 119 900 zł (testowana PRESTIGE 141 900 zł)