Nowa Toyota RAV4 to nowość przez duże “N”. Producent deklaruje, że w tym modelu praktycznie wszystko jest nowe – mamy więc nowy napęd hybrydowy, nową płytę podłogową, a nawet nowy styl. Czy najświeższe wydanie kultowego już, kompaktowego SUV’a od Toyoty to ewolucja czy rewolucja?
RAV4 to prekursor tego typu samochodów. Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1994 roku i była niedużym SUV’em, ale z aspiracjami do grona samochodów o bardziej zaawansowanych możliwościach terenowych. Po 25 latach od tamtego momentu, na rynku debiutuje nowe wydanie, które zaczyna podążać, wydaje się, w innym kierunku.
Stylistyczna rewolucja
Nowe RAV4 zaprojektowane na płycie podłogowej TNGA w wydłużone wersji K, bazuje na najlepszych rozwiązaniach, które obecnie ma Toyota. Jest to ta sama platforma, która posłużyła takim modelom jak Camry czy nowy Lexus ES. – a już to jest świetną rekomendacją. Również język stylistyczne jest czymś, czego do tej pory w RAV4 nie było.
Ostre linie i powtarzający się motyw ośmiokąta to dla Toyoty coś nowego. Jak to zwykle bywa, w takich sytuacjach pojawiły się szybko negatywne komentarze o za dużym upodobnieniu się Toyoty do swoich rywali i zanikaniu dotychczasowego DNA tej marki.
Subiektywnie jednak oceniając, efekt jest bardzo zadowalający. RAV4 wygląda efektownie i nowocześnie – na miarę swoich czasów. Nie bez znaczenia jest również to, że wizualnie przywodzi na myśl samochody o bardziej zaawansowanych możliwościach terenowych, niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Nowe RAV4 ma 460 cm długości, czyli mniej więcej tyle samo co poprzednik, ale rozstaw osi powiększono o 3 cm, a szerokość o 1 cm. Zaowocowało to większa ilością miejsca w kabinie oraz bagażniku, który teraz ma 580 litrów pojemności i dodatkowy, obszerny schowek pod podłogą.
Wygodnie, przestronnie i trochę sportowo
Inny charakter aktualnej RAV4, objawia się również we wnętrzu. Toyota postawiła na bardziej sportowy styl. Kierowca siedzi w wygodnym, dobrze trzymającym ciało fotelu, obudowany masywnym kokpitem dookoła siebie. W tym stylu zbudowano również miejsce pasażera obok, a tylna kanapa sugeruje, że najlepiej, aby siedziały tam dwie osoby, środkowe miejsce zostawiając na naprawdę awaryjne sytuacje.
Wykończenie kabiny nie wzbudza zastrzeżeń, podobnie jak ilość miejsca wewnątrz. Można mieć zastrzeżenia do nie najwyższej jakości obrazu z kamery cofania, albo braku wyświetlacza przeziernego, ale są to drobiazgi,które biorąc pod uwagę gusta klientów Toyoty nie mają pierwszoplanowego znaczenia.
Napęd konwencjonalny lub hybrydowy
Nowa Toyota RAV4 oferowana jest w dwóch wersjach napędowych. Tradycyjny napęd stanowi benzynowy silnik 2.0 o mocy 173 KM, który może być sparowany ze skrzynią manualną, 6-biegową lub bezstopniowym automatem CVT oraz napędem przednim lub na wszystkie 4 koła.
Drugim, bardziej zaawansowanym napędem jest jednostka hybrydowa – 2.5 litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 176 KM sparowany jest z silnikiem elektrycznym o mocy 88 KW.
Ta wersja występuje tylko w połączeniu z bezstopniową skrzynią CVT. I chociaż samo działanie skrzyni nie wzbudza żadnych zastrzeżeń, o tyle trzeba się przyzwyczaić do jej charakterystyki pracy – działa ona z wyraźnym opóźnieniem i powoduje charakterystyczne dla hybryd wycie silnika, które jest jednostajne także podczas przyspieszania.
Napęd w testowanej wersji, przekazywany był na przednią oś. Od lutego w ofercie pojawi się także wersja 4-napędowa. Za przekazanie mocy na tył, będzie w niej odpowiadał dodatkowy, elektryczny silnik. Moc całościowa takiego układu wyniesie o 4 KM więcej, niż w wersji przednionapędowej, czyli 222 KM.
Prędkość maksymalna samochodu w wersji hybrydowej ograniczona jest do 180 km/h, a czas potrzebny na przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 8.4 sekundy.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./2487/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 176/5700
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 221/3600-5200
+
Silnik: typ – elektryczny
Moc maksymalna (KW) – 88
Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 202
Łączna moc systemowa KM: 218
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/przedni lub 4×4
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 8.4
Prędkość maksymalna (km/h) – 180
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4600/1855/1685
Masa własna/ładowność (kg) – 1590/545
Cena – 109 900 zł (testowany egzemplarz: 159 900 zł)
Naszym zdaniem
Toyota RAV4 to bardzo poprawny samochód. Skonstruowany, prowadzący się i zachowujący dokładnie tak, jak oczekuje tego jego nabywcy. Można powiedzieć samochód perfekcyjny – tylko jego perfekcjonizm objawia się…. nudą.
Trudno jest się w tym samochodzie do czegokolwiek istotnego przyczepić, ale równocześnie nic nie wzbudza takich emocji, aby rozpisywać się na jego temat.
RAV4 to doskonałe narzędzie, które sprawdza się w swojej roli. Jest nowoczesny, wygodny i ma niepodważalne walory użytkowe. Jeśli szukasz właśnie tego – to samochód dla Ciebie.
Poprzednie generację jakoś bardziej mi podchodziły
Każda generacja rav4 jest udana, świadczy o tym zainteresowanie ludzi, nawet na ulicach widać coraz więcej tych wersji hybrydowych. Bryla nowej rav4 jest fajna.