Toyota RAV4 to samochód „do bólu” poprawny. Jest łatwy w prowadzeniu, solidny, wszechstronny i spełnia chyba wszystkie wymagania jakie można postawić przed pojazdem, służącym do przemieszczania się od punktu A do punktu B. Ale brakowało mu charakteru, tak uwielbianego dzisiaj – sportowy wydech, spojlery a pod maską często ledwo dyszące 110 koni mechanicznych. Rynek już do nas do tego przyzwyczaił.
A oto niespodzianka! RAV4 otrzymuje nową wersję GR SPORT o sportowej stylistyce, ze zmodyfikowanym zawieszeniem i topowym wyposażeniem. Inspiracją dla niej są sportowe samochody zespołu TOYOTA GAZOO Racing, aktualnego mistrza świata w rajdach samochodowych i terenowych, wyścigach długodystansowych oraz zwycięzcę Rajdu Dakar. Wersja GR SPORT została już wprowadzona do szerokiej gamy modeli Toyoty, od Yarisa, Yarisa Cross, Toyoty C-HR i Corolli po terenowego pick-upa Hiluxa. Teraz dołącza do nich RAV4.
Stylistyka inspirowana sportowymi autami z linii GR
Mocny wygląd SUV-a z napędem na cztery koła został podkreślony czarnymi nadkolami, poprawiającym aerodynamikę tylnym zderzakiem i czarnym lśniącym grillem z zarezerwowanym dla GR SPORT wzorem kratki o trójwymiarowej strukturze. Ten sam wzór zastosowano na powiększonych oprawach świateł przeciwmgielnych i na tylnym zderzaku. Dolne części zderzaków są ozdobione ciemnoszarym, metalicznym wykończeniem. Na przednim grillu i drzwiach bagażnika umieszczono plakietki z logo GR.
Specjalnie dla wersji GR SPORT stworzono 19-calowe felgi aluminiowe z pięcioma podwójnymi ramionami, które zostały zaprojektowane z myślą o większej sztywności i mniejszej masie. Pokryte czarnym lśniącym lakierem obręcze zostały ozdobione drobnymi, jasnymi, prążkowanymi detalami wokół brzegów ramion, wykonanymi nową techniką precyzyjnego wycinania linii.
Zgodnie z biało-czerwono-czarną kolorystyką TOYOTA GAZOO Racing, którą łatwo zauważyć na rajdowych i wyścigowych samochodach marki, dostępne jest zarezerwowane dla wersji GR SPORT połączenie lakieru Imperial Red z czarnym dachem. Ogółem, gama kolorystyczna RAV4 GR SPORT obejmuje pięć dwukolorowych kompozycji nadwozia – do wyboru obok czerwonego lakieru są także Platinum White Pearl, Misty Silver, Royal Grey i Elite Blue.
Wykończenie wnętrza w stylu GR SPORT
Utrzymane w czarnej tonacji wnętrze zostało wykończone detalami charakterystycznymi dla linii GR SPORT. Czarna tapicerka z zamszu i skóry syntetycznej, srebrnoszare przeszycia oraz zagłówki przednich siedzeń z wytłoczonym logo GR.
GR SPORT to najwyższa wersja wyposażenia RAV4, która obok zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i nowych multimediów oferuje w standardzie elektryczną regulację przednich foteli, nową wersję kamery 360 stopni, która wyświetla widok otoczenia samochodu oraz podłoża pod nim, pozwalając sprawdzić teren i pozycję kół, co umożliwia bardziej precyzyjne prowadzenie przy niskiej prędkości. Wersja GR SPORT otrzymała też nową cyfrową kamerę cofania, która w porównaniu z poprzednim systemem analogowym zapewnia lepszą jakość obrazu.
Zawieszenie
W ramach modyfikacji zawieszenia RAV4 GR SPORT otrzymał sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Dzięki temu auto prowadzi się pewniej i stabilniej, ułatwiając kierowcy w pełni wykorzystać osiągi auta. Sztywność sprężyn wzrosła z 28 do 30 N/mm z przodu i z 40 do 46 N/mm z tyłu. Sprawdzona konfiguracja zawieszenia RAV4 wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu oraz podwójne wahacze z tyłu – jedne i drugie ze stabilizatorami.
Napęd hybrydowy czwartej generacji
RAV4 GR SPORT jest oferowany z układem hybrydowym 2,5 l AWD-i. Samochód korzysta z technologii hybrydowej czwartej generacji Toyoty.
Napęd Hybrid Dynamic Force o łącznej mocy 222 KM (163 kW) pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy. Oparty jest na 4-cylindrowym benzynowym silniku 2,5 l o najwyższej na świecie wydajności cieplnej. Silnik pracuje w cyklu Atkinsona, który łączy dynamikę z oszczędnością paliwa. RAV4 GR SPORT zużywa 5,8 l/100 km paliwa i emituje 132 g/km CO2 (wg WLTP).
Inteligentny napęd na cztery koła AWD-i
RAV4 GR SPORT ma w standardzie inteligentny, elektryczny napęd na cztery koła AWD-i. Jest on prostszy, mniejszy i lżejszy od mechanicznego napędu na cztery koła z wałem napędowym. To przekłada się na niezawodność, utrzymanie niskiego zużycia paliwa typowego dla hybryd oraz zachowanie przestronnego wnętrza i bagażnika.
Prezentowany egzemplarz trafił na ekspozycję salonu Toyota Walder w Chwaszczynie. Cena modelu RAV4 w wydaniu GR Sport rozpoczyna się od 297 900 zł.