Do salonów Toyoty wjechały nowe modele Yaris Cross i będzie to już ekspozycja stała. Po raz pierwszy uterenowiony wariant miejskiego modelu Yaris zobaczyć można było w lipcu 2021 roku, podczas przedpremierowych pokazów. Samochód szybko zyskał sympatię klientów, a dealerzy zebrali na niego wiele zamówień. Yaris Cross w podstawowej wersji Active kosztuje od 74 900 zł.
Yaris Cross spotkał się z ogromnym zainteresowaniem polskich kierowców, którzy w ciągu 3,5 miesiąca zamówili 1867 samochodów w ramach przedsprzedaży, bez jazdy próbnej. Z tej liczby większość, bo 59 procent, zarezerwowały osoby prywatne, a 64 procent to auta w wyższych wersjach wyposażenia. Dominującym napędem jest układ hybrydowy, który znalazł się pod maską 74 procent aut, zaś 33 procent ma napęd na cztery koła AWD-i.
Yaris Cross to kolejny model, który dołącza do rodziny Yarisa, do której należą także Yaris hatchback oraz rasowy sportowy GR Yaris. Cross został oparty na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture), ponadto z Yarisem hatchbackiem łączy go także elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji.
W porównaniu z Yarisem hatchback Yaris Cross jest o 95 mm wyższy (1 595 mm), 20 mm szerszy (1 765 mm) i 240 mm dłuższy (4 180 mm). Rozstaw kół pozostał niezmieniony (2 560 mm), ale prześwit zwiększył się o 25 mm do 170 mm.
Hybryda z napędem na 4 koła
Yaris Cross jest napędzany przez elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji, który zadebiutował w nowym Yarisie hatchback. Jego sercem jest trzycylindrowy, 1,5-litrowy silnik z linii Hybrid Dynamic Force. Łączna moc napędu to 116 KM. Bezemisyjna jazda możliwa jest przy prędkościach do 130 km/h.
Dodatkowy, niezależny silnik elektryczny przy tylnej osi zapewnia jej napęd i tym samym lepszą przyczepność oraz stabilność podczas przyspieszania i jazdy w zakrętach, a także większe poczucie bezpieczeństwa na śliskich nawierzchniach. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60 w zależności od warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy.
Yaris Cross dostępny jest także z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym. Jest to wariant tej samej jednostki, na której opiera się napęd w hybrydowej odmianie Yarisa Cross. Silnik współpracuje ze skrzynią CVT lub sześciobiegową skrzynią manualną. Trzycylindrowy silnik wytwarza 125 KM (92 kW) przy 6600 obr./min. mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 153 Nm między 4800 a 5000 obr./min.
Nowy Yaris Cross jest dostępny w wersjach Active, Comfort, Executive, uterenowionej Adventure i limitowanej Premiere Edition. W podstawowej wersji Active samochód dysponuje systemem multimedialnym Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, USB, Apple CarPlay® i Android Auto™ oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji, zawierający m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall. Poziom bezpieczeństwa podnosi także siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami, która pojawiła się po raz pierwszy w Yarisie czwartej generacji jesienią ubiegłego roku.
Ponadto kierowca ma do dyspozycji kolorowy 4,2-calowy ekran na tablicy wskaźników, elektryczne, podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną lub automatyczną dla wersji hybrydowej, podłokietnik, a także światła LED do jazdy dziennej.
Yaris Cross w wersji Active kosztuje od 74 900 zł, zaś z napędem hybrydowym od 88 900 zł. Premiere Edition, czyli najwyższa wersja Yarisa Cross, kosztuje od 122 900 zł i dostępna jest wyłącznie w 2021 roku.
Ceny nie są wysokie za takie auto.
Chyba szykuje się kolejny bestseller toyoty. W sumie z taką ceną to nie dziwie się, że ma tak duże zainteresowanie.