Ten tydzień w pomorskiej motoryzacji zdecydowanie należy do Porsche! Nie opadły jeszcze emocje związane z zakończonym w czwartek Porsche Road Tour, a Porsche Centrum Sopot serwuje kolejną dawkę emocji spod znaku 911. Podczas Gourmet Tour 2017 odbywającego się w Hotelu Hilton w Gdańsku, dealer z Sopotu zaprezentował najnowsze wydanie kultowego modelu GT3.
GT3 to jedno z najbardziej ekstremalnych wydań modelu 911. Bardziej sportowe jest już tylko GT3 RS i modele wyścigowe serii Cup.
Sercem tego modelu jest 4-litrowy, wolnossący silnik typu bokser. Wysokoobrotowa jednostka o mocy 500 KM praktycznie nie różni się od tej stosowanej w rasowym samochodzie wyścigowym 911 GT3 Cup. Przeprojektowane podwozie ze skrętną tylną osią i redukcja masy zostały zestrojone specjalnie, by moc silnika zamienić na wyśmienitą dynamikę jazdy. Nowe GT3 opracowane zostało i jest obecnie produkowane na tym samym torze i tej samej linii produkcyjnej, co modele wyścigowe.
Za przekazanie napędu odpowiada 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa (PDK), specjalnie dopasowana do użytku w GT. Konstruktorzy dużą wagę przywiązali do ograniczenia masy własnej pojazdu. Dwuosobowy samochód z zatankowanym do pełna zbiornikiem paliwa waży 1430 kg i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 318 km/h. Stosunek masy do mocy ma wartość 2,86 kg/KM. Dla zwolenników purystycznego, surowego prowadzenia Porsche oferuje 911 GT3 także z 6-stopniową skrzynią manualną. W tej wersji drogowo-torowa „911” rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,9 s, osiągając prędkość maksymalną 320 km/h.
Nowe Porsche 911 GT3 testowane było również na Północnej Pętli toru Nürburgring, gdzie osiągnęło czas okrążenia 7 min i 12,7 s. To wynik lepszy o 12,3 s od poprzednika.
Podwozie nowego 911 GT3 korzysta z doświadczeń Porsche zgromadzonych w wyścigach. Jego zestrojenie zostało zmodyfikowane pod kątem uzyskania jeszcze lepszej dynamiki jazdy. GT3 „siedzi” o około 25 mm niżej od 911 Carrera S. Poza dodatkowo zmodernizowaną konstrukcją bazową podwozia do zapewnienia wyśmienitej charakterystyki prowadzenia w dużym stopniu przyczynia się też aktywna tylna oś skrętna. Zależnie od prędkości jazdy skręca tylne koła w przeciwnym lub tym samym kierunku co przednie, zapewniając tym samym jeszcze lepszą zwinność i stabilność samochodu. Dynamikę jazdy zwiększa również zastosowanie dynamicznych poduszek silnika i blokady tylnego dyferencjału.
W wyglądzie GT3, tradycyjnie dominuje tylne skrzydło, wykonane z włókien węglowych. Lekki przedni pas i przedni spojler zostały dodatkowo zoptymalizowane pod kątem jeszcze lepszego przepływu powietrza. Udoskonalenia aerodynamiki są widoczne również w lekkiej tylnej partii nadwozia z otworami wydechowymi oraz nowym dyfuzorze.
Wewnątrz na kierowcę i pasażera czekają sportowe fotele 'plus’ z wydatniejszym podparciem bocznym i mechaniczną regulacją wzdłużną. Sportowa kierownica GT o średnicy 360 mm pochodzi z hybrydowego modelu 918 Spyder.
Ceny 911 GT3 rozpoczynają się od 788 960 zł.
Zaprezentowany w Gdańsku egzemplarz należy do importera. Jego nadwozie pokryte jest lakierem z palety „specjalnych barw” o nazwie Crayon. Wymaga on dopłaty 18 364 zł.