Pod koniec 2021 roku w salonie Volvo Car Plichta Gdynia na klientów czekała niespodzianka. Był to najnowszy model tej marki – C40, czyli nieduży SUV z nadwozie inspirowanym kształtem Coupe. To także pierwszy egzemplarz tego modelu, który jeszcze w ubiegłym roku, pojawił się w Trójmieście. Ponadto, Volvo C40 Recharge to pierwszy model marki zaprojektowany wyłącznie jako pojazd w pełni elektryczny.
C40 to pierwszy model Volvo, który w ogóle nie będzie miał wersji spalinowej. Volvo Cars zapowiada, że do obecnych dwóch elektryków szybko dołączą kolejne modele. Do 2025 roku odmiany z napędem wyłącznie elektrycznym mają stanowić 50% sprzedaży naszej marki. A pięć lat później – 100%.
Model C40 bazuje na technologii XC40, ale stylistycznie mocno się od niego różni. Linia dachu C40 opada ku tyłowi, gdzie kończy się nagle, jakby zakończona pionowym cięciem. Nad tylną szybą zamontowane są dwa odrębne spojlery. Trzeci, większy – znalazł się na krawędzi bagażnika. Zupełnie inaczej niż w XC40 uformowane są tylne światła. Te w C40 są bardziej futurystyczne. Reflektory przednie także mają swój unikalny kształt. Przy okazji zastosowano w nich najnowszą, pikselową technologię LED.
Środek C40 rozplanowany jest tak, jak w wielu modelach Volvo. Centrum dowodzenia stanowi pionowy ekran dotykowy. Przycisków fizycznych jest niewiele. Do tego w Volvo zdążyliśmy się już przyzwyczaić. W C40 nie będzie tapicerek z prawdziwej skóry. Skóry zwierzęce zostaną zastąpione innymi atrakcyjnymi tapicerkami. C40 otrzyma własny zestaw dekorów i palet kolorów, które mają „ożywić” wygląd kabiny. Wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu to jedna strona polityki zrównoważonego rozwoju, w pełni elektryczny napęd to strona druga.
Volvo C40 dostępne jest z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy ponad 400 KM i momencie obrotowym osiągającym wartość 660 Nm. Energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze o pojemności 78 kWh. Można go ładować mocą do 150 kW. Wówczas naładowanie go do 80% pojemności zajmie jedynie 40 minut. Szacowany zasięg według WLTP wynosi 420 km i może wzrosnąć wraz z wypuszczaniem kolejnych aktualizacji. Przyspieszenie do 100 km/h wyniesie poniżej 5 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.
Prześwit podwozia jest identyczny jak w elektrycznym XC40 Recharge. Siedzenie kierowcy też umieszczone jest wysoko. Jednak linia dachu poprowadzona jest znacznie niżej i opada łagodnie ku tyłowi. Nadwozie jest niższe o 69 mm w porównaniu do elektrycznej odmiany XC40 i jest bardzie opływowe. Ma też niższy współczynnik oporu aerodynamicznego.
C40, stworzone na bazie konstrukcji XC40, nie jest pozbawione znajomych szczegółów: charakterystyczne reflektory w kształcie „Młota Thora” są podkreślone przez światła LED, które dzięki technologii pikselowej automatycznie dostosowują się do warunków zewnętrznych, niezależnie sterując optymalnie dobranym snopem światła. Równie znajome pionowe światła tylne są teraz podzielone i, nawiązując do efektownego projektu pojedynczego klosza rozciągniętego do linii dachu.
Nowy wzór obręczy kół, inspirowany projektem koncepcyjnego Volvo 360c z 2018 roku, wpływa na poprawę aerodynamiki, a ich efektowny design podkreśla charakter napędu auta. Tylny spojler o sportowym charakterze pomaga dociążyć tylną oś. Także atrakcyjna wizualnie linia dachu wpływa na lepszą aerodynamikę nadwozia i tym samym zasięg samochodu. Do tego dochodzą elementy czysto wizualne – jak zakryty grill i dach w kontrastującym kolorze.
Do kupienia w internecie. A co z salonami?
Volvo C40 ma być dostępne wyłącznie w internecie, ale odbiór następuje z wybranego salonu. A co jeśli ktoś chce kupić auto w salonie? Wówczas pracownicy pomogą takiej osobie zamówić samochód przez internet na miejscu, który zostanie przekazany klientowi właśnie u nich. Do wyboru, oprócz klasycznego zakupu, będzie także usługa Care by Volvo będąca kompleksowym abonamentem obejmującym wszelkie usługi związane z autem. Mowa tutaj nie tylko o oponach, serwisie, gwarancji, assistance, czy ubezpieczeniu. Na wielu rynkach będzie można w racie ująć także usługi związane z ładowaniem samochodu w domu.
Priorytetem ma być łatwy proces zamawiania i krótki termin dostawy auta od chwili złożenia zamówienia. Na stronie internetowej znajdą się sugerowane konfiguracje. Konfigurator ma być prosty, liczba opcji i pakietów – uproszczona do niezbędnego minimum.
Produkcja C40 ruszyła jesienią 2021 roku w belgijskiej Gandawie. Będzie to model oferowany na całym świecie, ale jego głównym rynkiem będzie Europa.