piątek , 28 stycznia 2022
Baner British Auto Zdunek 750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Baner British Auto Zdunek 750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_XC60
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
moto3m_Peugeot_750x200
moto3m_KIA_750x200
moto3m_Citroen_750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

Trzy razy więcej aut zniszczonych przez pogodę w 2021 roku!

Fatalna pogoda daje się we znaki właścicielom samochodów, którzy szkody z ubezpieczeń komunikacyjnych zgłaszają aż o… 265% częściej. Szkody komunikacyjne stanowią 12% wszystkich szkód katastroficznych, czyli zdarzeń spowodowanych złymi warunkami atmosferycznymi. Najwięcej zdarzeń zgłaszają właściciele samochodów z województwa małopolskiego – tu doszło w tym roku aż do 46% szkód katastroficznych.

Pogoda nie oszczędza w tym roku majątku Polaków. Od stycznia do sierpnia 2021 r. burze, gradobicia, wichury, podtopienia i ulewy spowodowały, że liczba szkód katastroficznych wzrosła o 41% w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku – wynika z analizy towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa.

Wystarczyło osiem miesięcy tego roku, żeby przebić średnioroczną liczbę szkód z ostatnich 5 lat aż o 45%. Nie da się więc ukryć, że 2021 r. negatywnie wyróżnia się pod względem częstotliwości prowadzących do zniszczeń zjawisk atmosferycznych. Nasze statystyki obejmują zarówno zgłoszenia w ramach ubezpieczeń domów i mieszkań, majątku małych i średnich przedsiębiorstw oraz polis rolnych i komunikacyjnych. Te ostatnie stanowią 12% wszystkich trafiających do nas szkód katastroficznych – mówi Rafał Mosionek, Zastępca Prezesa Zarządu Compensa TU SA Vienna Insurance Group, odpowiedzialny w firmie m.in. za obszar likwidacji szkód.

Wśród wszystkich zdarzeń katastroficznych zniszczenia pojazdów są co prawda w mniejszości, ale to w tej kategorii wzrost liczby zgłoszeń jest największy. W porównaniu z 2020 r. właściciele samochodów i jednośladów likwidują szkody aż o 265% częściej! Skutki fatalnej pogody najbardziej odczuwają mieszkańcy woj. małopolskiego – tu doszło aż do 46% szkód komunikacyjnych, kwalifikowanych jako katastroficzne. To oznacza 1315% wzrostu w porównaniu z ubiegłym rokiem!

Tylko w powiecie nowosądeckim i Krakowie zanotowaliśmy łącznie 3, ponad 2-krotnie więcej niż w samym woj. śląskim. Spadek liczby szkód w porównaniu z 2020 r. zanotowaliśmy w tym roku tylko w trzech województwach: lubuskim, podlaskim i opolskim – dodaje Rafał Mosionek z Compensy.

Katastroficzne szkody w województwach w 2021 roku
Województwo Udział szkód
małopolskie 46,36%
śląskie 11,48%
mazowieckie 10,91%
dolnośląskie 10,75%
łódzkie 8,31%
podkarpackie 2,23%
wielkopolskie 2,13%
lubelskie 1,81%
świętokrzyskie 1,24%
warmińsko-mazurskie 0,98%
kujawsko-pomorskie 0,88%

pomorskie

0,72%

lubuskie 0,57%
podlaskie 0,57%
opolskie 0,55%
zachodniopomorskie 0,51%

Kumulacja szkód katastroficznych. Jak reagują ubezpieczyciele?

W momentach kumulacji zgłoszeń ubezpieczyciele uruchamiają dodatkowe działania. To m.in. podniesienie limitu wartości szkód, które kwalifikują się do obsługi w ramach uproszczonej procedury. Do rozpatrywania zgłoszeń angażują też zewnętrznych rzeczoznawców, a własnym konsultantom w terenie i na infolinii przyznają większe uprawnienia, aby mogli finalizować sprawy klientów na tzw. szybkiej ścieżce.

Poza tym nasi konsultanci kontaktują się z klientami i tłumaczą, co poszkodowani mogą samodzielnie robić z powstałymi zniszczeniami. Gdy jakieś naprawy należy wykonać niezwłocznie, nie trzeba z tym czekać na wizytę rzeczoznawcy. W wielu przypadkach podejmujemy również decyzję o natychmiastowej wypłacie zaliczek na poczet odszkodowania, które pozwalają na pokrycie najpilniejszych potrzeb poszkodowanych – tłumaczy Rafał Mosionek.

Przy dużej liczbie szkód katastroficznych ubezpieczyciele mogą też zdecydować się na obsługę zgłoszeń w oparciu wyłącznie o przygotowaną przez poszkodowanych dokumentację zdjęciową.  Oznacza to, że decyzję o odszkodowaniu podejmują bez wizyty rzeczoznawcy na miejscu zdarzenia.

Ułatwień jest więcej, wszystko zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego. Np. u nas klient może szkodę zgłosić w aplikacji do samodzielnej likwidacji szkód – to najprostszy i najszybszy sposób na otrzymanie odszkodowania. Średnio trwa to ok. 3-4 dni, a dzięki wprowadzonej niedawno opcji tzw. automatycznej wypłaty proces może ulec skróceniu nawet do kilkunastu godzin. Rozwiązanie jest dostępne dla klientów ubezpieczonych u nas w ramach polis mieszkaniowych, NNW oraz OC/AC. Oczywiście aplikacja działa nieustannie, a więc nie tylko w okresie zwiększonej liczby szkód po burzach i nawałnicach. W okresie szkód masowych, aż około 45% szkód zostało zlikwidowanych jednym z dostępnych uproszczonych trybów likwidacji szkód, m.in. właśnie poprzez aplikację – dodaje Rafał Mosionek z Compensy.

Ubezpieczyciele mają ponadto swoje systemy monitoringu szkód katastroficznych, a także przygotowane scenariusze działań w zależności od skali zjawiska. Dzięki temu konsultanci na call center, rzeczoznawcy mobilni i likwidatorzy są w stanie obsłużyć większą liczbę zgłaszanych szkód.

Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Kolor ma znaczenie – BMW M8 Competition Fire Red w BMW Bawaria Motors Gdańsk

Kolor, który jednoznacznie kojarzy się ze sportowymi samochodami to najczęściej czerwony. Szczególnie często przypisywany jest …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *