Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej jest jednym z najbardziej niebezpiecznych wykroczeń. W 2015 r. wjazd przy czerwonym świetle był przyczyną 371 wypadków, wskutek których 23 osoby zginęły, a 507 zostało rannych. Urządzenia będące w dyspozycji Inspekcji Transportu Drogowego zarejestrowały łącznie 59 tys. naruszeń – to średnio ponad 16 naruszeń na dobę w każdym z miejsc objętych nadzorem.
Urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle należące do ITD działają w oparciu o wideodetekcję (na instalację składa się każdorazowo kilka kamer), czyli metodę polegającą na analizie obrazu. Każdorazowo materiał dowodowy przechodzi weryfikację odnośnie jego poprawności. Rejestratory te nie są przyrządami pomiarowymi – nie mierzą wartości fizycznych – a co za tym idzie przepisy nie przewidują konieczności ich badań i homologacji.
Brak oznaczeń
Aktualnie obowiązujące przepisy nie wymagają oraz nie dopuszczają oznakowania wspomnianych powyżej urządzeń – nie ma ustalonego wzoru dla tego typu znaku drogowego. Mapa lokalizacji urządzeń jest natomiast ogólnie dostępna na stronie internetowej GITD (zobacz: TUTAJ).
3 lokalizacje na Pomorzu
Trzy spośród dwudziestu tego typu urządzenia w kraju, zlokalizowane są na pomorskich drogach. Dwa na drodze krajowej numer 6, na odcinku Wejherowo-Lębork, w miejscowościach Luzino oraz Mosty. A także na drodze numer 20, w gminie Żukowo, w miejscowości Miszewo.
ITD ponadto na odcinku drogi krajowej numer 216 Reda-Rekowo Górne posiada urządzenie do odcinkowego pomiaru prędkości.
Przypominamy, że zgodnie z taryfikatorem za przejazd na czerwonym świetle grozi mandat od 300 do 500 zł i 6 punktów karnych.