Współczesne silniki charakteryzuje coraz wyższa wydajność pracy. Przy mniejszej pojemności i niższym zapotrzebowaniu na paliwo, oferują one wyższe parametry niż starsze konstrukcje. Jednak ten postęp powoduje również skomplikowanie ich konstrukcji i możliwe problemy, z którymi trzeba sobie radzić. Jednym z nich jest osadzanie się zanieczyszczeń (nagaru) w komorach spalania, układzie dolotowym i paliwowym.
Procedurę czyszczenia silnika “od środka” prezentujemy na przykładzie serwisu Renault Zdunek z Gdańska i specjalistycznych preparatów marki Forte.
Proces czyszczenia, a dokładniej usuwania nalotów i osadów, jest kilkuetapowy – rozpoczyna się od podania płynu czyszczącego bezpośrednio do zbiornika paliwa. Poprzez wymieszanie się z benzyną oczyszcza on wnętrza wtryskiwaczy oraz pompy wysokiego ciśnienia. Następnie inny rodzaj środka czyszczącego podawany jest do komory spalania w celu rozmiękczenia osadów na denku tłoka.
Kolejny płyn dolewany jest do oleju silnikowego, który penetrując układ oczyszcza go ze złogów w przewodach olejowych. To właśnie ze względu na ten etap, czyszczenie silnika zaleca się wykonać tuż przed okresową wymianą oleju silnikowego.
Po odczekaniu kilkunastu minut znaczna część zanieczyszczeń usuwana jest z silnika poprzez uruchomienie go bez świec zapłonowych (osady wydmuchiwane są z komory spalania).
Podobną procedurę przeprowadza się w układzie dolotowym.
Ostatnim etapem jest diagnostyka komputerowa silnika, która pozwala sprawdzić jego parametry i usunąć zapamiętane błędy.
Procedurę czyszczenia silnika zaleca się wykonywać wraz z każdą wymianą oleju. Jest to usługa dodatkowa, nie mająca wpływu na gwarancję producenta, ale mając w perspektywie długą eksploatację samochodu warto ją przemyśleć i co jakiś czas wykonywać w swoim samochodzie.
Koszt wykonania tego w serwisie Renault Zdunek w Gdańsku to wydatek około 600 zł dodatkowych do standardowego przeglądu gwarancyjnego.