Prezentowany model XC90 obecny jest na rynku od 2014 roku. W między czasie przechodził drobne modyfikacje i zmiany w kwestii napędu, ale ogólnie rzecz biorąc jest najstarszym tego typu samochodem wciąż oferowanym na rynku. Konkurencja spod znaku Audi, BMW, Mercedesa oraz Land Rovera to modele stylistycznie nowsze. Mimo to Volvo wciąż cieszy się uznaniem. Czy dobrze zaprojektowany i przemyślany konstrukcyjnie samochód może być atrakcyjny dla klientów nawet przez 9, 10 lat?
Pierwsza generacja XC90 została zaprezentowana w 2002 roku i pozostała w produkcji przez 12 lat! Był to pierwszy SUV od tego szwedzkiego producenta i do dzisiaj, mimo wielu lat stażu, cieszy się on dużym powodzeniem na rynku wtórnym.
Prezentowana w tym teście generacja zadebiutowała w 2014 roku. Następca jest już znany – będzie to model EX90, który napędzany będzie w pełni elektrycznie.
Duży i luksusowy
Volvo XC90 to reprezentant największej klasy pojazdów tego typu. Niemal 5 metrów długości gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa i dużą przestrzeń wewnątrz. Opcjonalnie może to być samochód nawet 7-osobowy.
Stylistycznie Volvo jest bardzo konsekwentne i kultywuje jeden styl od wielu lat. XC90 ma charakterystyczny przód z typowym grillem dla tej marki i tylne pionowe światła, „wydęte” w dolnej części. Bryła samochodu jest ogromna, ale dzięki sporym powierzchniom szyb nie robi wrażenia „czołgu”.
Po zajęciu miejsca za kierownicą bardzo szybko można się przyzwyczaić do jego rozmiarów. W oczy rzuca się jakość wykończenia, która jest więcej niż dobra w kwestii materiałów, ale przede wszystkim doskonała wizualnie. W prezentowanej wersji, skórą pokryta była nie tylko deska rozdzielcza, ale nawet daszki przeciwsłoneczne. Elementem, który zapewne przyciąga wzrok jest również kryształowa dźwignia zmiany biegów, sygnowana logiem firmy Orrefors ze Szwecji – jednego ze światowych liderów w dziedzinie produkcji szkła.
O komfort dbają przednie fotele „Comfort”, które za 3 700 zł można wyposażyć w funkcję masażu. Ich obsługa w podstawowym zakresie nie budzi zakłopotania, nieco gorzej jest z „pompowaniem”. Do wybrania jednej z kilku opcji zmiany kształtu fotela (np. podparcia części lędźwiowej lub boczków) trzeba się wspomóc wyświetlanymi na centralnym ekranie animacjami.
Generalnie, w kwestii ergonomii Volvo wymaga przyzwyczajenia. Poza fotelami, trzeba rozgryźć również włączanie tylnej wycieraczki przyciskiem oraz sterowanie układem wentylacji.
XC90 może być samochodem 7-osobowym. Miejsca w ostatnim rzędzie nie są oczywiście porównywalne z przednimi, ale nawet osoby dorosłe będą w stanie się tam zmieścić. Musi tylko zdecydować kryterium wzrostu – najniżsi: na koniec samochodu.
Hybrydowy diesel! To działa!
Wysokoprężny silnik współpracujący z elektrycznym wspomagaczem to nie jest nowość, ale rozwiązanie to spotyka się już teraz rzadko. W czasach kiedy większość producentów odchodzi od stosowania tego typu silników, Volvo wciąż je oferuje. I subiektywnie oceniając – to bardzo dobrze!
Silnik spalinowy, chociaż ma „tylko” 2 litry pojemności i 4 cylindry, generuje 235 koni mechanicznych. Wspomagany jest przez układ miękkiemu hybrydy dodatkowymi 14 końmi. Duet ten całkiem sprawnie napędza ponad 2-tonowego SUV’a, pozwalając pierwsza setkę osiągnąć w niespełna 8 sekund. Prędkość maksymalna tego modelu do 2021 roku wynosiła 220 km/h. I na tyle pozwala moc, natomiast zgodnie z polityką Volvo, aktualnie stosowane jest elektroniczne ograniczenie prędkości do 180 km/h we wszystkich nowych samochodach.
Najważniejszą zaletą napędu B5 jest jednak spalanie, które przekłada się na zasięg. Przy średnim zużyciu paliwa z testu, które wyniosło ok. 8,4 litra ON na 100 km, to Volvo XC90 pokonać może ponad 800 kilometrów na jednym, pełnym zbiorniku. Przy płynnej jeździe na trasie możliwe jest nawet przekroczenie 1000 km!
Skandynawskie właściwości jezdne
Redakcyjny test potoczył się tak, że miałem okazję sprawdzić XC90 w naprawdę zimowych warunkach. Szwedzki SUV bez problemu radził sobie w kopnym śniegu i na oblodzonych podjazdach. Szwajcaria Kaszubska, nawet na bardzo lokalnych drogach nie była w stanie powstrzymać topowego modelu Volvo.
Podczas jazdy autostradowej samochód jest bardzo stabilny, zakręty pokonuje pewnie, ale jak każdy tej wielkości samochód posłuszny jest do czasu.
Natomiast w każdej sytuacji Volvo rozpieszcza wygodą i odizolowaniem od czynników zewnętrznych.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – hybrydowy diesel R4/1969/4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 249/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 520/1750-2250
Skrzynia biegów/napęd – aut.8/4×4
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 7.6
Prędkość maksymalna (km/h) – 180
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4950/1923/1776
Masa własna/ładowność (kg) – 2012/618
Cena – od 305 900 zł (testowany 442 310 zł )
Moim zdaniem
Volvo XC90 to przykład przemyślanego i dobrze zaprojektowanego samochodu, który nie musi mieć najnowszych „bajerów”, żeby być atrakcyjnym dla nabywcy. Nie szokuje stylistycznie, nie ma elektrycznego napędu i posiada konwencjonalne przyciski w kabinie. Pomimo tego wciąż odnosi sukcesy sprzedażowe i daje dużo satysfakcji podczas eksploatacji.
Jego mocne strony to ogromne pokłady bezpieczeństwa, wysoki komfort jazdy i ogromna przestrzeń wewnątrz.
Walory tego samochody doceniają także znani dziennikarze motoryzacyjni. XC90 parkuje m.in. w garażu Jeremy’ego Clarksona oraz Adama Kornackiego. To naprawdę dobra rekomendacja tego modelu!
Osobiście, bardzo polubiłem ten model!