Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner 2 czerwiec
previous arrow
next arrow
Fot. mota-engil-ce.eu (parking we Wrocławiu)

W Gdańsku powstaną cztery parkingi w formule PPP

Fot. mota-engil-ce.eu (parking we Wrocławiu)
Fot. mota-engil-ce.eu (parking we Wrocławiu)

Spółka celowa Immo Park Gdańsk z grupy Mota-Engil Central Europe wybuduje dla miasta Gdańsk cztery parkingi. Władze Miasta Gdańsk podpisały 11.10.2018 r. umowę wartą ok. 166 mln zł brutto. Inwestycja będzie realizowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego, w formule koncesji. Realizacja projektu parkingowego pozwoli na uporządkowanie problematyki parkowania w centrum miasta. 

Umowa przewiduje utworzenie łącznie 1202 miejsc parkingowych na czterech parkingach, z czterech stron okalających ścisłe centrum Gdańska:
1) Dwupoziomowy parking podziemny na 337 miejsc będzie zlokalizowany przy ulicy Podwale Staromiejskie – w części od Targu Rybnego i Hotelu Hilton
2) Jednopoziomowy podziemny posiadający 112 miejsc postojowych będzie zlokalizowany pod placem Targ Węglowy
3) Na ulicy Podwale Przedmiejskie zostanie zbudowany parking podziemny dla 260 samochodów – teren między Teatrem Szekspirowskim a Motławą
4) Przy Długich Ogrodach powstanie czteropoziomowy, nadziemny parking dla 493 pojazdów – obecny parking terenowy między Podwalem Przedmiejskim a Redutą Żbik.

Wykonawca rozpoczyna prace projektowe od następnego dnia po podpisaniu umowy. Budowa parkingu przy Długich Ogrodach powinna zakończyć się po 24 miesiącach, pozostałych – po 36 miesiącach.

4dfbaec8_large

Finansowanie inwestycji 

Umowa zawarta jest w formule koncesji. Wkład miasta będzie sięgał 41,6 mln zł. Pozostałą część pokryje koncesjonariusz przy wsparciu zewnętrznego finansowania zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia. Koncesja ma obowiązywać przez 40 lat, w tym 36 miesięcy będzie przeznaczone na projektowanie i budowę parkingów, a 37 lat trwać będzie eksploatacja. W tym czasie wpływy z parkowania będą przychodem koncesjonariusza i będą stanowiły zwrot z inwestycji powziętej przez firmę. Po okresie 40 lat parkingi zostaną nieodpłatnie przekazane Miastu Gdańsk. Na nowych parkingach przewidziano zarówno abonamenty jak i parkowanie krótkoterminowe rotacyjne. Szczegółowe zasady, w tym cennik zostaną ustalone przed otwarciem parkingów. Stawki za parkowanie będą zbliżone do tych ze strefy płatnego parkowania.

Jesteśmy doświadczonym wykonawcą nie tylko w zakresie budowy parkingów, ale przede wszystkim jednym z pionierów w realizacji takich inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Będziemy współpracowali z Miastem Gdańsk, ponieważ jest otwarte na tę formę realizacji inwestycji. Przedstawiono nam umowę możliwą do zrealizowania i umożliwiającą uzyskanie finansowanie bankowe. Dla nas to poszerzenie naszego portfolio o ważny ośrodek gospodarczy w kraju i możliwość propagowania w Polsce formuły PPP. A miasto znacząco zmniejszy deficyt miejsc parkingowych w swoim ścisłym centrum – mówi Zbigniew Zajączkowski, Prezes Zarządu Mota-Engil Central Europe.

Realizacja inwestycji w formule PPP

Projekt realizowany w formule PPP polega na przekazaniu przez miasto gruntów pod parkingi koncesjonariuszowi. Koncesjonariusz ma za zadanie zaprojektować, wybudować, sfinansować i zarządzać parkingami przez ustalony w umowie czas. Środki na realizację projektu pochodzą w większości z kredytu bankowego. Zaplanowany w takiej formule czas eksploatacji jest skalkulowany tak, aby możliwe było osiągnięcie oczekiwanej przez inwestora stopy zwrotu z przedsięwzięcia. I tylko inwestor ponosi całkowite ryzyko osiągnięcia oczekiwanej stopy zwrotu. Po zakończeniu umowy koncesji inwestycja jest nieodpłatnie przekazywana partnerowi publicznemu, w tym przypadku miastu.

Doświadczenia innych miast 

Mota-Engil Central Europe będzie bazowała na doświadczeniach m.in. w realizacji podobnej inwestycji we Wrocławiu (koncesja parkingowa pod Placem Nowy Targ), ale też doświadczeń innych miast, które już także podejmowały się takiego przedsięwzięcia jak Poznań czy Kraków. We Wrocławiu, w pięć lat Mota-Engil wybudowała i obecnie eksploatuje trzypoziomowy parking podziemny z 334 miejscami. Parking cieszy się dużym powodzeniem wśród turystów odwiedzających ścisłe centrum miasta, ale także mieszkańców okolicznych kamienic i bloków oraz pracowników biur i instytucji okalających Plac Nowy Targ we Wrocławiu. Koncesjonariusz ma pełną swobodę oferowania instytucjom atrakcyjnych warunków użytkowania parkingów w systemach umów zbiorowych.

Jesteśmy przekonani o tym, że wiele miast wkrótce będzie rozpatrywać realizację inwestycji w takiej formule. Dobre doświadczenia naszej firmy we Wrocławiu, a mamy nadzieję także wkrótce w Gdańsku, powinny zachęcić do bliższej współpracy samorządów z prywatnymi inwestorami. Wysoko oceniamy pod tym względem potencjał największych miast w Polsce. Podobne postępowania obecnie prowadzone są w Łodzi i Warszawie. To przyszłość samorządów, które po ograniczeniu finansowania unijnego będą szukały nowych źródeł finansowania swoich inwestycji. Już dzisiaj warto zmierzyć się z tym tematem – mówi Piotr Bienias, Członek Zarządu ds. finansowych Mota-Engil Central Europe.

Mota-Engil Central Europe, czerpiąc z doświadczeń Grupy Mota-Engil oraz własnych, rozpatruje swoje zaangażowanie w inwestycje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego zarówno parkingów jak i budowy dróg, szpitali, obiektów użyteczności publicznej.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Moto3m TV] Najszybszy z kotów – Jaguar F-Type i jazdy testowe w British Automotive Gdańsk

Sportowe modele to niemal podstawa funkcjonowania marki Jaguar. W historii tego producenta było ich wiele …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *