sobota , 13 sierpnia 2022
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow

W Gdyni na jeden dzień wskrzeszono przedwojenny salon Mercedesa – Auto Centralę Braci Skwiercz

Po 83 latach, w Gdyni na rogu ulic Starowiejskiej i III Maja, na jeden dzień dziedziniec dawnych budynków znów stał się areną Mercedesa. To tutaj, w 1937 roku otwarto Auto Centralę. Był to w tamtych czasach najbardziej prestiżowy salon samochodowy Gdyni. Sprzedawano i serwisowano tam przede wszystkim Mercedesy i luksusowe Buicki, pochodzące z polskiej montowni. Teraz, dzięki inicjatywie Automobilklubu Morskiego i jego działaczy, na jeden dzień atmosfera dawnego automobilizmu znów powróciła w to miejsce. Akcja odbyła się w ramach obchodów Europejskiego Święta Morza, których gospodarzem jest Miasto Gdynia.

Jest to jedyny taki obiekt, który w niewiele zmienionej formie, zachował się do dziś. Stałym gościem salonu była Loda Halama, a Jan Kiepura wyjechał z niego pięknym kabrioletem Buick.

Dotąd wydawało się, że w Trójmieście nie przetrwała w tak kompletnej formie, żadna stacja serwisowa. To pewnego rodzaju zrządzenie losu, że ocalała właśnie kultowa Auto Centrala, którą założyli i niegdyś prowadzili bracia Jan i Stefan, a obecnie zarządzają nią bracia Michał i Tomasz Skwiercz – mówi Bartosz Gondek z Automobilklubu Morskiego, współpomysłodawca wydarzenia.

Firmę prowadzili – bardzo młodzi wówczas, nawet nie 30– letni, bracia Jan i Stefan. W planach mieli nie tylko sprzedaż, ale także montaż samochodów, oraz nadbudowanie nad salonem nowoczesnej kamienicy. Plany te, podobnie jak działanie Auto-Centrali, przerwała wojna.

Nasz dziadek Jan, przez cały okres PRL liczył na to, że uda mu się przywrócić świetność Auto Centrali, wolność ustrojowa przyszła jednak dla niego za późno – powiedział Michał Skwiercz.

Podczas wydarzenia na podwórku zaparkowały trzy samochody – najstarszym z nich był Mercedes 170 z 1938 roku, udostępniony przez Gdyńskie Muzeum Motoryzacji. Sam egzemplarz to swego rodzaju premiera, bowiem samochód został dopiero co obudowany przez Witolda Ciążkowskiego.

Ponadto, jako partner wydarzenia, pojawił się dealer Mercedes-Benz BMG Goworowski, który jest swego rodzaju spadkobiercą Auto Centrali i aktualnym kontynuatorem obecności tej marki w Gdyni.

Całość uświetnił także klasyczny już Mercedes SL serii R129.

Dawny salon Auto Centrala i współczeny widok na ten sam budynek (przesuwaj białą linią w lewo i prawo, aby porównać zmiany)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Klasyki w salonie – Mercedes-Benz 300 TD S123 kombi

W naszym cyklu #klasykiwsalonie prezentujemy ciekawe egzemplarze, nie produkowanych już modeli, które goszczą w pomorskich …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.