Audi R8 to najwyższy model w palecie Audi Sport. Mimo wieloletniego stażu na rynku, ten spokrewniony z Lamborghini bolid cieszy się ogromnym uznaniem i szacunkiem wśród miłośników samochodów o najwyższych osiągach. W 2009 roku Audi wprowadziło do oferty tego modelu wolnossący silnik V10 o pojemności 5.2 litra, z bezpośrednim wtryskiem o mocy 525 KM. Aby uczcić sukces tego motoru, do oferty wprowadzone zostaje limitowane do 222 sztuk Audi R8 V10 Decennium. Samochód trafia na rynek w tym samym czasie, gdy debiutuje nowe Audi R8. Egzemplarz z numerem 61 trafił do Trójmiasta – do salonu Audi Centrum Gdańsk. Wyceniony jest na 1 092 720 zł.
Nazwa „Decennium” pochodzi z łaciny i oznacza „dekadę” – dekadę wspaniałych osiągów drogowych i sukcesów w sportach motorowych.
Limitowana wersja występuje jako coupé, a egzemplarz eksponowany w Gdańsku jest w kolorze czarnym o nazwie Mythos Black metallic. Ponadto w ofercie są lakiery: szary Daytona Grey z efektem perłowym, szary Suzuka Grey metallic, srebrny Floret Silver metallic, niebieski Ascari Blue metallic i szary Kemora Grey metallic.
Z zewnątrz R8 Decennium wyróżniają frezowane 20-calowe felgi oraz widoczny przez szklaną pokrywę silnika kolektor dolotowy jednostki 5.2 FSI wykończony w matowym brązie. Przedni spojler, progi i dyfuzor mają barwę błyszczącej czerni, a pierścienie i znaczki Audi umieszczone na karoserii są czarne, a nie srebrne. Obudowy bocznych wlotów powietrza i obudowy zewnętrznych lusterek wykonane są z błyszczącego włókna węglowego.
Wnętrze Audi R8 V10 Decennium jest w całości utrzymane w czerni z dodatkami z błyszczącego włókna węglowego. Pikowane fotele sportowe są błyszcząco czarne, a przeszycia kontrastową nicią w barwie błyszczącej miedzi mają kształt rombów. Dźwignia zmiany biegów, kierownica pokryta Alcantarą z czarną wstawką na godzinie 12 oraz podłokietniki: środkowy oraz w drzwiach, również mają przeszycia o kolorze miedzi.
Logo „Decennium” zdobi konsolę środkową, drzwi, wstawki z błyszczącego włókna węglowego na progach oraz projektor świetlny logo w drzwiach – który dodatkowo wyświetla także numer seryjny limitowanego modelu.
Sercem Audi R8 V10 Decennium jest wolnossący silnik 5.2 FSI. Moc jednostki to 620 KM oraz maksymalny moment obrotowy rzędu 580 Nm. Samochód potrzebuje na przyspieszenie od 0 do 100 km/h 3,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 331 km/h.
Prezentowany w salonie Audi Centrum Gdańsk egzemplarz, to jeden z czterech samochodów, które zostały przydzielone do sprzedaży na polskim rynku – informuje Łukasz Gruba, Doradca Handlowy Audi Centrum Gdańsk. Cena Audi R8 V10 Decennium wynosi 1 092 720 zł i mogę zdradzić, że prowadzimy już rozmowy handlowe z kilkoma potencjalnie zainteresowanymi nim klientami – dodaje.
Dekada sukcesów: jednostka napędowa V10 w Audi R8
Wolnossący silnik V10 o pojemności 5.2 litra, z bezpośrednim wtryskiem i z mocą 525 KM w dwóch wersjach, znalazł się w Audi R8 na początku roku 2009.
W modelu R8 GT, który pojawił się w roku 2010, dziesięć cylindrów jednostki napędowej wytwarzało 560 KM, a w wersji R8 V10 plus (od roku 2012) – 550 KM. Na potrzeby drugiej generacji R8, która wyjechała na drogi w roku 2015, Audi w szerokim zakresie przebudowało silnik 5.2 FSI. Dodanie wtrysku paliwa bezpośrednio do kolektora dolotowego poprawiło charakterystykę spalania, a system COD (cylinder on demand) w trybie z mniejszym obciążeniem silnika odłączał aż pięć cylindrów, poprawiając wydajność jednostki.
Wzrósł też jej potencjał: 5.2 FSI reagowało teraz jeszcze bardziej bezpośrednio i szybciej wchodziło na obroty. W momencie rozpoczęcia sprzedaży dostępne były warianty o mocach 540 KM oraz 610 KM. Modernizacja silnika (obecnie w ofercie) zwiększyła jego moc wyjściową do odpowiednio 570 KM i 620 KM.
Cechy charakterystyczne silnika V10, w tym koncepcja wchodzenia na wysokie obroty (nawet 8700 obr./min.) i koncepcja suchej miski olejowej pozwalająca na osiągnięcie niskiej pozycji montażowej jednostki napędowej, pochodzą wprost ze sportów motorowych. Rzędy cylindrów V10 są ułożone naprzeciw siebie pod kątem 90 stopni. Wał korbowy zaprojektowany został wspólnie z wałkiem rozrządu, sterując interwałami zapłonu w zakresie między 44, a 90 stopni obrotu wału. Sekwencja zapłonu cylindrów: 1 – 6 – 5 – 10 – 2 – 7 – 3 – 8 – 4 – 9, tworzy niepowtarzalny puls tego motoru oraz jego niesamowity dźwięk. Przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika 8700 obr./min., tłoki w jednej sekundzie pokonują odległość średnio 26,9 metra. To osiągi przewyższające te z Formuły 1. Przy tej prędkości obrotowej, tłok doświadcza w jego punktach zwrotnych przyspieszenia równającego się obciążeniu około dwóch ton.
Wysokoobrotowy silnik w roku 2009 zadebiutował na torze wyścigowym, w Audi R8 LMS jeżdżącym w kategorii wyścigów GT3 Sport. W roku 2012 na torze pojawiło się Audi R8 LMS ultra, a w roku 2015 nadszedł czas na druga generację R8 LMS, która została unowocześniona jesienią roku 2018. Również w 2018, ale na jego początku, do programu Audi Sport customer racing weszło Audi R8 LMS GT4. Samochody startujące w obu kategoriach GT mają oczywiście silniki 5.2 FSI, tylko nieznacznie różniące się od silników montowanych w autach produkowanych seryjnie. Zrezygnowano tu z podwójnego wtrysku, w kanale dolotowym znajduje się ogranicznik przepływu powietrza, a mapy zapłonu oraz łożyska zostały zmodyfikowane. 5.2 FSI ustanawia też nowe standardy w sportach motorowych: pierwszy przegląd wymagany jest tu dopiero po 20 000 km, a każdy następny po kolejnych 10 000 km. Z tego między innymi powodu, wiele zespołów używa go w różnych seriach wyścigów.
Do końca roku 2018 zawodnicy jeżdżący Audi R8 LMS GT3 wygrali aż 62 klasyfikacje indywidualne kierowców oraz 78 kolejnych klasyfikacji w różnych klasach. Jedenaście razy wygrywali w wyścigach 24-godzinnych. Dziesięć lat sukcesów na torze w klasie GT3 to również siedem zwycięstw w wyścigach 12-godzinnych i trzy w 25-godzinnych.