Każdy to chce kupić samochód elektryczny boryka się z problemem jego ładowania. Publiczne ładowarki nie są ani tanie, ani dostępne w każdej chwili. Rozwiązaniem jest ładowanie samochodu elektrycznego we własnym domu. Ze zwykłego gniazdka może to jednak trwać nawet 48 godzin! Sposobem, aby ten czas skrócić jest przydomowa stacja ładowania. Czym jest wallbox wyjaśniamy na przykładzie marki Volvo.
Wallbox jest urządzeniem stosunkowo małym. Zainstalować można go na ścianie w pomieszczeniu, np. garażu, albo na zewnątrz w miejscu parkowania samochodu. Urządzenie można też zamówić w formie słupka do zamontowania stacji. Wallbox jest w całości wyposażony we wszystko, czego potrzeba do ładowania samochodu. Dysponuje również około 5-metrowym przewodem ładującym, a przeciętny czas ładowania z niego zajmie od 1 do maksymalnie 7-8 h – czyli w najgorszym przypadku, całą noc.
Oferowana moc prezentowanego Wallbox’a dedykowanego dla samochodów marki Volvo to do 11 kW podczas ładowania samochodu elektrycznego i do 3,5 kW podczas ładowania samochodu plug-in hybrid/Twin Engine.
Ponadto, to konkretne urządzenie oferuje funkcję łączności przez Wi-Fi, co umożliwia między innymi zdalne sprawdzenie stanu ładowania albo zaplanowanie ładowania przy użyciu telefonu komórkowego, komputera albo tabletu. Może to być istotne w przypadku taryf poboru prądu – często w nocy będzie to tańsze niż w ciągu dnia.
Koszty
Wallbox marki Volvo kosztuje 4500 zł. Przed zakupem niezbędna jest ocena techniczna możliwości instalacji. Koszt takiego audytu, który zamawia się w salonie Volvo to 615 zł brutto w dni robocze w godzinach 8:00-16:00 lub 800 zł brutto w pozostałe dni.
Jeżeli audyt potwierdzi, że instalacja jest możliwa, dealer dokona pełnej wyceny. Szacunkowy koszt w przypadku instalacji ładowarki Garo GLB w garażu, w którym również dostępne jest zasilające gniazdo 3-fazowe lub skrzynka rozdzielcza, może wynosić od 3050 PLN brutto. W przypadku instalacji ładowarki Garo GLB na zewnętrznej ścianie budynku, gdy potrzebne jest jej podłączenie do odległej o 10m skrzynki rozdzielczej, może wynosić od 3800 PLN brutto.
Dodatkowo istnieje możliwość zamówienia „słupka” nośnego, który będzie postumentem ładowarki. W Volvo kosztuje on 1500 zł.
Całościowa instalacja przydomowej ładowarki to koszt od około 10 000 zł. W przypadku innych marek samochodowych, ceny te są na podobnym poziomie.