Firma Mirbud, która jest wykonawcą Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na odcinku Gdańsk – Żukowo (tzw. zadanie nr 2), przedstawiła stan prac na koniec lipca br. Wygląda na to, że wszystko idzie zgodnie z planem i – jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności – inwestycja zostanie ukończona w kwietniu 2025 roku. Nowa droga będzie miała pozytywny wpływ na jakość życia mieszkańców Gdańska.
OMT od Gdańska do Żukowa
– Prace przy budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, odcinek od Żukowa do węzła Gdańsk Południe, idą pełną parą – mówi dyr. Paweł Bruger z Mirbud S.A. – Aktualnie prowadzone są głównie roboty ziemne oraz prace konstrukcyjne przy ustrojach nośnych obiektów mostowych na newralgicznym węźle drogowym Gdańsk Południe.
Odcinek drogowy Gdańsk Południe – Żukowo będzie miał ok. 16 km długości (tzw. zadanie nr 2). Inwestycja wymaga rozbudowy węzła Gdańsk Południe na styku dróg już istniejących: S6 obwodnicy Trójmiasta oraz S7 południowej obwodnicy Gdańska.
Prace nad OMT od strony Gdańska prowadzone są od stycznia br., ich zaawansowanie szacowane jest na blisko 15 procent.
OMT, zadanie nr 2 – prawie 800 milionów
Ponadto – w ramach tego samego ciągu drogowego – wykonana zostanie obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km oraz węzły Żukowo i Lublewo. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino (kat. I). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Umowa na wykonanie całego zadania nr 2 ma wartość 777 mln złotych, została podpisana w kwietniu 2021 roku.
OMT – korzyści dla mieszkańców
Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) będzie miała pozytywny wpływ na jakość życia mieszkańców całej metropolii. Będzie bezpieczniej dla pieszych, ciszej i z mniejszą emisją spalin. Z ulic miasta wyeliminowany zostanie przede wszystkim ruch samochodów ciężarowych TIR, które dzięki nowej inwestycji ominą zarówno Gdańsk, Sopot i Gdynię, jak i samą obwodnicę trójmiejską. Przy OMT powstaną ekrany dźwiękowe, których celem jest ograniczenie do minimum negatywnego wpływu na obszary mieszkaniowe, położone wzdłuż nowej drogi.
ZADANIE NR 2 SZCZEGÓŁOWO:
OMT od węzła Gdańsk Południe do Żukowa. Stan zaawansowania prac ok. 15 proc. Elementy inwestycji:
budowa odcinka drogi ekspresowej 16,1 km
budowa Obwodnicy Żukowa 6,8 km
budowa węzłów “Lublewo” i “Żukowo”
przebudowa węzła “Gdańsk-Południe” na przecięciu z obwodnicą trójmiejską i Południową Obwodnicą Gdańska
budowa dwóch MOP kategorii I w Widlinie (obie strony jezdni)
budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ramach obwodnicy Żukowa
budowa estakady nad linią kolejową nr 229, a także nad jarem rzeki Raduni
budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G
budowa dróg lokalnych i dojazdowych dla obsługi terenów przyległych do obwodnicy
OMT – od Gdyni do Żukowa
Połączy Gdynię z Żukowem. Obejmuje budowę odcinka Chwaszczyno (bez węzła) – Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. Jest to tzw. zadanie nr 2, wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.
Tutaj prace rozpoczęły się jesienią 2022 roku. Również ten odcinek ma być ukończony w kwietniu 2025.
ZADANIE NR 1 SZCZEGÓŁOWO:
OMT od węzła Chwaszczyno do Żukowa. Stan zaawansowania prac ok. 35 proc. Elementy inwestycji:
budowa drogi ekspresowej o długości ok. 16,26 km
budowa węzła drogowego “Miszewo”
rozbudowa węzła drogowego “Chwaszczyno”
budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi
budowa estakady nad linią kolejową nr 201
budowa estakady nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229
budowa dróg lokalnych i dojazdowych dla obsługi terenów przyległych do obwodnicy