Po długiej, pandemicznej przerwie, która mocno ograniczyła organizację jazd doszkalających w ODTJ Autodrom Pomorze, cykl wydarzeń tego typu powrócił na tor w Pszczółkach. Dealer British Auto Zdunek, który od początku tego roku reprezentuje Jaguara i Land Rover’a, w sobotę zorganizował testy samochodów hybrydowych w ramach EV Tour 2022. Przez kilka dni, klienci mieli okazję pojeździć tymi modelami spod gdańskiego salonu, a “wisienką na torze” było szkolenie na terenie Autodromu Pomorze.
Flota dostępna na torze składała się z pięciu modeli: Jaguar E-Pace, Land Rover Discovery Sport, Land Rover Defender, Range Rover Velar oraz Range Rover Sport. Wszystkie samochody dostępne były w wersjach hybrydowych, z silnikami spalinowo-elektrycznymi.
Układ PHEV marek JLR łączy silnik benzynowy i silnik elektryczny, dla zapewnienia wysokich osiągów lub efektywności. Kierowca ma wybór trybu jazdy – może to być napęd w pełni elektrycznej (EV) lub tryb hybrydowy, czyli łączony. Energia elektryczna, wykorzystywana podczas jazdy w trybie elektrycznym, jest uzupełniana podczas ładowania z zewnątrz oraz podczas hamowania.
Mniejsze modele, czyli Land Rover Discovery Sport oraz Jaguar E-Pace, bazują na nowoczesnej platformie PTA, zaprojektowanej z myślą o elektryfikacji przy zachowaniu pewnych zdolności terenowych.
Napęd stanowi połączenie 3-cylindrowego silnika benzynowego Ingenium o mocy 200 KM i pojemności 1,5-litra ze 109-konną jednostką elektryczną zintegrowaną z tylną osią i zasilaną przez litowo-jonowy akumulator o pojemności 15 kWh znajdujący się pod tylnymi siedzeniami. Przy naładowanych bateriach Discovery Sport oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w 6,6 sekundy i maksymalnie może osiągnąć prędkość do 135 km/h w trybie całkowicie elektrycznym. Zasięg maksymalny podczas jazdy bezemisyjnej wynosi 66 km. W przypadku modelu E-Pace jest to odpowiednio 6.5 sekundy do 100 km/h oraz 55 km zasięgu.
Cena modelu E-Pace w wersji hybrydowej rozpoczyna się od 307 700 zł, natomiast Discovery Sport od 305 400 zł.
Pozostałe, większe modele to wersje P400e. Również są to pojazdy typu PHEV, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle – jest to skrócona nazwa hybrydowego samochodu elektrycznego z możliwością ładowania ze źródła zewnętrznego. Zespół napędowy stanowi tutaj 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy generując łączną moc 300 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 104 KM. Układ funkcjonuje w trybie hybrydowym równoległym lub w trybie całkowicie bezemisyjnym EV.
Co ciekawe, samochody zostały skonstruowane w taki sposób, aby zachować możliwości terenowe. Szczególnie istotne było to w modelu Defender, który w wersji PHEV może przemierzać dokładnie te same tereny, co wariant benzynowy lub wysokoprężny, jak i brodzić w wodzie do tej samej wysokości, wynoszącej aż 90cm. Osiągi są przy tym imponujące! Potężny Defender PHEV na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje tylko 5.6 sekundy. Zasięg w trybie elektrycznym tego modelu to 53 kilometry według normy WLTP.
Range Rover Sport ma nieco gorsze parametry – 6.3 sekundy od 0 do 100 km/h oraz zasięg elektryczny 48 km. Pod tym względem najlepiej wypada Velar z parametrami na poziomie 5.4 sekundy do 100 km/h i 61 kilometrów zasięgu, deklarowanego przez producenta.
Cennik modelowy wersji PHEV wygląda następująco: Velar od 329 800 zł, Defender od 414 900 zł, Range Rover Sport P400e od 417 900 zł.
Pierwsza “zewnętrzna” prezentacja dla klientów nowego dealera
British Auto Zdunek funkcjonuje od początku tego roku w tymczasowym salonie marki mieszczącym się w siedzibie Grupy Zdunek, przy ulicy Miałki Szlak.
Jazdy testowe na torze w Pszczółkach były pierwszym “wystąpieniem” tego dealera poza salonem.
Dbamy o naszych klientów nie tylko handlowo, ale zależy nam także na ich bezpieczeństwie. Wybraliśmy tor nie bez powodu – to tutaj, w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach mogą oni poznać nasze samochody – podsumowuje Robert Dziobiak, Dyrektor Zarządzający British Auto Zdunek.