Dealer Citroën Zdunek z Gdańska zaprasza na premierę najnowszej generacji modelu C4. W dniach 10 – 17 kwietnia w salonie przy Grunwaldzkiej 295 można zagłębić się w historię marki i porównać przeszłość z teraźniejszością. Obok nowoczesnego wcielenia kompaktowego hatchbacka zaparkował klasyk – Citroen GSA z 1980 roku.
To nie pierwszy przypadek, kiedy w salonie sprzedaży nowych samochodów, parkuje nieprodukowany od wielu lat model, ale każdy taki fakt, wart jest odnotowania.
W salonie Citroën Zdunek cofnięto się do lat 80-tych, a właściwie 70-tych. Prezentowany model GSA pochodzi z 1980 roku, ale jego premiera odbyła się 10 lat wcześniej. Sama konstrukcja ma więc już ponad 50 lat!
Citroën GSA w 1971 roku zdobył tytuł “Samochodu roku”. Auto jest poprzednikiem takich modeli jak BS i Xantia. Jego projekt łączył cechy użytkowego i kultowego 2CV z dość luksusowym DS’em. Z tego drugiego pochodzi zamysł hydropneumatycznego zawieszenia.
Składa się on z: przodu – dwa wahacze poprzeczne, górny łożyskowany na łożyskach stożkowych, dolny na wkładkach typu fluid-bloc, połączone z piastą koła dwoma przegubami kulistymi, tylny – dwa wahacze wzdłużne wleczone, łożyskowane na łożyskach igiełkowych, siłownik zawieszenia w pozycji poziomej.
Również konstrukcja silników była nietypowa. Zależnie od modelu i rocznika stosowano jednostki typu bokser lub w konstrukcji Wankla. W celu poprawy aerodynamiki zastosowano “długie” nadkola z tyłu nadwozia.
We wnętrzu, tradycyjnie dla tej marki z tamtych lat, mam jednoramienną kierownicę i nietypowe umiejscowienie – radia (pomiędzy fotelami) oraz włącznik kierunkowskazów w postaci przycisków.
Citroën GSA był samochodem produkowanym masowo. W ciągu pierwszych 10 lat obecności rynkowej powstało ponad 2 miliony tych pojazdów! Poza Francją produkowany był między innymi w Indonezji, Chile, Zimbabwe, Republice Południowej Afryki, Tajlandii, Hiszpanii oraz Portugalii.
Całe wydarzenie w gdańskim salonie związane jest z debiutem nowej generacji modelu C4. Nadwozie tego samochodu to ciekawie zaprojektowany kształt w rozmiarze kompaktowego crossover. Model ten ma wyznaczyć nowy etap w stylistyce Citroëna i trzeba przyznać, że to dobra zmiana. Po dość kontrowersyjnym poprzedniku wiele tu nie zostało. samochód zachował także charakterystyczny dla marki, wysoki komfort jazdy. Nowy C4 wyposażony jest w opracowane przez Citroëna zawieszenie z Progressive Hydraulic Cushions.
Citroën daje duże możliwości wyboru napędu. Najciekawszy jest z pewnością ë-C4, zasilany w 100% prądem. Silnik elektryczny ma 136 KM mocy i zapewnia do 350 km zasięgu (według WLTP). Naładowanie akumulatorów do poziomu 80% jest możliwe nawet w 30 minut. Dla bardziej konserwatywnych kierowców pozostają jednostki benzynowe (1.2 PureTech: od 100 KM do 155 KM) lub wysokoprężne (1.5 BlueHDi 110 KM lub 130 KM). Ceny podstawowej wersji zaczynają się od 73 300 zł. Diesel kosztuje od 83 450 zł, a wersja elektryczna minimum 134 900 zł. Samochód dostępny jest w 4 pakietach wyposażeniowych: LIVE PACK, FEEL, FEEL PACK oraz najbogatszym SHINE.
Aby wziąć udział w konkursie, należy:
Odwiedzić salon w dniach 10-17.04.2021 podczas wydarzenia: