wtorek , 22 kwietnia 2025
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

[Wideo] Najmocniejsza, seryjna 911’stka w historii! GT2 RS w Porsche Centrum Sopot

Porsche 911 (991.2) GT2 RS w Porsche Centrum Sopot-05976Oto najmocniejsze i najszybsze seryjne Porsche 911 jakie kiedykolwiek powstało. GT2 RS to topowy model kultowej sagi, który łamie wszystkie dotychczasowe rekordy. 700 koni mechanicznych, 750 Nm momentu obrotowego, 2.8 sekundy od 0 do 100 km/h i prędkość maksymalna 340 km/h. Do tego ultrazaawansowana, fizyczna technologia, masa własna zaledwie 1470 kilogramów i cena od 1 431 090 zł. Pierwszy sprzedany egzemplarz Porsche 911 GT2 RS własnie czeka na swojego szczęśliwego nabywcę w Porsche Centrum Sopot. Jesteście chętni? Za późno! Cała produkcja została sprzedana już kilka tygodni po oficjalnej premierze samochodu w Los Angeles. 

Moc silnika i osiągi dotąd zarezerwowane jedynie dla najszybszych supersamochodów to jednak nie wszystko. Sekretem GT2 RS jest to, jak łączy je on z precyzją i zwinnością prowadzenia.

Lekka waga, ale silna konstrukcja

Porsche 911 (991.2) GT2 RS w Porsche Centrum Sopot-05962Aby osiągnąć takie parametry jezdne, waga tej najszybszej 911-tki, musiała być jak najniższa. Obrano najskuteczniejszą drogę – czyli ograniczono wyposażenie do niezbędnego minimum i zastosowano lekkie materiały. Współczynnik mocy do masy wynosi tu 2,1 kg/KM. Nawet tak prozaiczne elementy jak wewnętrzne klamki, zastąpiono lekką taśmą.

Przedni panel, przednie błotniki, wyloty powietrza w nadkolach, górne obudowy lusterek zewnętrznych SportDesign, wyloty bocznych paneli z tyłu i wiele elementów wykończenia wnętrza wykonano z tworzyw wzmacnianych włóknem węglowym. Z karbonu wykonane są również – po raz pierwszy w samochodzie produkowanym seryjnie – stabilizatory przedniej i tylnej osi oraz ich mocowania. Także zderzaki i tylne skrzydło oraz dodatkowe wloty powietrza wykończone są tym materiałem.

Zupełnie nowy układ wydechowy, jest lżejszy o 7 kg w porównaniu do tego z modelu 911 Turbo, między innymi dzięki zastosowaniu do jego budowy tytanu. Dach i przednia klapa wykonane są z magnezu. Ponadto, po raz pierwszy w historii Porsche, tylną i boczne szyby wykonano z lekkiego szkła, które poza niższą masą cechuje szczególnie wysoka odporność na zarysowania oraz pęknięcia.

Porsche 911 (991.2) GT2 RS w Porsche Centrum Sopot-05953Dla tego, który chciałby jeszcze bardziej odchudzić swoją topową 911-tkę, Porsche przygotowało pakiet Weissach o wartości około 120 000 zł. Dzięki zastosowaniu kutych obręczy z magnezu i tytanowej klatki bezpieczeństwa masa samochodu jest niższa o blisko 30 kg od prezentowanego modelu z pakietem Club Sport.

Precyzja na torze i podczas codziennej jazdy

GT2 RS to samochód stworzony z myślą o ekstremalnej jeździe torowej lub wymagających wyjątkowej precyzji drogach publicznych. Sportowo zestrojona tylna oś ma funkcję skrętną. Elektromechaniczny układ sterowania przy każdym z tylnych kół pozwala regulować kąt skrętu zależnie od sytuacji na drodze, poleceń kierowcy i prędkości jazdy.

Aby sprostać ekstremalnym oczekiwaniom względem tego bolidu, po raz pierwszy w seryjnym Porsche w całym podwoziu zastosowano łożyska przegubowe, zapewniające szczególnie ścisłe połączenie podwozia z nadwoziem.

Fot. Porsche
Fot. Porsche

Ponadto, jak w rasowym samochodzie wyścigowym – wysokość, pochylenie, rozstaw kół i stabilizatory można osobno regulować. Twarde poduszki silnika są optymalne z punktu widzenia dynamiki jazdy – zapewniają najwyższą precyzję reakcji na polecenia kierowcy i znacznie wyższą stabilność przy zmianach obciążenia w ciasnych zakrętach. Dodatkowo ograniczają pionowe drgania silnika podczas gwałtownego przyspieszania.

W celu zapewnienia maksymalnej skuteczności hamowania, GT2 RS posiada seryjnie ceramiczny układ hamulcowy z odpowiednio dużymi tarczami – 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu. Sześciotłoczkowe, aluminiowe, stałe zaciski typu monoblok z przodu oraz czterotłoczkowe, aluminiowe, stałe zaciski typu monoblok – wszystkie w kolorze żółtym – zapewniają bardzo wysoką skuteczność swojego działania, a dzięki lekkiej budowie zmniejszają masę nieresorowanych elementów.

Porsche 911 (991.2) GT2 RS w Porsche Centrum Sopot-05974

Aerodynamika

GT2 RS harmonizuje ze sprzecznymi wymaganiami. Z jednej strony, nabywcy tego typu samochodów oczekują maksymalnej prędkości, której osiągnięciu sprzyja jak najniższy współczynnik oporu powietrza. Z drugiej jednak, podczas jazdy w zakrętach potrzebna jest aerodynamika, która generuje dodatkowy docisk i „przyssanie” samochodu do nawierzchni.

Aby to osiągnąć konstruktorzy Porsche sięgnęli po rozbudowany system spojlerów i splitterów. I tak szeroka listwa przedniego spojlera, wraz z dużym, zamocowanym na stałe tylnym skrzydłem zapewnia stabilność i docisk. Cztery płetwy w tylnej części podwozia wzmacniają aerodynamiczny efekt dyfuzora, podobnie jak wyloty z przedniej lotki, które odchylając strumień powietrza, zapewniają aerodynamiczną siłę docisku przedniej osi.

Nie mniej istotne jest także odpowiednie chłodzenie układów całego samochodu. Służą temu masywne wloty powietrza aerodynamicznie ukształtowanego przedniego pasa. Podwójne wloty powietrza na tylnej pokrywie – tzw. ram-air – dostarczają powietrze do układu doładowania. zapewniają optymalne chłodzenie. Dodatkowe wyloty powietrza z przodu przedniej lotki wspierają dopływ powietrza do centralnej chłodnicy.

Porsche 911 (991.2) GT2 RS w Porsche Centrum Sopot-05975

Karbonowe listwy – żaluzje na przednich błotnikach mają za zadanie wentylację przednich nadkoli. Ogranicza to nadciśnienie generowane przez obracające się koła, a tym samym minimalizują siłę unoszenia.

Po raz pierwszy w seryjnym Porsche na przedniej pokrywie zastosowano wloty powietrza NACA, służące do chłodzenia układu hamulcowego – bez pogarszania współczynnika oporu powietrza. Ich forma została opracowana przez komitet NACA (National Advisory Committee for Aeronautics), poprzednika agencji kosmicznej NASA.

Szczególnie duże rozmiary mają boczne wloty powietrza, służące do chłodzenia powietrza doładowującego.

Brutalna moc

Fot. Porsche
Fot. Porsche

Nowe 911 GT2 RS reprezentuje najwyższy stopień rozwoju technologii turbo, stosowanej przez Porsche od ponad 40 lat. Źródło jego siły jest sześciocylindrowy silnik 3.8 litra biturbo typu bokser, usadowiony daleko z tyłu, z czterema zaworami na cylinder, technologią zmiennej geometrii i dużym sprężarkami. Co ważne – siła napędowa trafia wyłącznie na tylną oś. Napęd przekazywany jest przez 7-biegową skrzynię PDK (Porsche Doppelkupplung).

Najważniejsze osiągi 911 GT2 RS to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2.8 sekundy, od 100 do 200 km/h w 5.5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 340 km/h.

20 września Porsche 911 GT2 RS ustanowiło nowy rekord świata wśród dopuszczonych do ruchu aut sportowych – liczącą 20,6 km długości Północną Pętlę toru Nürburgring pokonało w czasie 6 minut i 47,3 sekundy. Przejazd odbył się w obecności notariusza, a uzyskany wynik przekroczył oczekiwania samych przedstawicieli marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen.

Porsche Design, Chronograph 911 GT2 RS.

Fot. Porsche
Fot. Porsche

Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że z okazji debiutu GT2 RS, Porsche Design, czyli dywizja zajmująca się produkcją i sprzedażą luksusowych akcesoriów z kolekcji Porsche, zaprezentowała specjalny model zegarka 911 GT2 RS. Jego obudowa wykonana jest z lekkiego tytanu. Dostępny był on wyłącznie dla nabywców tego samochodu, a jego cena wynosiła 9450 €, co wydaje się i tak drobnym wydatkiem w porównaniu do bazowej ceny 1 431 090 zł, którą trzeba było zapłacić za GT2 RS.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Pruszcz Gdański bez ciężarówek. GDDKiA ograniczy tonaż na DK91 w tym mieście

18 kwietnia (piątek) wprowadzone zostaną zmiany na drodze krajowej nr 91. Na odcinku od granicy …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *