sobota , 14 września 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

[Wideo] VIII generacji legendy – premiera najnowszego Porsche 911 (992) w Porsche Centrum Sopot

Premiera nowej 911 992 w Porsche Centrum Sopot -09220W lutym tego roku, w Gdańsku, w Teatrze Szekspirowskim, odbyła się ogólnopolska premiera najnowszego wcielenia kultowego Porsche 911. Model VIII generacji, oznaczony kodem 992 powrócił w świetle reflektorów podczas niezwykłej premiery lokalnej, w Porsche Centrum Sopot. Była to niebywała okazja, aby zobaczyć, poznać i porównać najnowsze dzieło inżynierów z Zuffenhausen z jego poprzednikami. Przed sopockim salonem Porsche Approved zaparkowały wszystkie dotychczasowe generacje 911-tek. 

Jest bardzo mało marek, które potrafią w taki sposób eksploatować swoje najlepsze tradycje. Porsche 911 VIII generacji to samochód, który nawiązuje bezpośrednio do tych modeli z lat 70-tych i 80-tych. To wszystko jest widoczne w tych przetłoczeniach i ich kształcie!  – powiedział Patryk Mikciuk, dziennikarz motoryzacyjny i prowadzący sobotnią imprezę.

Premiera nowej 911 992 w Porsche Centrum Sopot -09214

To własnie odwołania do tej tradycji były głównym punktem premiery. Najnowszy model 992 eksponowany był zarówno w salonie, przed nim, jak i podczas jazd testowych. Zaproszeni goście to właściciele różnych generacji 911’tek. Wśród nich zarówno użytkownicy najnowszych jak i starszych generacji.

Pierwsze Porsche 911 kupiłem pod koniec lat 80-tych. Był to wówczas 10-letni samochód. Jest ze mną do dzisiaj i wciąż tak samo go uwielbiam – powiedział jeden z właścicieli.

Porsche 911 to legenda samochodów sportowych. Mimo cech, które wskazywałyby na to, że nie będzie on zachowywał się poprawnie na drodze – jest dokładnie przeciwnie, silnik zawieszony za tylną osią – jak wahadło – perfekcyjnie napędza ten samochód, a sposób jazdy jest niepowtarzalny. 911’tka udanie łącze doskonałe osiągi, balans i prowadzenie z komfortem i użytecznością na co dzień.

Podczas premiery, dealer zadbał nie tylko o doznania wzrokowe i akustyczne, ale także empiryczne doświadczenia związane ze sportem samochodowym. Były to między innymi takie atrakcje jak symulatory jazdy oraz miniaturowy tor wyścigowy, na którym można było rywalizować elektrycznymi modelami Porsche.

W premierowym pokazie uczestniczyło ponad 200 klientów i miłośników kultowego modelu.

Arcydzieło z Zuffenhausen – siedem pokoleń kultowego sportowca

Legenda narodziła się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie. Jest 12 września 1963 r.: Porsche przedstawia gorąco oczekiwanego następcę 356 – samochodu sportowego, który 15 lat wcześniej w austriackim Gmünd rozpoczął historię tej marki. Pierwsze 911 – początkowo oferowane pod nazwą 901 – w ciągu 10 lat powstało w liczbie 111 995 egzemplarzy.

Dekadę później, w 1973 r., debiutuje mocno zmodernizowane 911 serii G. Wiele zmian było koniecznych w obliczu bardziej surowych przepisów bezpieczeństwa w USA – na ważnym eksportowym rynku Porsche. W topowym modelu producent samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen wykorzystuje silnik turbo i ocynkowane nadwozie, a po drodze, poza wprowadzoną wcześniej Targą, uzupełnia ofertę wersjami Cabriolet i Speedster. Do 1989 roku buduje 198 496 sztuk 911 serii G.

Premiera nowej 911 992 w Porsche Centrum Sopot -09229

Jego następca, wewnętrznie określany jako typ 964, pojawia się na rynku w 1988 r. Już pierwsze warianty nowej generacji dowodzą, jak zaawansowana jest najnowsze 911: w wersji Carrera 4 po raz pierwszy otrzymuje napęd na obie osie, pierwotnie zaprojektowany dla sportowego samochodu o wysokich osiągach – modelu 959. W 1989 r. dołącza tylnonapędowa Carrera 2. Obok Coupé swój debiut świętują wówczas Cabriolet oraz Targa. Niezależnie od wersji 964 miało sprawdzone nadwozie – nowe były jedynie zintegrowane zderzaki, ale kryło pod nim 85% nowo opracowanych części. Do października 1993 r. Porsche zbudowało 63 762 egzemplarze trzeciej generacji 911.

Czwarta odsłona 911 – typ 993 – jest jedną z najbardziej pożądanych. Początkowo Porsche oferuje je tylko jako Coupé i Cabriolet. Targa debiutuje w 1995 r., i to w nowej postaci: zamiast zdejmowanego hardtopu ma niemal całkowicie przeszklony dach, sięgający aż do tylnej szyby. Rozdział silników chłodzonych powietrzem kończy się w 1998 r., po wyprodukowaniu 68 881 egzemplarzy typu 993.

Wraz z piątą generacją 911, od 1997 r., Porsche przestaje stosować jednostki chłodzone powietrzem. Firma boryka się z problemami finansowymi. Po 34 latach przestawia swoją ikonę w kompleksowo przebudowanej postaci – typ 996 stanowi największy „skręt” w drzewie genealogicznym 911. W ramach procesu, który rozpoczął się już od poprzednika, skupiono się na obniżeniu kosztów produkcji poprzez maksymalną kompatybilność części z innymi seriami modelowymi, takimi jak Boxster, a także m.in. na spełnieniu zaktualizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa oraz emisji spalin. Produkcja 996 trwała do 2005 r. Z wynikiem 175 262 sprzedanych egzemplarzy model ten reprezentuje długo niedoceniany sukces w ponad 40-letniej historii 911.

Premiera nowej 911 992 w Porsche Centrum Sopot -09283

Premiera nowej 911 992 w Porsche Centrum Sopot -09236Od 2004 r., gdy zadebiutował typ 997, Porsche 911 ma więcej twarzy niż kiedykolwiek: klienci mogli wybierać pomiędzy Coupé, Targą, Cabrioletem a Speedsterem, napędem na tylne lub wszystkie koła, standardową albo poszerzoną karoserią, chłodzonymi cieczą silnikami z turbo lub bez, sportowymi odmianami GTS, GT2, GT2 RS i GT3 oraz dwoma modelami GT3 RS. Uwzględniając modele specjalne, gama obejmowała 24 warianty – uzupełnione szeroką paletą opcji personalizacji. Znajdując 213 004 nabywców, szósta generacja 911 po raz kolejny pobiła rekord produkcji.

Premiera nowej 911 992 w Porsche Centrum Sopot -09217

Generacja 991, wprowadzona w 2011 r., reprezentuje najwyższy dotąd stopień rozwoju Porsche 911. Stanowi niezwykłe odzwierciedlenie przewodniego motywu producenta samochodów sportowych: dążenia do jak najlepszej wydajności. Można to dostrzec we wszystkich aspektach modelu, poczynając od jego ewolucyjnego designu. Bardziej zwarta sylwetka, napięte powierzchnie i precyzyjnie nakreślone detale sprawiają, że 991 wygląda na potężniejszą niż którakolwiek z poprzedniczek. Efekt ten wzmacniają szerszy rozstaw kół oraz wydłużony o 10 cm rozstaw osi. Jednocześnie, jako pierwszy seryjny samochód sportowy Porsche, model skorzystał z adaptacyjnej aerodynamiki zaczerpniętej z supersportowej hybrydy 918 Spyder. 991 to także absolutny bestseller w historii ikony Porsche. Do 31 października 2018 r. powstało w liczbie 217 930 egzemplarzy.

Łącznie od chwili debiutu w 1963 r. do końca ubiegłego miesiąca Porsche wyprodukowało 1 049 330 sztuk seryjnych „911”.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Kolor ma znaczenie – żółty ice tea na nadwoziu Skody Superb w Skoda Plichta

Skoda i oryginalna barwa nadwozia? Takie połączenie coraz częściej spotykamy w trójmiejskich salonach. W gdańskim …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *