Tygodnik Auto Świat po raz dwunasty zorganizował „Wielki Test Salonów”. Pod lupę wzięte zostały przedstawicielstwa 12 marek, które w 2014 roku sprzedały minimum 10000 nowych samochodów. Wylosowano 18 salonów każdej z tych marek w całym kraju, gdzie następnie wysłano anonimowych ankieterów, którzy sprawdzili kilka parametrów. Ogółem w teście uwzględniono 216 dealerstw, w tym 19 z Trójmiasta i jego okolic.
Salony ocenione zostały w trzech różnych kategoriach:
– organizacja salonu (między innymi wygląd budynku, sposób ekspozycji samochodów, miejsca parkingowe oraz odpowiadanie na wiadomości e-mail)
– jakość obsługi (m.in. zainteresowanie klientem, rozmowa, prezentacja produktów i ich znajomość przez doradców, ale również gotowość do negocjacji ceny auta)
– jazda próbna (m.in. propozycja i możliwość jej odbycia, dostępny model, a także prezentacja w trakcie jazdy).
Maksymalna liczba punktów, które mogły zostać przyznane to 200.
Jako jedyny, na najwyższą ocenę spośród salonów z naszego regionu zasłużył sobie dealer Opla – firma Serwis Haller. W teście uwzględniony został salon znajdujący się w Gdyni, który uzyskał maksymalny wynik 200 punktów.
Zobacz również: Serwis Haller numerem 1 w rankingu Wielkiego Testu Salonów 2015
Nie wiele dalej, z wynikami 195 punktów znalazł się przedstawiciel Citroen’a – firma Auto-Postek z Gdańska oraz K.M.J. Kaszubowscy (Nissan) z Gdyni.
190 punktów uzyskał salon Peugeot z Rumi należący do firmy JD Kulej. Taki sam wynik otrzymała firma Carter, która w Gdańsku sprzedaje Toyoty.
Euro-Car z Gdyni (Ford), Auto Centrum Sopot (Skoda) i Volkswagen Plichta (Gdynia, ul.Morska) uzyskały wynik 185 punktów.
Zobacz również: Multimedialny salon Ford Store w Euro-Car Gdynia
180 punktów przyznano salonowi KIA z Gdyni, należącemu do firmy K&K Wojtanowicz oraz przedstawicielowi Renault z Gdyni (Zdunek).
Zobacz również: Nowy salon K&K Wojtanowicz w Gdyni
Ogółem nienajgorzej, ale jednak słabiej niż konkurencja wypadł salon KIA należący do firmy Interbis z Gdańska, który uzyskał wynik 165 punktów, tracąc głównie w kategorii „jakość obsługi” i „organizacja salonu”.
160 punktów przyznano salonowi Intervapo z Gdańska, gdzie sprzedawane są Peugeot’y, który 40 punktów (ze 100 możliwych) stracił w kategorii „jakość obsługi”. Taki sam wynik uzyskał też salon Skody, należący do firmy Plichta w Gdańsku, przy ulicy Grunwaldzkiej. Tu, według tygodnika Auto Świat, do poprawy jest przede wszystkim jakość obsługi (przyznano 70 pkt) i organizacja salonu (40 pkt).
Przedstawiciel Hyundai’a z Wejherowa, firma Auto-Mobil, otrzymał 155 punktów, tracąc ich aż 30 w kategorii „jazda próbna”.
Poniżej przeciętnej oceniono także salon Toyota Walder z Rumi, który otrzymał 140 punktów, tracąc najwięcej, bo aż 40 punktów, w kategorii „jazda próbna”.
Dość słabo oceniono także salon Hyundai’a w Gdyni, należący do firmy Margo (120 punktów), który najwięcej stracił w „jakości obsługi” oraz gdański salon Dacia należący do PHU Zdunek, który uzyskał 120 punktów.
Na szarym końcu listy znalazły się salon Opla z Gdańska, firmy Konocar (100 punktów) oraz przedstawicielstwo Citroen’a z Gdyni, firma ASO11, która uzyskała zaledwie 85 punktów, plasując się wraz z dwoma innymi salonami (z Krakowa i Zielonej Góry) w gronie najsłabiej ocenionych dealerstw.
W skali kraju, Auto Świat ocenia, że nastąpił duży postęp, a jakość obsługi w każdej kolejnej edycji testu wzrasta. Niemniej jednak wyniki z naszego regionu pokazują, że wiele salonów nie spełnia jeszcze pokładanych w nich nadziei. Coraz częściej sami importerzy podobnie oceniają swoich przedstawicieli upominając ich lub w ostateczności zabierając autoryzację na sprzedaż aut danej marki. Takie sytuacje ostatnio zdarzają się również w Trójmieście.
Zobacz również: Przetasowania na trójmiejskim rynku motoryzacyjnym
Więcej na ten temat znaleźć można w najnowyszm wydaniu tygodnika Auto Świat nr 31 (27 lipca 2015).