Kilkanaście dni temu, kiedy o wiosennej aurze wszyscy jeszcze marzyliśmy, wyglądając kiedy rozpuszczą się ostatnie śnieżne zaspy, w salonie Mercedes-Benz Grupa Wróbel w Straszynie pojawiły się cztery, jaskrawo zielone ciężarówki Econic najnowszej generacji. Są to specjalne pojazdy Mercedes-Benz przeznaczone dla transportu komunalnego, zbiorczego i dystrybucyjnego. Często wykorzystywane w branży wywozu odpadów, w straży pożarnej, naziemnych służbach lotniskowych czy logistycznej obsłudze śródmieści.
Prezentowane na zdjęciach egzemplarze to modele Econic 2630G 6×2/4 z napędem na jedną oś i rozstawem osi 3450 mm. Przygotowane zostały pod zabudowę komunalną – śmieciarki. W tym celu, zostały odpowiednio przygotowany już na etapie projektowym.
Dzięki panoramicznej szybie przedniej, niskiej pozycji siedzenia kierowcy oraz oszklonym drzwiom składanym po stronie pasażera pojazd ten zapewnia optymalną widoczność innych uczestników ruchu. Zwłaszcza w zatłoczonych centrach miast bezpośredni kontakt wzrokowy jest niezbędny dla zapewnienia pieszym i rowerzystom najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa. Bardzo dobrą widoczność bezpośrednią kabiny dodatkowo uzupełnia opcjonalny system monitorujący martwe pole, na który składają się cztery rozmieszczone na pojeździe kamery oraz monitor w kabinie z niskim wejściem kierowcy.
Minimum drobnego pyłu i cząstek sadzy dzięki Natural Gas Technology
Sercem Econica NGT jest opracowany na bazie nowoczesnej jednostki typoszeregu 936 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 7,7 litra i mocy 302 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 1200 Nm.
Jednostka zasilana gazem spełnia najsurowsze obecnie normy Euro VI i wykazuje przy tym niski poziom hałasu oraz emisji spalin. Podczas spalania gazu ziemnego, Econic NGT emituje jedynie minimalne ilości drobnego pyłu i cząstek sadzy. Ponadto przy spalaniu gazu ziemnego powstaje o około 20 procent mniej CO2. Przy wykorzystaniu biogazu bilans dwutlenku węgla wypada wręcz neutralnie.
Econic jest dostępny w konfiguracjach 4×2, 6×4, 6×2/4, a w przyszłości również 8×4/4 z elektrohydraulicznie, aktywnie kierowanymi osiami wleczoną oraz pchaną. Dopuszczalna masa całkowita może wynosić 18 t, 26 t lub 32 t. Econic NGT oferowany jest w konfiguracjach napędu 4×2 i 6×2/4.
Zdarzyło mi się kilka razy wypożyczać w Panek towarowe modele Mercedesa i za każdym razem byłem zadowolony z ich możliwości. Na komfort jazdy też nie narzekałem.