344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Wizyta w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie i fabryce AMG w Affalterbach z MB Witman

Imprezy na torze wyścigowym, “road tour’y”, spektakularne premiery w salonach lub wynajętych lokalach oraz tak zwane ‘dni otwarte’. W ten sposób dealerzy samochodowi budują relację ze swoimi klientami i w przemyślany sposób proponują im wówczas zakup nowych modeli. Trendem, który dopiero zaczyna funkcjonować w działach marketingu salonów są wspólne podróże, związane najczęściej z historią danej marki. Jednym z kluczowych “eventów” dla klientów marki Mercedes-Benz jest wyjazd do siedziby firmy w Stuttgarcie w południowych Niemczech. Mieliśmy okazję uczestniczyć w jednym z nich, połączonym z obchodami 50-tych urodzin sportowej dywizji Mercedesa – marką AMG w Affalterbach. Na tę emocjonującą przygodę zaprosił nas gdański salon Mercedes-Benz Witman. 

Dwudniowa wycieczka obejmowała dwa kluczowe punkty. Pierwszym z nich była wizyta w muzeum marki Mercedes-Benz w Stuttgarcie, drugim zwiedzanie fabryki silników AMG w Affalterbach oraz jazdy testowe wszystkimi, topowymi modelami z usportowionej floty.

Dzięki szybkości transportu lotniczego możliwe jest dotarcie w niespełna 4 godziny z Gdańska do Stuttgartu.

Wizyta w Stuttgartcie i AMG Affalterbach z Mercedes-Benz Witman-1450157

Mercedes-Benz Museum zlokalizowane jest w północno-wschodniej części miasta. Tuż obok znajdują się również zakłady produkcyjne marki oraz nieduży tor testowy.

Wizyta w Stuttgartcie i AMG Affalterbach z Mercedes-Benz Witman-1450376Na zwiedzenie całej ekspozycji muzeum warto zarezerwować przynajmniej kilka godzin. Zwiedzanie rozpoczyna się od najwyższych pięter. Windy zwane przez przewodników “kapsułami czasu” przenoszą odwiedzających w inny świat – do początku istnienia marki Mercedes-Benz. Podziwiać można pierwsze konstrukcje spalinowych silników, z głośników emitowany jest nawet ich charakterystyczny dźwięk. To także miejsce prezentacji pierwszych zbudowanych pojazdów oraz maszyn, w których zastosowano wspomniane silniki. Stąd ekspozycja między innymi… łodzi.

Przechodząc niżej odkrywa się kolejne epoki w historii marki – okres II Wojny Światowej, czasy powojenne, wspaniałe lata 50/60-te, w tym również ekspozycję najdroższych samochodów w muzeum – modelu 500k Roadster oraz wartego około 60 000 000 € 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Wyprodukowano tylko 2 egzemplarze tego testowego modelu – jeden z nich prezentowany jest w muzeum, los drugiego pozostaje nieznany.

W Mercedes-Benz Museum prezentowane są również modele testowe, kolekcja samochodów wyścigowych, prototypy, które nigdy nie weszły do produkcji, a także unikatowe rozwiązania, które dały początek znanej obecnie technologii.

Warto również wspomnieć, że w muzeum Mercedes-Benz eksponowane jest klasyczne Porsche 914. To miły gest ze strony obu firm, które wzajemnie przypominają o tym, że Stuttgart to matecznik nie tylko Mercedesa, ale również Porsche i analogicznie w muzeum tej marki prezentowany jest Mercedes.

Drugi dzień to wizyta w Affalterbach – niedużej miejscowości na północ od Stuttgartu. To tu narodziła się firma AMG i tutaj znajduje się główny zakład produkcyjny silników do tych usportowionych modeli.

AMG to skrót od “Aufrecht Melcher Großaspach” – dwa pierwsze człony to nazwiska założycieli, a ostatni to miejsce pierwszej siedziby firmy, miasta w okolicach Stuttgartu. Firma powstała w 1967 roku i świętuje obecnie swoje 50-lecie. Od samego początku zajmowała się tuningowaniem i dostosowywaniem samochodów marki Mercedes-Benz do sportowej i wyścigowej jazdy.

Dewizą AMG jest zasada “one man, one engine” – wedle której za budowę silnika od podstaw do pierwszego, próbnego uruchomienia odpowiada jedna i ta sama osoba. Podczas wycieczki, mieliśmy okazję zobaczyć w szczegółach jak ten proces wygląda. Niestety z racji tajemnic handlowych, w budynku produkcyjnym nie można wykonywać żadnych zdjęć.

Wizyta w Stuttgarcie i AMG Affalterbach z Mercedes-Benz Witman-1450704Jasna, uporządkowana hala przypominająca trochę wnętrza budowlanych hipermarketów. To miejsce, w którym powstają serca modeli sygnowanych logiem AMG. Układ wnętrza ma kształt litery “U”. Na regałach oraz w mobilnych wózkach umieszczone są na paletach wszystkie elementy, z których docelowo powstanie silnik. Tłoki, korbowody, śruby i uszczelki – wszystko starannie ułożone i oznakowane kodami kreskowymi, zdradzającymi serię produkcyjne.
Mechanicy “ona man” to w większości bardzo młodzi ludzie – średnia wieku prawdopodobnie oscyluje w okolicach 25 lat. Jak tłumaczy nam przewodnik ważna jest sprawność fizyczna i “młodość umysłów” – jakkolwiek to rozumieć.
Każdy z nich przechodzi szkolenie i egzamin, który ocenia predyspozycje do wykonywania tych zadań.
Ryzyko popełnienia błędu podczas montażu silnika jest maksymalnie zminimalizowane przez procedury oraz narzędzia kontrolne.
Nad stanowiskiem montażowym wiszą elektroniczne klucze z precyzyjnie ustawioną siłą dokręcania. Każda część przed zamontowaniem jest skanowana (kod kreskowy) – dopiero po zaświeceniu się zielonej kontrolki, potwierdzającej poprawność części, monter może daną część zainstalować w silniku.
Ostatnim etapem montażu silnika jest umieszczenie na nim plakietki z podpisem montera.
W fabryce silnik przechodzi również próbny rozruch oraz pomiar podstawowych parametrów. Po zdaniu tego egzaminu silnik trafia do fabryki w Stuttgarcie, gdzie zostaje ostatecznie zamontowany w nadwoziu samochodu.
W przypadku modeli AMG, producent nadal stosuje tak zwane “docieranie” silnika. Najbardziej sportowe z funkcji silnika uaktywniane są dopiero po przekroczeniu 1500 kilometrów.

W Affalterbach znajduje się również fabryczny warsztat w którym obsługiwane są szczególne przypadki usterek modeli w wersjach AMG, a także obsługa najbardziej wyjątkowych egzemplarzy – np. wyścigowych, biorących udział w wydarzeniach sportowych. Niestety ta strefa również nie mogła zostać przez nas sfotografowana. Tam też wypatrzeć można było kilka nowych modeli, które dopiero zadebiutują publicznie. Były to między innymi: model Klasy E Kombi w wersji 63 AMG, najnowsza, poliftingowa Klasa S 63 AMG oraz Maybach G650 Landaulet.

Wizyta w Stuttgartcie i AMG Affalterbach z Mercedes-Benz Witman-1450505

Wisienką na torcie całej eskapady są oczywiście jazdy testowe. Nasza grupa została zakwalifikowana do “najmocniejszej” drużyny, mieliśmy więc przyjemność jeździć przede wszystkim AMG GT R czyli najnowszym, topowym modelem w gamie sportowej dywizji Mercedesa, a także luksusową S Coupe w wersji S65 AMG z silnikiem V12 biturbo, dość spokojnym w tym towarzystwie SLC43 AMG oraz CLS63 AMG.

Dealer Mercedes-Benz Witman tego typu wyjazdy organizuje regularnie dla swoich klientów. Jest to jeden z dodatkowych bonusów wynikający z zakupu nowego samochodu w autoryzowanym salonie sprzedaży.

Wizyta w Stuttgarcie i AMG Affalterbach z Mercedes-Benz Witman-1450738

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Historia Gdyni trolejbusami pisana

18 września 2023 roku minęło 80 lat od pierwszego kursu trolejbusu po ulicach Gdyni. Do …

3 komentarze

  1. Gdybym wiedzial ze zwiedzacie AMG to bym was oprowadzil 🙂 pozdrawiam z Affalterbach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *