Aż 24 nowoczesne autobusy napędzane energią elektryczną trafią na ulice Gdyni. W ramach przetargu prowadzonego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej flota „elektryków” w komunikacji miejskiej powiększy się o 16 elektrobusów standardowej długości i 8 zeroemisyjnych przegubowców. Otwarcie ofert w środę, 9 grudnia.
Zbliża się kolejna ekologiczna rewolucja w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Trwa postępowanie przetargowe na zakup 24 nowoczesnych elektrobusów, które będą przewozić gdyńskich pasażerów korzystając z zeroemisyjnej technologii. Nowa elektryczna flota pojazdów będzie korzystać z budowanej obecnie w Gdyni sieci ładowarek.
Czas na oferty do 9 grudnia
Dokładnie do godziny 9:00 w środę, 9 grudnia producenci autobusów elektrycznych mogą składać swoje oferty w ramach przetargu ogłoszonego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. To postępowanie na dostawę fabrycznie nowych pojazdów zasilanych energią elektryczną, które podzielono na dwie części. Pierwsza dotyczy 16 sztuk miejskich elektrobusów o standardowej długości (od 11,5 do 13,5 metra długości), druga – 8 elektrycznych autobusów przegubowych (od 17,5 do 18,5 metra długości).
Oferty składane przez producentów powinny uwzględniać co najmniej 15-letni okres eksploatacji. Pojazdy zgodnie z wymogami przetargu m.in. muszą być niskopodłogowe, a także zawierać rozwiązania i ułatwienia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Przetarg w obu częściach zobowiązuje wykonawców do dostarczenia pojazdów maksymalnie w ciągu 300 dni od daty podpisania umowy.
Jest to projekt dość innowacyjny, preferujemy rozwiązania z silnikami umieszczonymi w piastach kół, przez co przestrzeń dla pasażerów będzie większa i bardziej dostępna, a sam autobus nieco lżejszy. Kolejna bardzo ciekawa rzecz to ogrzewanie elektryczne, tak aby wszystkie elementy pojazdu były zeroemisyjne. Skupiamy się też na kwestiach bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa jazdy, co oznacza m.in. automatyczne hamowanie przed przeszkodami. Postawiliśmy też wymogi dotyczące defibrylatorów w każdym pojeździe oraz – to kompletna nowość – systemu powodującego neutralizację wirusów, bakterii i grzybów wewnątrz pojazdu – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
Najważniejszym kryterium przy ocenie ofert będzie zaproponowana przez producenta cena (53% punktacji). Oprócz tego duże znaczenie będzie mieć też okres gwarancji udzielonej na autobusy (10%) i magazyny energii (4%) czy poziom zużycia energii elektrycznej (5%). PKA weźmie też pod uwagę inne kwestie techniczne, jak chociażby wspomniane umieszczenie silnika, klimatyzator, ogrzewanie wnętrza czy systemy bezpieczeństwa.
Elektrobusy i ładowarki
Zaawansowane są już prace związane ze stacjami ładowania przeznaczonymi dla nowych „elektryków”. Przypomnijmy, że na terenie Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.
Gdyńska wizja elektromobilności to konkretne działania. Już spełniamy normy ustawowe, teraz dążymy do miana polskiego lidera elektromobilności. 24 nowe pojazdy i nowe elementy infrastruktury to kolejna z dużych zmian w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Nowoczesne elektrobusy to transport efektywny, szybki i stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Chcemy, aby gdynianie na dobre przyzwyczaili się do zeroemisyjnych pojazdów. Co ważne, inwestujemy przy dużym udziale unijnych środków – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Zakup nowych elektrobusów oraz budowa sieci stacji ładowania na terenie Gdyni jest możliwa dzięki pozyskaniu przez miasto wielomilionowego dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wartość całego projektu sięga ponad 81 milionów złotych. Głównym założeniem jest zastąpienie elektrobusami części pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, które obsługują linie ZKM Gdynia.