piątek , 25 czerwca 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner 2 czerwiec
previous arrow
next arrow
Fot. ZDiZ

Wkrótce włączenie północy Gdyni do systemu Tristara

Jeszcze w tym roku zostanie wdrożony pierwszy etap rozbudowy systemu TRISTAR w północnych dzielnicach Gdyni. To świetna informacja dla mieszkańców Obłuża, Pogórza, Oksywia i Babich Dołów. Włączenie kolejnych skrzyżowań w miejski system zarządzania ruchem poprawi płynność jazdy. Pierwsze prace obejmą sygnalizacje świetlne na czterech skrzyżowaniach ulicy Unruga.

W ostatnich latach znacząco wzrosło natężenie ruchu w północnej części miasta. Powstaje tam sporo inwestycji deweloperskich. Nowe osiedla przyciągają nowych mieszkańców, którzy posiadają samochody. Nierzadko są to nawet dwa pojazdy na gospodarstwo domowe. To wszystko wpływa na zagęszczenie ruchu kołowego. W efekcie czego mieszkańcy północnych dzielnic tkwią w korkach. Odpowiedzią na bolączki kierowców będzie „wpięcie” sygnalizacji najważniejszych skrzyżowań do systemu Tristar, który działa w Gdyni od 2015 roku.

Ten rok obfituje w duże inwestycje w północnych dzielnicach Gdyni. Trwa przebudowa ulicy Kwiatkowskiego, niedługo rozpoczynamy remont łącznicy zjazdowej estakady w ul. J.Wiśniewskiego. Kolejną inwestycją usprawniającą komunikację w tym rejonie będzie włączenie sygnalizacji kluczowych skrzyżowań ulicy Unruga do systemu Tristar. Dzięki temu inżynierowie nadzorujący system będą mogli na bieżąco sterować ruchem. Wkrótce poprawimy nie tylko standard i jakość dróg w północnych dzielnicach, ale też przepustowość układu drogowego podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Obecnie w systemie TRISTAR funkcjonuje 76 ze 103 skrzyżowań objętych sygnalizacją świetlną. W pierwszym etapie w system TRISTAR zostaną „wpięte” sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach ulic:

  1. Unruga – Podgórska – Kuśnierska,
  2. Unruga – Kwiatkowskiego,
  3. Unruga – Cechowa,
  4. Unruga – Śmidowicza.

Na wybranych sygnalizacjach zostaną zastosowane nowoczesne systemy ITS. Dostosowują one parametry sterowania do zmiennych warunków ruchu w czasie rzeczywistym (z sekundy na sekundę). – Sygnalizacje świetlne w ciągu ul. Unruga wyposażymy w nowe sterowniki, dodatkowe urządzenia detekcji, połączenia sieciowe, a także przygotujemy programy z nową logiką sterowania, z uwzględnieniem pracy w systemie TRISTAR wyjaśnia Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni – Docelowo uruchomimy system priorytetów dla transportu zbiorowego. Zapewni on uprzywilejowanie opóźnionych pojazdów i tym samym skrócenie czasu ich przejazdu przez skrzyżowanie – dodaje Maciej Bodal.

Trwająca przebudowa ul. Kwiatkowskiego i budowa kanału technologicznego umożliwi realizację następnego etapu inwestycji. Powstaną połączenia światłowodowe ze sterownikami na ul. płk. Dąbka, co pozwoli zintegrować kolejne skrzyżowania z systemem TRISTAR. Będą to sygnalizacje świetlne skrzyżowań ulicy płk. Dąbka – Kwiatkowskiego, płk. Dąbka – Derdowskiego, płk. Dąbka – Staniewicza, płk. Dąbka – Sikorskiego, płk. Dąbka – Porębskiego. W trzecim etapie skrzyżowania  ulic płk. Dąbka – Zielona oraz ul. Zielona – Pętla Babie Doły.

Jak wyglądają systemy sterowania?

Na system sterowania składają się urządzenia niemal niedostrzegalne dla mieszkańców. Są to detektory pojazdów i pieszych, szafy teletechniczne, sterowniki, kanały technologiczne, podziemna sieć światłowodowa. Systemy te pozwalają na zastosowanie zaawansowanych narzędzi informatycznych do optymalizacji ruchu drogowego. Warto zaznaczyć, że umożliwiają one sterowanie m.in. sygnalizacją świetlną, w taki sposób, aby zmniejszać straty czasu o kilkanaście procent.

Projektowanie I etapu ( obejmującego skrzyżowania ulicy Unruga) ma zakończyć się jesienią, a roboty budowlane w grudniu 2021 roku. II etap zostanie zrealizowany po zakończeniu przebudowy ul. Kwiatkowskiego, ale nie wcześniej niż w 2022 r. III etap rozpocznie się nie wcześniej niż w 2023 roku.

Koszt realizacji I etapu szacowany jest na 550 000 złotych.

Źródło: ZDiZ Gdynia

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Zaproszenie] „Więcej niż otwarcie sezonu – Czymanowo 2021” – sobota 27 czerwca, godzina 12:30

Nie Gdynia, nie Gdańsk, ani nie Sopot. Tym razem, po raz kolejny wielki motoryzacyjny zlot, …

2 komentarze

  1. Potrzebna jest nowa droga. ESTAKADA. W innym przypadku trzeba wstrzymać rozbudowy nowych osiedli i marketów bo się zakorkuje na 24 godziny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *