To jakimi jesteśmy kierowcami ma wpływ na wiele aspektów. Nasz styl jazdy w dużej mierze przyczynia się m.in. do tego jak szybko zużywają się poszczególne elementy naszego samochodu. O czym w takim razie powinniśmy przede wszystkim pamiętać zasiadając przed kierownicą naszego czterokołowca.
Nadmierna eksploatacja samochodu wynika przede wszystkim z niewiedzy kierowców. Najczęściej mamy do czynienia z wykorzystywaniem pełnej mocy silnika, w momencie gdy jest on jeszcze zimny. Wiąże się to z tym, że w danym momencie silnik nie jest wystarczająco smarowany. Olej samochodowy przy nagłej i niemalże maksymalnej mocy nie osiąga wystarczającej temperatury do właściwej pracy. Warto zaznaczyć, że zarówno cylindry jak i pozostałe części ruchome jednostki napędowej są niewłaściwie smarowane w opisanym powyżej przypadku. Zamiast pospiechu wskazane jest odpowiednie rozgrzanie silnika.
Z drugiej strony należy również pamiętać, aby nie wyłączać zbyt wcześnie jednostki napędowej. Ma to bardzo duże znaczenie przede wszystkim po dłuższej jeździe, czyli w momencie kiedy nasze samochody są zdecydowanie bardziej nagrzane. W zależności od samochodu i zaleceń producenta zanim całkowicie wyłączymy jednostkę napędową powinniśmy odczekać co najmniej 20-30 sekund. Zmniejszenie obrotów jest czymś w rodzaju etapu przejściowego podczas dłuższej jazdy i pomaga schłodzić chociażby układ doładowania powietrza. Nie stosowanie się do tych zaleceń może sprawić, że awarii ulegnie turbosprężarka.
„Wielokrotnie spotkałem się z taką sytuacją, że samochód uległ poważnej awarii tylko ze względu na nadmierną i niewłaściwą eksploatację samochodu. Warto zaznaczyć, że bardzo często możemy spotkać się z sytuacją, kiedy jedna usterka wynika z drugiej. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że ruszanie z tak zwanego kopyta może skrócić żywotność silnika bardzo wyraźnie. To z kolei wiąże się w przyszłości ze sporymi wydatkami, których możemy w bardzo prosty sposób uniknąć” – powiedział specjalista z serwisu Auto Plaza w Warszawie.
Kolejnym bardzo często popełnianym błędem jest niewłaściwa zmiana biegów. Kierowcy zazwyczaj robią to zbyt szybko, a następnie gwałtownie puszczają pedał sprzęgła. Takie zachowanie może przyczynić się do awarii dwumasowego koła lub szkodliwie wpływać na pracę synchronizatorów.
Oddzielnym tematem jest tzw. ekojazda. Ma to przede wszystkim wpływ na zasobność naszego portfela, ponieważ zmiana stylu jazdy może ograniczyć spalanie benzyny nawet o kilkanaście procent. Dodatkowo sprawiamy, że powietrze będzie mniej zanieczyszczone. Każdy spragniony dodatkowej wiedzy na temat różnych trików związanych z ekojazdą powinien poszukać specjalnych poradników.
Zobacz również: Jazda o kropelce, czyli jak jeździć ekonomicznie. Krok po kroku.
Jak widać to jak jeździmy ma niebagatelny wpływ na żywotność naszego samochodu oraz zasobność naszego portfela. Awarie, które często w mniemaniu wielu kierowców wywoływane są przez złą jakość poszczególnych elementów tak naprawdę psują się wyłącznie przez nich samych lub ulegają szybszemu zniszczeniu. Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach, a bez wątpienia zminimalizujemy ryzyko wystąpienia poważnej usterki.