„Było nas trzech, w każdym z nas inna krew” brzmią słowa piosenki z czołówki znanego polskiego serialu „Ekstradycja”. Podobnie można podsumować rywalizację w klasie luksusowych limuzyn. Pomimo wielu graczy, w tej lidze liczą się przede wszystkim trzy marki – Audi, BMW, Mercedes. Każdy z nich o odmiennym charakterze i przeznaczeniu. Mercedes – klasyczny i elegancki, BMW – luksusowe, ale i dynamiczne. Audi – to swoisty kompromis pomiędzy jednym i drugim.
A8 to stosunkowo nowy model w tej klasie. Historia konkurentów sięga lat 60/70-tych, podczas gdy luksusowe limuzyny z Inglostadt pojawiły się dopiero w 88 roku pod nazwą V8, a od 1994 znane jako A8.
Aktualny model jest trzecią generacją limuzyny segmentu superpremium z czterema pierścieniami. Podobnie jak konkurencja występuje jako sedan w dwóch odmianach rozstawu osi – standardowej oraz przedłużonej ‘long’.
To właśnie ten drugi wariant otrzymaliśmy do przetestowania od firmy Unique Cars z Redy.
Audi A8 oznaczone wewnętrznym kodem D4 debiutowało w 2010 roku. W 2013 samochód przeszedł lifting. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 2014 roku.
Długość nadwozia wynosząca ponad 5 metrów 25 centymetrów od razu zdradza, że we wnętrzu czeka na pasażerów prawdziwy pałac. Nie jest tajemnicą, że takim samochodem podróżuje się przede wszystkim z tyłu. Tam dostępne jest wszystko, co w kwestii luksusu przemysł motoryzacyjny ma aktualnie do zaoferowania. Zestaw multimedialny z osobnymi monitorami dla prawej i lewej strony. Odtwarzacz DVD, gniazda słuchawkowe, telefon ukryty w podłokietniku. Do tego rozkładane stoliki, wszechobecne schowki oraz półeczki i oczywiście indywidualne fotele. W zależności od potrzeb mogą być podgrzewane lub wentylowane, wyposażone są także w system masażu o regulowanej intensywności. Fotel pasażera z przodu może być regulowany przez pasażera siedzącego z tyłu. Można go też rozłożyć w taki sposób, aby stworzyć wygodny podnóżek. Rozwiązanie idealne dla osób dużo podróżujących i pracujących także w samochodzie.
Z przodu również nie brakuje atrakcji. Prowadzenie tak dużego samochodu byłoby wyzwaniem, na szczęście wszechobecne czujniki i kamery ułatwiają parkowanie nawet w wyjątkowo ciasnych miejscach. Konstrukcja Audi A8 w dużej mierze została oparta o aluminium, dzięki czemu jest to jeden z najlżejszych pojazdów w swojej klasie. Doceni to kierowca, bowiem prowadzenie samochodu staję się dzięki temu jeszcze przyjemniejsze.
Mniejsza masa własna to mniej pracy dla i tak bardzo wydajnego silnika 4.0 TFSI z turbosprężarkowym doładowaniem. Generuje on moc 435 koni mechanicznych co pozwala katapultować wielką limuzynę do 100 km/h w zaledwie 4.5 sekundy, a maksymalnie osiągnąć 250 km/h.
Napęd trafia stale na 4 koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni typu Tiptronic. Według producenta maksymalne spalanie nie powinno przekroczyć 13 litrów benzyny w mieście oraz 9,5 przy jeździe autostradowej (do 140 km/h).
Prezentowany egzemplarz oferowany jest na sprzedaż i stanowi doskonały przykład na to, że przy zakupie luksusowej limuzyny warto zainteresować się egzemplarzami z drugiej ręki. Praktycznie nowy samochód, z przebiegiem 20 000 km i wciąż na fabrycznej gwarancji można nabyć za 399 900 zł, co stanowi około 70% wartości nowego auta.