Automatyczne skrzynie biegów są dziś standardem, bez którego trudno wyobrazić sobie niektóre modele samochodów. Z uwagi na rozwój hybryd, samochodów elektrycznych oraz pojazdów autonomicznych skrzynie automatyczne będą zyskiwać coraz większą rynkową przewagę nad ich manualnymi odpowiednikami. Z tego względu warto znać podstawowe zasady eksploatacji automatycznej skrzyni biegów, w tym kwestię wymiany oleju przekładniowego. Czy rodzaj skrzyni ma tu znaczenie? Jeśli tak, o czym należy pamiętać w kontekście doboru oleju przekładniowego?
Tradycyjne automatyczne skrzynie biegów
Klasyczne automatyczne skrzynie biegów odznaczają się komfortową i płynną zmianą biegów, możliwością przenoszenia bardzo wysokich momentów obrotowych oraz trochę niższą sprawnością – a co za tym idzie, wyższym zużyciem paliwa – niż skrzynie ręczne.
Wszystkie te cechy wynikają ze specyficznej konstrukcji tego typu urządzeń. Elementem łączącym silnik z przekładnią jest sprzęgło hydrokinetyczne, które zapewnia płynne ruszanie, możliwość jazdy na „półsprzęgle” oraz zabezpiecza skrzynię przed przeciążeniem z uwagi na brak mechanicznego połączenia. Elementem realizującym różne przełożenia jest zestaw przekładni planetarnych wraz z mechanizmem sterującym, składającym się z zestawu sprzęgieł wielopłytkowych i mokrych hamulców. Podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej, tak w „automatach” konstrukcja skrzyni określa wymagania dotyczące środków smarnych. Wymaga ona od producentów stosowania płynów o niższej lepkości, aby ograniczyć straty hydrauliczne oraz wykorzystywać pakiety dodatków w postaci modyfikatorów tarcia.
Zautomatyzowane skrzynie biegów
Ze względu na swoją budowę zautomatyzowane skrzynie biegów potrzebują do smarowania takich samych produktów jak skrzynie manualne, dlatego dobierając olej trzeba mieć pewność, że nasz „automat” nie jest przypadkiem skrzynią manualną zautomatyzowaną. Informację o wyposażeniu pojazdu najłatwiej uzyskać poprzez weryfikację typu przekładni po numerze VIN. Po podaniu go w ASO danej marki powinniśmy uzyskać wiążącą informację na ten temat.
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów (DCT – ang. Dual Clutch Transmission)
„Produkty zalecane w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych zależą od typu zastosowanych sprzęgieł: skrzynie z suchymi sprzęgłami stawiają olejom podobne wymagania, jak ręczne skrzynie biegów, natomiast skrzynie z mokrymi sprzęgłami muszą mieć specjalny środek smarny, który będzie zapewniał właściwości cierne dla sprzęgieł i kompatybilność z ich materiałami. Okresy między wymianami zależą od producenta i rodzaju zastosowanych sprzęgieł i wynoszą od 60 000 km (dla sprzęgieł mokrych) do braku wymian (dla sprzęgieł suchych). Przykładem oleju do skrzyń DCT z mokrymi sprzęgłami jest produkt TOTAL FLUIDMATIC DCT MV. To odpowiednia propozycja zarówno do skrzyń VW DSG, Porsche PDK, BMW DTC, przekładni koncernu PSA czy Mercedes-Benz” – mówi Andrzej Husiatyński.
Bezstopniowe skrzynie biegów CVT (ang. Continously Variable Transmission)
„Widzimy zatem, że typ stosowanego oleju przekładniowego i zalecane okresy między wymianami zależą od konkretnych producentów i rodzaju zastosowanej skrzyni biegów. Należy pamiętać, aby dobierając olej mieć pewność co do zamontowanej przekładni, gdyż „z zewnątrz” mogą się one niczym nie różnić. Najdokładniejszą informację uzyskamy na podstawie numeru VIN, a interwały wymiany oleju w skrzyni znajdziemy z kolei w instrukcji obsługi pojazdu. Wybierając oleje przekładniowe powinniśmy kierować się także ich jakością. Tak jak w przypadku marki TOTAL, warto wybierać firmy współpracujące bezpośrednio z producentami samochodów” – podsumowuje Andrzej Husiatyński.
Przy wymianie oleju na pewno pomocna będzie misa https://www.e-tool24.pl/Miski