Strona główna / Strefa serwisowa / Porady / Wymiana rozrządu – podstawowe informacje
Mat. prasowe

Wymiana rozrządu – podstawowe informacje

Rozrząd silnika to jeden z najważniejszych układów w całym samochodzie. Jego praca polega na tym, aby odpowiednio zsynchronizowane było zamykanie i otwieranie się zaworów silnika, a także przekazywanie napędu do osprzętu silnika, czyli np. do pompy wody zasilającej układ chłodzenia lub też alternatora. W zależności od producenta silnika, rozrząd może być oparty na pasku lub też na łańcuchu. Innymi słowy, układ rozrządu przez cały czas steruje odpowiednią dawką mieszanki paliwa i powietrza, która dostaje się do cylindrów, a także zasilaniem układu chłodzenia w silniku oraz ładowaniem akumulatora. Bez układu rozrządu, silnik nie byłby w stanie pracować, a z uszkodzonym rozrządem, bardzo szybko doznałby bardzo poważnej awarii.

Dlaczego jego wymiana jest tak ważna?

Wielu kierowców nie zastanawia się nad tym, co ile wymienia się rozrząd, lecz właściwie to po co się go wymienia. Czy nie wystarczy jeżdżenie przez cały czas na jednym zestawie elementów, tym bardziej, jeśli posiada się w aucie rozrząd oparty na znacznie trwalszym od paska łańcuchu?

Niestety nie do końca tak to wygląda. Układ rozrządu oparty jest na bardzo skomplikowanej i złożonej konstrukcji. Charakteryzuje się ona bardzo wysoką wydajnością, lecz niestety jedynie w takim przypadku, gdy wszystkie jego elementy pracują bez zarzutu. Jest to niezmiernie ważne nawet w przypadku łańcucha rozrządu, ponieważ oprócz samego pasa transmisyjnego, wymienia się również rolki, a także często dokonywana jest wymiana pompy wody.

Co jednak stanie się w sytuacji, gdy układ rozrządu ulegnie awarii? Scenariusze w takiej sytuacji są dwa. Jeśli ma się szczęście, to awaria któregoś z elementów rozrządu oznaczać będzie zatrzymanie pracy silnika i konieczność po prostu dokonania wymiany rozrządu. Oznacza to spore koszty, lecz najważniejsze w tym wypadku będzie to, że wszystko da się względnie szybko i sprawnie przywrócić do działania. Gorzej jednak, gdy nie ma się tego szczęścia, ponieważ bardzo często zdarza się, że w wyniku awarii układu rozrządu, awaria silnika jest tak rozległa, że jednostka napędową nadaje się już tylko do całkowitej wymiany. A to jak wiadomo, oznacza naprawdę potężne koszty. Zasadne zatem staje się pytanie, nie czy, lecz kiedy wymienić rozrząd, aby uniknąć podobnych przygód.

Mat. prasowe

Co ile wymiana rozrządu, czyli kiedy powinno się przeprowadzać wymianę rozrządu?

Jak zatem widać konsekwencje zaniedbania wymiany rozrządu mogą okazać się naprawdę bardzo poważne w skutkach. Nic więc dziwnego, że to właśnie ta czynność jest jako główna wymieniana we wszystkich ogłoszeniach o sprzedaży auta, ponieważ świadczy ona o tym, że o auto się dbało i nie zapominało o najważniejszej kwestii serwisowej.

Jak jednak przedstawiać się powinna odpowiedź na pytanie, co ile wymienia się rozrząd? Czy jest na to jakiś termin lub ramy czasowe, kiedy będzie najlepiej? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ producenci jednostek napędowych stosując różnego rodzaju części, określają również różne terminy, kiedy wymienić rozrząd. Najczęściej jednak sytuacja przedstawia się tak, że zalecana jest wymiana rozrządu po około 70 tysiącach kilometrów, gdy oparty jest on na pasku. Jeśli w układzie znajduje się łańcuch, producent z reguły zaleca, aby dokonać sprawdzenia sprawności całego układu mniej więcej po około 120-150 tysiącach przejechanych kilometrów.

Terminy te jednak nie oznaczają, że zaraz po przejechaniu granicznego kilometra silnik ulegnie awarii. Stare silniki wolnossące potrafiły na jednym układzie rozrządu przejechać nawet do 500 tysięcy kilometrów. Nie warto jednak patrzeć na te wyniki i liczyć, że zyska się kilka złotych, nie wymieniając rozrządu wcześniej.

Ile przeciętnie kosztuje wymiana rozrządu?

Wiele osób pyta, co ile wymiana rozrządu, lecz mało kto zadaje sobie pytanie, a ile to w ogóle kosztuje? Jak się okazuje, wcale nie mało, co jest główną przyczyną licznych zaniedbań i odkładania tego zadania na później. W zależności od producenta auta i zakresu koniecznych do przeprowadzania prac podczas wymiany rozrządu cena może się kształtować od około 1500 złotych, do nawet kilku tysięcy złotych, jeśli ma się do czynienia z silnikiem auta premium o dużej pojemności i wielu cylindrach.

W przypadku wykonywania tej pracy nie w ASO, lecz w prywatnym warsztacie, nie na częściach oryginalnych, lecz na zamiennikach, można za całość zejść nawet poniżej 1000 złotych. W celu zminimalizowania wydatków zapraszamy na stronę https://deler.pl/ – w ofercie części niezbędne do wymiany rozrządu.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę, że rozrząd wymienia się z reguły co 5-6 lat, a kwota na jego wymianę wynosi mniej więcej kwotę ubezpieczenia, które opłaca się raz do roku, doskonale widać, że nie warto zwlekać i oszczędzać na przedłużeniu terminu wymiany. Tym bardziej, że koszt zaniedbania może być znacznie wyższy.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Stukanie w kole samochodu – co może oznaczać?

Każdy kierowca wie, jak ważny jest dobry stan techniczny pojazdu, którym się porusza. To od ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *