Wypadki drogowe z udziałem aut leasingowanych mogą wydarzyć się nawet najbardziej doświadczonym kierowcom. Tzw. całkowite uszkodzenie samochodu może wiązać się z potencjalnie sporym wydatkiem dla przedsiębiorcy, związanym z unieruchomieniem pojazdu, a to wszystko w okresie spłaty rat. Jednak wykupione zawczasu ubezpieczenie komunikacyjne i inne polisy mogą ułatwić poradzenie sobie z tą sytuacją. Dowiedz się więcej na ten temat.
Ustal szczegóły wydarzenia
Jeśli doszło do stłuczki, wówczas należy skontaktować się z ubezpieczycielami, u których nabyłeś polisy OC i AC oraz Assistance zaraz po tym, gdy wziąłeś leasing na samochód objęty ich ochroną. Dzięki temu będziesz mógł uzyskać profesjonalną pomoc nie tylko w przetransportowaniu uszkodzonego auta, ale też jego ewentualnej utylizacji czy rozliczenia. Przedsiębiorców, będzie interesowała szczególnie ostatnia wymieniona kwestia, ponieważ to im najczęściej zależy na jak najsprawniejszym załatwieniu sprawy.
Warto wiedzieć, że ubezpieczyciele kategoryzują stopnie zniszczenia. Z tzw. szkodą całkowitą mamy do czynienia wtedy, gdy pojazd jest uszkodzony w takim stopniu, że nie jest możliwa jego skuteczna naprawa czy też wtedy, gdy koszt naprawy przekracza wartość samochodu w dniu w którym doszło do do kolizji. Jednak należy pamiętać, że towarzystwa ubezpieczeniowe mogą nieco inaczej interpretować ten rodzaj szkody. Przykładowo, w przypadku niektórych polis próg kosztów naprawy zniszczeń określający szkodę jako całkowitą może być niższy i wynosić 80% (lub mniej) rynkowej wartości pojazdu w dniu zdarzenia. To też jest powodem, dla którego przed zakupem ubezpieczenia warto zapoznać się ze szczegółami znajdującymi się w umowie.
Kogo najpierw poinformować?
Pamiętaj, że kolejność zgłaszania szkód jest również uzależniona od zasad określonych przez leasingodawcę. Przykładowo w Santander Consumer Multirent każda szkoda na pojeździe powinna być niezwłocznie zgłoszona do Centrum Likwidacji Szkód leasingodawcy , które jest dostępne dla klientów przez 24 godziny na dobę Zalecamy nabycie komplementarnych ubezpieczeń u w firmie w której posiadamy umowę leasingową. Dzięki temu, w sytuacji kryzysowej możesz za pomocą jednego zgłoszenia poinformować obydwie strony umowy.
Jeśli miałeś wypadek lub uczestniczyłeś w stłuczce w którym zniszczenia pojazdu są niewielkie oraz wykupiłeś inne polisy niż te, które oferował leasingodawca – po zgłoszeniu ubezpieczycielowi, poinformuj o zdarzeniu też firmę, na której leasing samochodu się zdecydowałeś.
Umowa na leasing a nabywanie polis
Pamiętaj, by sprawdzić przy podpisywaniu umowy na leasing samochodowy, do zakupu jakiego rodzaju polis jesteś zobowiązany. Większość porozumień leasingowych obejmuje taki pakiet: obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC), autocasco (AC), ubezpieczenie wartości pojazdu (GAP) a czasem także NNW, czyli ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Nabywcą tych świadczeń jest zazwyczaj leasingodawca, ale koszty ich spłaty pokrycia bierze na siebie leasingobiorca. Choć może wydawać się to narzucaniem pewnych zasad, to rozwiązanie jest wygodne dla korzystającego, gdyż firmy leasingowe często uzyskują większe zniżki od podmiotów ubezpieczających
Postaraj się regularnie kontrolować daty obowiązywania swoich polis ubezpieczeniowych, ponieważ mogą znacznie obniżyć wysokość kosztów, które będziesz musiał ponieść, by pokryć naprawę szkód powstałych w trakcie wypadku.
Należy zwrócić uwagę, że w przypadku AC większość ubezpieczycieli orzeknie szkodę całkowitą już wtedy, kiedy koszt naprawy przekroczy 70% wartości samochodu.
Katarzyna
ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea