piątek , 4 października 2024
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Zabytkowe Rolls-Royce’y z klubu 20-Ghost Club przyjechały do Gdańska

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5406Jest ich ponad 20 i należą do elity motoryzacji uznawanej za najbardziej luksusową na świecie. Wszystkie z nich wyprodukowano przed 1940 rokiem, są w nienagannym stanie i właśnie przyjechały do Gdańska. Zabytkowe Rolls-Royce’y członków zrzeszenia 20-Ghost Club z Wielkiej Brytanii przemierzą Polskę oraz Niemcy w ramach wyprawy “Tour of Poland & Germany 2018”. Samochody wyjadą z Gdańska we wtorek i udadzą się do Krakowa. 

Bazą dla uczestników i wszystkich samochodów w Gdańsku jest Hotel Dwór Oliwski. W zacisznym, pięknie zlokalizowanym obiekcie zaparkowały klasyczne, nawet ponad 100-letnie Rolls-Royce’y.

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5357

Firma Rolls-Royce została założona przez Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a w 1905 roku w Manchesterze. W 1908 przedsiębiorstwo przeniesiono do Derby, a w 1946 do Crewe, gdzie do dzisiaj powstają te elitarne samochody. Od 2003 roku marka jest własnością BMW.

Firma nigdy w swojej historii nie oferowała samochodów popularnych i dostępnych dla ogółu społeczeństwa. Zawsze były to duże, luksusowe samochody z charakterystyczną statuetką Spirit of Ecstasy (Duch ekstazy) na masce, będące synonimem bogactwa i najwyższej klasy.

Do Gdańska, większość z samochodów dotarła w trzech specjalistycznych ciężarówkach z zamknięta przestrzenią ładunkową. Kilka egzemplarzy przyjechało jednak do Polski na własnych kołach. Grupa we wtorek 26 czerwca wyruszy w podróż do Krakowa, dalej do Niemczy i Jeleniej Góry. W dalszej kolejności wyprawa wjedzie na teren Niemiec i tam po kilku dniach zostanie zakończona.

Wśród samochodów, które można podziwiać na trasie przejazdu, każdy jest wyjątkowy.

Silver Ghost

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5378Licznie reprezentowana jest grupa najstarszych modeli Silver Ghost. Te produkowane od 1906 roku samochody posiadają 7 i 7.5 litrowe silniki. W wyniku konkurencji w austriackich próbach alpejskich z 1912 r., 1913 r. i 1914 r. wprowadzono w nich ulepszenia, które można porównać do dzisiejszych “liftingów”. Zastosowano wówczas zmiany w układzie chłodzenia, zastąpiono 3-biegową skrzynię 4-biegową oraz zwiększono wielkość hamulców. Powstały w ten sposób samochód był tak dobry, że zyskał miano “najlepszego samochodu na świecie” i pozostał w produkcji do 1925 roku w Europie i 1926 w Stanach Zjednoczonych. Samochód wyróżniał się na rynku ze względu na gładkość jego działania oraz wyrafinowanie techniczne.

Ogółem, wyprodukowano ponad 6000 sztuk tego modelu w Wielkiej Brytanii, a kolejne 1700 powstało w fabryce Rolls-Royce’a w USA.

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5412

Dzisiejsza wartość tych modeli to od około 800 000 zł wzwyż. Najdroższe egzemplarze sprzedawane są nawet za kwotę przekraczającą 1 milion funtów brytyjskich (ponad 6 mln. zł).

Phantom I, II, III

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5388Cała seria modelowa Phantom to bardzo duże i niezwykle luksusowe samochody. Ich waga często oscyluje wokół 3 ton, a w przypadku Phantoma I, nawet 4000 kilogramów. Samochody te oferują ponadprzeciętny komfort jazdy jak na tamte lata i są przystosowane do długotrwałej jazdy z prędkościami rzędu 55-65 mil na godzinę.

Pierwsza seria “Upiora” (ang. Phantom) produkowana była od 1925 do 1929 roku. Ogółem zbudowano 2212 samochodów plus kolejne 1240 w fabryce w USA, gdzie produkcja kontynuowana była do 1931 roku.

Phantom II powstawał w latach 1929 – 1935. W stosunku do poprzednika zwiększono o 30% moc i obniżono nadwozie, dzięki czemu w tamtych latach, samochód wyglądał wyjątkowo nowocześnie.

Z powodu krachu na Wall Street w 1929 r. i kryzysu gospodarczego powstało tylko 1680 egzemplarzy tego modelu. 281 z nich to pojazdy zbudowane jako odmiana Continental Phantom II. Jeden z takich rarytasów jest obecny również w Gdańsku.

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5370

Te modele powstały z myślą o właścicielach, którzy lubią szybkość i samodzielnie prowadzą samochód. Współczynnik osi został tam podniesiony, aby zapewnić wyższą prędkość jazdy, a specjalne amortyzatory zostały dopasowane w celu zapewnienia lepszej kontroli przy dużej prędkości. Jak ujął to Rolls-Royce, samochód został zaprojektowany tak, aby “zaspokoić popyt na model, zdolny utrzymać wysokie prędkości na drogach“.

Egzemplarze w idealnym lub bliskim ideałowi stanie warte są dzisiaj od 100 000 do 180 000 funtów (500 000 – 900 000 zł).

20 HP

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5374Ten produkowany od 1922 do 1929 roku model to najniższy w ówczesnej hierarchii Rolls-Royce. Zastosowano w nim 20-konny silnik i był zauważalnie mniejszy niż Silver Ghost. Silnik ma o połowę mniejszą pojemność, nadwozie jest dwie stopy krótsze, a masa samochodu zmniejszona została o około pół tony.

Samochód odniósł natychmiastowy sukces i przyciągnął innego typu kierowcę. Stał się szczególnie popularny wśród klientów takich jak lekarze i prawnicy, dając im niezawodny i wyróżniający się samochód, ale bez przepychu i ostentacji Silver Ghost lub Phantom’a.

Pierwsza seria miała trzybiegową skrzynię i hamulce tylko tylnych kół. W 1925 r. zostały one zastąpione hamulcami czterokołowymi i czterobiegową skrzynią.

Zbudowano łącznie 2940 egzemplarzy 20 HP, a ich dzisiejsze ceny zwykle nie przekraczają wartości 500 000 zł.

20/25 HP

20/25 zastąpił 20 HP w 1929 roku i stał się najpopularniejszym Rolls-Royce’em okresu międzywojennego. Ten stosunkowo niewielki model posiada zwiększony do 3,6 litra silnik i tą samą, trochę ulepszoną czterobiegową skrzynię biegów. W 1932 r. moc silnika została zwiększona, dzięki czemu te samochody były zauważalnie szybsze.

Na podwoziu 20/25 powstało kilka różnych wersji nadwoziowych.

Ogółem zbudowano 3827 egzemplarzy. Obecne ceny wynoszą od około 30 000 do 100 000 funtów (150 000 – 500 000 zł).

25/30 HP

Ta seria modelowa trafiła na rynek w 1936 r., Samochody korzystały z silnika 4.25 litra z modelu 20/25, ale wzmocnionych z około 90 do 115 KM. Maksymalna prędkość i wydajność zostały zwiększone, chociaż w niektórych przypadkach zostało to zrekompensowane przez cięższe nadwozia.

Zabytkowe Rolls-Royce'y odwiedziły Gdańsk 20-Ghost Club-5401

Powstało tych samochodów zaledwie 1201 sztuk, a rozbieżność ich cen jest bardzo duża – od 30 000 funtów do ponad 200 000 (150 000 – 1 000 000 zł).

Uczestnicy wyprawy planują odwiedzić centrum Gdańska. Kluczowa jest jednak tutaj pogoda, bowiem większość z aut posiada otwarte nadwozia.

Wyjazd z Gdańska do Krakowa nastąpi we wtorek w porannych godzinach.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ważna zmiana dla kierowców na węźle Gdańsk Południe. Nawigacja może wprowadzać w błąd!

Od wtorku, 1 października na Obwodnicy Trójmiasta, węźle Gdańsk Południe, obowiązuje nowa organizacja ruchu. Obsługiwane są …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *