Jest ich ponad 20 i należą do elity motoryzacji uznawanej za najbardziej luksusową na świecie. Wszystkie z nich wyprodukowano przed 1940 rokiem, są w nienagannym stanie i właśnie przyjechały do Gdańska. Zabytkowe Rolls-Royce’y członków zrzeszenia 20-Ghost Club z Wielkiej Brytanii przemierzą Polskę oraz Niemcy w ramach wyprawy “Tour of Poland & Germany 2018”. Samochody wyjadą z Gdańska we wtorek i udadzą się do Krakowa.
Bazą dla uczestników i wszystkich samochodów w Gdańsku jest Hotel Dwór Oliwski. W zacisznym, pięknie zlokalizowanym obiekcie zaparkowały klasyczne, nawet ponad 100-letnie Rolls-Royce’y.
Firma Rolls-Royce została założona przez Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a w 1905 roku w Manchesterze. W 1908 przedsiębiorstwo przeniesiono do Derby, a w 1946 do Crewe, gdzie do dzisiaj powstają te elitarne samochody. Od 2003 roku marka jest własnością BMW.
Firma nigdy w swojej historii nie oferowała samochodów popularnych i dostępnych dla ogółu społeczeństwa. Zawsze były to duże, luksusowe samochody z charakterystyczną statuetką Spirit of Ecstasy (Duch ekstazy) na masce, będące synonimem bogactwa i najwyższej klasy.
Do Gdańska, większość z samochodów dotarła w trzech specjalistycznych ciężarówkach z zamknięta przestrzenią ładunkową. Kilka egzemplarzy przyjechało jednak do Polski na własnych kołach. Grupa we wtorek 26 czerwca wyruszy w podróż do Krakowa, dalej do Niemczy i Jeleniej Góry. W dalszej kolejności wyprawa wjedzie na teren Niemiec i tam po kilku dniach zostanie zakończona.
Wśród samochodów, które można podziwiać na trasie przejazdu, każdy jest wyjątkowy.
Silver Ghost
Licznie reprezentowana jest grupa najstarszych modeli Silver Ghost. Te produkowane od 1906 roku samochody posiadają 7 i 7.5 litrowe silniki. W wyniku konkurencji w austriackich próbach alpejskich z 1912 r., 1913 r. i 1914 r. wprowadzono w nich ulepszenia, które można porównać do dzisiejszych “liftingów”. Zastosowano wówczas zmiany w układzie chłodzenia, zastąpiono 3-biegową skrzynię 4-biegową oraz zwiększono wielkość hamulców. Powstały w ten sposób samochód był tak dobry, że zyskał miano “najlepszego samochodu na świecie” i pozostał w produkcji do 1925 roku w Europie i 1926 w Stanach Zjednoczonych. Samochód wyróżniał się na rynku ze względu na gładkość jego działania oraz wyrafinowanie techniczne.
Ogółem, wyprodukowano ponad 6000 sztuk tego modelu w Wielkiej Brytanii, a kolejne 1700 powstało w fabryce Rolls-Royce’a w USA.
Dzisiejsza wartość tych modeli to od około 800 000 zł wzwyż. Najdroższe egzemplarze sprzedawane są nawet za kwotę przekraczającą 1 milion funtów brytyjskich (ponad 6 mln. zł).
Phantom I, II, III
Cała seria modelowa Phantom to bardzo duże i niezwykle luksusowe samochody. Ich waga często oscyluje wokół 3 ton, a w przypadku Phantoma I, nawet 4000 kilogramów. Samochody te oferują ponadprzeciętny komfort jazdy jak na tamte lata i są przystosowane do długotrwałej jazdy z prędkościami rzędu 55-65 mil na godzinę.
Pierwsza seria “Upiora” (ang. Phantom) produkowana była od 1925 do 1929 roku. Ogółem zbudowano 2212 samochodów plus kolejne 1240 w fabryce w USA, gdzie produkcja kontynuowana była do 1931 roku.
Phantom II powstawał w latach 1929 – 1935. W stosunku do poprzednika zwiększono o 30% moc i obniżono nadwozie, dzięki czemu w tamtych latach, samochód wyglądał wyjątkowo nowocześnie.
Z powodu krachu na Wall Street w 1929 r. i kryzysu gospodarczego powstało tylko 1680 egzemplarzy tego modelu. 281 z nich to pojazdy zbudowane jako odmiana Continental Phantom II. Jeden z takich rarytasów jest obecny również w Gdańsku.
Te modele powstały z myślą o właścicielach, którzy lubią szybkość i samodzielnie prowadzą samochód. Współczynnik osi został tam podniesiony, aby zapewnić wyższą prędkość jazdy, a specjalne amortyzatory zostały dopasowane w celu zapewnienia lepszej kontroli przy dużej prędkości. Jak ujął to Rolls-Royce, samochód został zaprojektowany tak, aby “zaspokoić popyt na model, zdolny utrzymać wysokie prędkości na drogach“.
Egzemplarze w idealnym lub bliskim ideałowi stanie warte są dzisiaj od 100 000 do 180 000 funtów (500 000 – 900 000 zł).
20 HP
Ten produkowany od 1922 do 1929 roku model to najniższy w ówczesnej hierarchii Rolls-Royce. Zastosowano w nim 20-konny silnik i był zauważalnie mniejszy niż Silver Ghost. Silnik ma o połowę mniejszą pojemność, nadwozie jest dwie stopy krótsze, a masa samochodu zmniejszona została o około pół tony.
Samochód odniósł natychmiastowy sukces i przyciągnął innego typu kierowcę. Stał się szczególnie popularny wśród klientów takich jak lekarze i prawnicy, dając im niezawodny i wyróżniający się samochód, ale bez przepychu i ostentacji Silver Ghost lub Phantom’a.
Pierwsza seria miała trzybiegową skrzynię i hamulce tylko tylnych kół. W 1925 r. zostały one zastąpione hamulcami czterokołowymi i czterobiegową skrzynią.
Zbudowano łącznie 2940 egzemplarzy 20 HP, a ich dzisiejsze ceny zwykle nie przekraczają wartości 500 000 zł.
20/25 HP
20/25 zastąpił 20 HP w 1929 roku i stał się najpopularniejszym Rolls-Royce’em okresu międzywojennego. Ten stosunkowo niewielki model posiada zwiększony do 3,6 litra silnik i tą samą, trochę ulepszoną czterobiegową skrzynię biegów. W 1932 r. moc silnika została zwiększona, dzięki czemu te samochody były zauważalnie szybsze.
Na podwoziu 20/25 powstało kilka różnych wersji nadwoziowych.
Ogółem zbudowano 3827 egzemplarzy. Obecne ceny wynoszą od około 30 000 do 100 000 funtów (150 000 – 500 000 zł).
25/30 HP
Ta seria modelowa trafiła na rynek w 1936 r., Samochody korzystały z silnika 4.25 litra z modelu 20/25, ale wzmocnionych z około 90 do 115 KM. Maksymalna prędkość i wydajność zostały zwiększone, chociaż w niektórych przypadkach zostało to zrekompensowane przez cięższe nadwozia.
Powstało tych samochodów zaledwie 1201 sztuk, a rozbieżność ich cen jest bardzo duża – od 30 000 funtów do ponad 200 000 (150 000 – 1 000 000 zł).
Uczestnicy wyprawy planują odwiedzić centrum Gdańska. Kluczowa jest jednak tutaj pogoda, bowiem większość z aut posiada otwarte nadwozia.
Wyjazd z Gdańska do Krakowa nastąpi we wtorek w porannych godzinach.