Zwykło się mówić, że sercem naszego samochodu jest jego silnik. Jeśli przyjmiemy taką terminologię, to układem oddechowym pojazdu powinien być filtr powietrza. Ta część podlega okresowej wymianie, którą właściciel może nawet dokonać samodzielnie. Za co odpowiada filtr powietrza i jak rozpoznać moment, w którym konieczne jest zainstalowanie nowego filtra?
Zapraszamy do lektury artykułu przygotowanego przez sklep internetowy motochemia.pl, w którym oprócz chemii samochodowej znajdziesz szeroki wybór filtrów powietrza.
Funkcja filtra powietrza
W każdym samochodzie, niezależnie od typu nadwozia czy mocy koni mechanicznych, zainstalowany jest filtr powietrza, który ma zapobiec uszkodzeniom silnika przez zanieczyszczenia występujące w powietrzu. Część ta odpowiada za oczyszczanie powietrza z wszelkich pyłków, jakie mogą trafić do silnika i do wnętrza pojazdu.
O sprawności filtra świadczy stopień separacji. Im więcej cząstek zanieczyszczeń jest w stanie odseparować od powietrza filtr tym lepiej dla użytkownika pojazdu. Nowoczesne samochody, średniej i wysokiej klasy, wyposażone są w filtry powietrza oczyszczające powietrze nawet w 99,8 procentach.
Zanieczyszczenie powietrza a filtr powietrza
Powietrze atmosferyczne – w miastach, na drogach szybkiego ruchu, na autostradach, a nawet na obszarach wiejskich, jest w pewnym stopniu zanieczyszczone. Jeśli drobinki kurzu, zanieczyszczenia w postaci cząstek stałych lub w formie gazowej, dostaną się do silnika, mogą wywołać jego uszkodzenie. Oddychanie takim powietrzem prowadzi do obniżenia koncentracji kierowcy, może powodować gorsze samopoczucie, a nawet wywoływać alergie u wszystkich osób podróżujących samochodem.
Powietrze zanieczyszczone jest pyłami przemysłowymi i drobinami, które unoszą się z wierzchniej warstwy asfaltu czy betonu – materiału, z jakiego wykonana jest droga. Największe natężenie zapylenia utrzymuje się stosunkowo nisko – 50 cm od ziemi. Właśnie stamtąd jest ono zasysane przez otwory w pojeździe do jego wnętrza.
Ciekawostka
Szacuje się, że zanieczyszczenia stałe w powietrzu wynoszą średnio od 0,2 do 50 mg/m3. Jeśli filtr powietrza zostałby wymontowany z samochodu lub byłby całkowicie zużyty, wówczas do wnętrza silnika mogłoby przedostawać się rocznie ponad 6 kg pyłu. Nie trudno wówczas o awarie silnika, które uniemożliwiłyby poruszanie się samochodem.

Jak zbudowany jest filtr powietrza?
Standardowy filtr powietrza zbudowany jest z przewodu rurowego z wlotem powietrza, który pozwala na transport powietrza pobranego z zewnątrz do obudowy, w której montowane są elementy filtrujące. Po przefiltrowaniu czyste powietrze trafia do przewodu i przechodzi przez przepływomierz.
Elementem filtrującym może być:
- papier,
- papier z włókniną,
- włóknina wykonana z tworzywa sztucznego,
- włóknina nasączona olejem.
Najlepsze są filtry z włókniną, zdolne do pochłaniania pyłów nawet ze skutecznością 1000g/m3. Najprostsze i najtańsze filtry papierowe pochłaniają jedynie 200g/m3 pyłów. Papier lub włóknina w filtrach powietrza w samochodzie, ułożone są w charakterystyczne plisy, zachodzące na siebie, dzięki czemu zapewniona jest duża powierzchnia filtrująca.
Typy filtrów powietrza
Standardowe filtry powietrza – płaskie, w kształcie prostokąta, są montowane seryjnie w samochodach. Można jednak skorzystać z wkładki sportowej. Stożkowe filtry sportowe powietrza łatwo się czyszczą, dlatego można używać filtra wielokrotnie, jeśli będziemy go nawilżać odpowiednimi środkami konserwacyjnymi.

Filtry sportowe różnią się tym, z jakiego materiału został wykonany element filtrujący. Najczęściej powstają one z elementów gąbczastych lub bawełnianych, nasączonych specjalnym olejem. Stawia on mniejszy opór powietrzu niż w przypadku filtra standardowego, stąd też samochody wyposażone w filtry sportowe będą miały nieco lepsze osiągi. Szacuje się, że w ich przypadku można zwiększyć moc o około 5 proc. w stosunku do pierwotnych wartości.
Stożkowa forma filtru powoduje, że powietrze łatwiej przez niego przepływa, ale i efektywność przechwytywania cząsteczek zanieczyszczeń w takich filtrach będzie niestety mniejsza.
Wymiana filtra powietrza
Filtr powietrza w samochodzie podlega okresowej wymianie – najczęściej dokonywana jest ona podczas okresowych przeglądów pojazdów. Producenci wydają różne zalecenia w tym zakresie – kierowca powinien wymienić filtr powietrza po przejechaniu od 15 do 30 tys. kilometrów. Można wymienić go wcześniej, jeśli na przykład poruszamy się samochodem po mocno zapylonym terenie, albo mamy wątpliwości co do jakości filtra zamontowanego w aucie. W samochodach intensywnie eksploatowanych zaleca się wymianę filtra co około 20 tys. km, co odpowiada roku lub dwóch użytkowania. Po tym czasie filtr przestaje spełniać swoje zasadnicze funkcje, przez co do silnika i kabiny pasażerskiej trafia zanieczyszczone powietrze.