Slider

Zrodzona z rajdowej rywalizacji – Toyota GR Yaris w Toyota Walder

Miejska Toyota o mocy ponad 260 koni mechanicznych i z napędem na 4 koła. Brzmi niedorzecznie ale jest prawdą! Bezkompromisowy i bezkonkurencyjny model GR Yaris trafił właśnie do salonu Toyota Walder w Chwaszczynie. Dealer sprzedał ogółem już kilkanaście takich samochodów. Ten z naszych zdjęć jest pierwszym na Pomorzu i jednym z zaledwie kilku, jakie można obecnie zobaczyć w Polsce. 

Trudno przypomnieć sobie czas kiedy ostatnio produkt marki Toyota wzbudzał takie emocje wśród motoryzacyjnych maniaków. Lider niezawodności i technologii hybrydowej przyzwyczaił wszystkich do solidności i poprawności swoich samochodów. Ale prawdziwie sportowe emocje w tej marce to coś zupełnie nowego – przynajmniej od lat 90-tych.

Toyota GR Yaris jest drugim globalny modelem GR Toyoty po GR Suprze, a skrót GR pochodzi od Gazoo Racing, czyli sportowej dywizji marki, która odpowiedzialna jest między innymi za modele rajdowe w specyfikacji WRC.

Do opracowania GR Yarisa wykorzystaliśmy wiedzę i umiejętności zdobyte podczas startów w rajdach – a na to czekało wielu naszych fanów – powiedział Shigeki Tomoyama, prezydent GAZOO Racing, podczas prezentacji GR Yarisa na Salonie Samochodowym w Tokio.

Niech Was jednak nie zwiedzie nazwa Yaris. GR Yaris to zupełnie inny samochód, który z podstawowym Yarisem ma niewiele wspólnego. To sportowe auto, zrodzone z mistrzowskich doświadczeń Toyoty w WRC. Palce w konstruowaniu tego modelu maczał też Fin – Tommi Mäkinen, partnera Toyoty w WRC, a zarazem czterokrotny rajdowy mistrz świata.

Stylistyka samochodu jest unikalna za sprawą trzydrzwiowego nadwozia oraz obniżonej o 91 mm linii dachu, która tworzy sylwetkę coupe. Specjalnie dla GR Yarisa stworzoną nową platformę, która jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa platformy GA-B z przodu oraz platformy GA-C (znanej np. z nowej Corolli) z tyłu. Pozwoliło to na zaprojektowanie nowego zawieszenia oraz zamontowanie napędu na 4 koła GR-FOUR. Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.

Samochód posłuży też za homologacyjną bazę dla kolejnego Yarisa WRC – czyli auta stricte rajdowego.

Nowy GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku. W tzw. złotej erze rajdów, czyli pod koniec lat 80. i w latach 90., Toyota Celica GT-FOUR przyczyniła się do największych rajdowych sukcesów Toyoty. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz dwa w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris na tylnej klapie ma logo GR-FOUR.

Konstruktorzy podczas projektowania Yarisa GR postawili sobie 3 główne kryteria: udoskonalenie aerodynamiki, korzystny rozkład mas i niska masa auta.

Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Korzystny stosunek mocy do masy, który wynosi 4,9 kg na 1 KM osiągnięto poprzez zastosowanie włókien węglowych i aluminium do produkcji trzydrzwiowego nadwozia. Karoseria samochodu składa się przede wszystkim z lekkich materiałów, a dach zbudowany jest z nowego polimeru z włókna węglowego. Aluminium wykorzystano na masce, drzwiach i tylnej klapie. Nowa platforma pozwoliła wprowadzić szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Samochód waży tylko 1280 kilogramów.

261 KM w aucie o masie niespełna 1300 kg

Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Jest to trzycylindrowy, turbodoładowany silnik, który czerpie z doświadczeń w motorsporcie. Wykorzystuje on system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego. Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę i współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 5,5 sekundy a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 230 km/h.

Napęd na 4 koła GR FOUR

GR Yaris napęd przekazuje na wszystkie koła. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.

Nowatorski system wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył). W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.

System kontroli trakcji można wyłączyć całkowicie jednym przyciskiem.

Aby zapanować na mocą, przydają się także hamulce. W GR Yaris układ ten składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu i 297 mm, 2-tłoczkowe z tyłu.

Opcjonalnie samochód może zostać wyposażony w dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Ceny samochodu rozpoczynają się od 143 900 zł. Nabywcy który dopiero rozważają zakup tego modelu muszą się liczyć z długim czasem oczekiwania, który w tej chwili wynosi nawet rok. Produkcja samochodu ma zostać ograniczona do 25 000 egzemplarzy na cały świat. Do Polski, oficjalnie, trafić ma kilkaset sztuk.

Samochód już stał się obiektem spekulacyjnym, na którym część nabywców chce po prostu zarobić przy odsprzedaży bez „oczekiwania”.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął pozimowe przeglądy stanu nawierzchni jezdni

Odwilż to czas, w którym zima uwidocznia swoje destrukcyjne oblicze – dziury w nawierzchni jezdni. …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *