MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Elektromobilność od Toyoty – model bZ4X w Toyota Walder w Chwaszczynie

Toyota słynie z napędów hybrydowych. Od 1997 roku z powodzeniem stosuje ten rodzaj napędu, łączącego silnik spalinowy z elektrycznym, w różnych swoich modelach – od miejskiego Yarisa, po duże SUV’y. Nowością jest jednak model w pełni elektryczny o nietypowej nazwie bZ4X. Ten japoński elektryk dostępny jest w cenie od 246 900 zł. 

bZ4X to pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) –samochodów elektrycznych na baterie (BEV). To również pierwszy model, który powstał na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości, idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia.

Toyota przy konstruowaniu tego modelu wykorzystała prawie 25 lat doświadczeń w technologiach stosowanych w zelektryfikowanych samochodach, by uzyskać jak najlepszą jakość, wytrzymałość i niezawodność litowo-jonowej baterii zastosowanej w bZ4X.

W wersji z napędem na przednią oś, samochód ma silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Napęd ten nazywa się XMODE. Zasada jego działania jest podobna do stosowanego w hybrydach systemu AWD-i, ale w bZ4X z napędem o mocy 217 KM silniki przedni i tylny mają taką samą moc. Dzięki temu jednostka ESU (Electricity Supply Unit) zarządzająca pracą obu silników decyduje, ile mocy i w jakich proporcjach trafia na oś przednią i tylną. Największą zaletą systemu XMODE jest fakt, że przeniesienie napędu na cztery koła odbywa się niezależnie, a obie osie mają do dyspozycji tę samą wartość momentu obrotowego. Komputer może sterować rozdziałem siły napędowej bez żadnych mechanicznych ograniczeń, a więc przekazać cały napęd na oś przednią lub tylną, lub podzielić go dowolnie pomiędzy nimi.

Toyota przyłożyła się do wytrzymałości swojego elektrycznego napędu – i tak po 8 latach lub 160 tys. km, w zależności, co nastąpi pierwsze, litowo-jonowa bateria, według zapewnień i gwarancji producenta, zmniejszyć może swoją pojemność co najwyżej o 10 procent. Ta bazowo wynosi 71,4 kWh, co przekładać ma się na zasięg, według danych homologacyjnych, do 516 km z napędem na przód i do 470 km z napędem na cztery kola XMODE.

Samochód dostępny jest w salonie Toyota Walder w Chwaszczynie – zarówno na ekspozycji, jak i do jazd testowych.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

JDM Track Day 2024 po raz 10-ty na Autodromie Pomorze

10-ta, jubileuszowa edycja popularnego cyklu szkoleniowo-wyścigowego JDM Track Day w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy Autodrom …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *