BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

Jakie są najpopularniejsze rodzaje olejów silnikowych?

Każdy doświadczony kierowca bardzo dobrze zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywają płyny eksploatacyjne. Mowa tutaj przede wszystkim o oleju silnikowym, który ma bezpośredni wpływ na działanie układu napędowego. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo, czym różnią się od siebie poszczególne płyny eksploatacyjne i jakie stosuje się oznaczenia oleju silnikowego.

Czym charakteryzują się oleje mineralne?

Oleje mineralne są jednymi z najstarszych środków smarnych, które wbrew pozorom wykorzystywane są nie tylko w motoryzacji. Jak sama nazwa wskazuje mineralny olej silnikowy w całości wyprodukowany jest wyłącznie na mineralnej bazie olejowej, która wzbogacona jest o odpowiednie dodatki. Głównym znakiem charakterystycznym olejów mineralnych jest ich lepkość i gęstość. Po oleje mineralne w pierwszej kolejności powinni sięgnąć miłośnicy motoryzacyjnych klasyków. Identycznie wygląda także sytuacja wśród kierowców, którzy w garażu trzymają mocno wyeksploatowane auta. Dzięki olejowi o dużej gęstości możliwe jest zredukowanie zjawiska nadmiernego brania oleju.

Czym wyróżniają się oleje syntetyczne?

W dzisiejszych czasach największym zainteresowaniem wśród kierowców cieszą się oczywiście popularne oleje syntetyczne, które produkowane są wyłącznie na syntetycznej bazie. Syntetyczny olej do silnika wyróżnia się bardzo dużą trwałością, dlatego też tak wielu kierowców decyduje się na jego zakup. Na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim wysoka odporność na utlenianie. Wielu użytkowników ceni sobie oleje syntetyczne również za to, że w dużej mierze to właśnie dzięki nim nie ma tak dużego problemu z utrzymaniem silnika w idealnej czystości. Do największych zalet należy zaliczyć doskonałą ochronę i rewelacyjne właściwości smarne. Większość producentów oferuje oleje syntetyczne o dość niskiej gęstości i lepkości. Syntetyczny olej silnikowy jest uniwersalny, dlatego też bez problemu można go wykorzystać praktycznie w każdym aucie. Doświadczeni mechanicy zalecają użycie olejów syntetycznych przede wszystkim w jednostkach najnowszych generacji i silnikach bardzo ściśle spasowanych. Zobacz także: Jaki wybrać olej do silnika benzynowego

Oleje półsyntetyczne – co warto wiedzieć?

Opisując najpopularniejsze rodzaje płynów eksploatacyjnych do silników należy wymienić również oleje półsyntetyczne, które produkowane są z surowców mineralnych i różnorodnych pochodnych ropy naftowej. Producenci olejów półsyntetycznych dążą do tego, aby połączyć największe zalety olejów mineralnych i syntetycznych. Warto wspomnieć o tym, że oleje półsyntetyczne oferują lepsze właściwości smarujące niż powyżej opisane oleje mineralne. Są one także nieco tańsze niż konkurencyjne syntetyki. Dużym atutem olejów półsyntetycznych jest to, że można je stosować praktycznie przez cały rok. Nawet podczas bardzo ostrej zimy nie powinno być najmniejszych problemów z rozruchem silnika. Półsyntetyczne silniki doskonale chronią i czyszczą silniki. 

Jaki jest skład olejów silnikowych?

Wymieniona powyżej baza mineralna powstaje w wyniku skomplikowanego procesu rafinacji ropy naftowej. Baza syntetyczna otrzymywana jest z kolei w wyniku syntezy chemicznej. Jeżeli chodzi o pozostałe składniki oleju silnikowego, to producenci stosują różnorodne dodatki uszlachetniające. Mowa tutaj przede wszystkim o detergentach i dyspergatorach, dzięki którym rozwiązany jest problem z odkładaniem się osadów bezpośrednio w silniku. Ogromną rolę odgrywają także inhibitory utleniania, które ograniczają ryzyko korozji. Wyróżnić należy także modyfikatory lepkości, które jak sama nazwa wskazuje stabilizują lepkość. Coraz częściej pojawiają się także depresatory, których głównym zadaniem jest obniżenie temperatury płynięcia oleju silnikowego. W dużej mierze to właśnie dzięki temu dodatkowi oleje zachowują swoje rewelacyjne parametry smarne w niskich temperaturach. 

Jakie są oznaczenia oleju silnikowego?

Na półkach sklepowych dostępnych jest bardzo wiele olejów silnikowych, dlatego też tym bardziej warto zapoznać się z ich oznaczeniem. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę oczywiście na klasyfikację jakości. W europejskiej klasyfikacji (ACEA) wyróżnić można kategorie A/B i C. Pierwsza kategoria dotyczy typowych olejów, które stosowane są w silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Do kategorii C zaliczamy z kolei oleje niskopopiołowe, które idealnie nadają się do diesli i benzyniaków. Warto wspomnieć także o tym, że im wyższy jest numer przy literze danej kategorii, tym oczywiście znacznie wyższa jest klasa oleju. W zależności od indywidualnych potrzeb i preferencji można wybrać oleje o klasie od A1/B1 do A5/B5 lub oleje od C1 do C6. Wielu producentów na swoich produktach umieszcza również szczegółowe informacje o specyfikacji OEM. Na samym końcu należy wspomnieć o tym, że w USA stosuje się zupełnie inne oznaczenia klasy oleju. Literą S oznacza się oleje do silników benzynowych, a literą C oleje do silników diesla. Wyróżnić należy także oleje z oznaczeniem F, które przeznaczone są do silników diesla, które opracowane zostały wyłącznie do użytku w wysokoobrotowych czterosuwowych silnikach.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Zwiększ Moc w Swoim Volvo – nowa kampania serwisowa gdańskiego Dealera

Optymalizacja Polestar to dedykowane dla Volvo oprogramowanie, które realnie przekłada się na lepsze osiągi i …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *