Kompaktowy model cee’d koreańskiego producenta jest jednym z najpopularniejszych radiowozów w Polsce. W polskiej policji służą zarówno te nowe jak i starsze generacje. Od wielu lat wykonują one szereg zadań i najwyraźniej dobrze się w tej roli sprawdzają, bo już niebawem, również najnowsza odmiana cee’d-a trafi do policyjnej służby. Dzięki dealerowi K&K Wojtanowicz, sprawdzamy co takiego oferuje KIA, że zyskała taką aprobatę polskiej policji.
KIA cee’d, mimo kraju pochodzenia producenta, to samochód bardzo europejski. Po pierwsze produkowany jest w fabryce w Żylina na Słowacji, a po drugie powstał z myślą o klientach ze Starego Kontynentu. Zaprojektowało go niemieckie biuro KIA z Rüsselsheim am Main. Europejskość zdradza też jego nazwa, która pochodzi od skrótów – CE czyli „Community of Europe” oraz ED – „european design”.
Pierwsza generacja cee’d-a trafiła na rynek w 2006 roku. Wyróżniła się ona przede wszystkim tym, że oferowała 7-letnią gwarancję.
W 2012 roku zaprezentowano aktualną odmianę, która pod koniec 2015 roku została zrestylizowana. To właśnie ten odświeżony model został udostępniony nam do oceny.
Zmiany, które w nim wprowadzono to przede wszystkim nowa stylistyka przodu, bogatsze wyposażenie, nowe jednostki napędowe i akcenty stylistyczne jak nakładki progowe, czy chromowane obramowanie wokół szyb. Ogólnie, cee’d to ładny, agresywnie i dynamicznie stylizowany samochód. Mamy więc duże reflektory, zachodzące na maskę, nowoczesne diody LED do jazdy dziennej, markowy grill a’la tygrysi nos i zwężającą się ku tyłowi linię okien w stylu coupe. Stylistyka jednak to nie wszystko.
Jakie są zatem opinie na temat KII cee’d policjantów i jak ma to się do codziennej eksploatacji przez typowych kierowców?
Dynamiczny, ale dużo pali.
Testowy egzemplarz to przykład auta „typowo policyjnego”. Mamy więc nadwozie kombi, przez KIA nazywane SW (zapewne chodzi o “StationWagon”) i wysokoprężną jednostkę napędową 1.6 CRDi. Ta ostatnia – została wzmocniona o 8 koni mechanicznych i teraz generuje ich 136. Maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm i jest osiągany pomiędzy 1500 – 2500 obr./min. Osiągi nie są porywające, ale okazują się wystarczające zarówno dla rodziny jak i patrolu prewencji.
Policjanci często skarżyli się na wysokie zużycie paliwa dieslowskich silników w cee’dach, ale nasz test tego nie potwierdził. Średnie zapotrzebowanie na paliwo oscyluje w granicach 6-7 litrów. Stróże prawa często podają wartości dwucyfrowe – nawet 12 litrów ON na 100 km, ale prawdopodobnie wynika to z pracy silnika na postoju (podczas interwencji – kiedy włączone są „koguty” i radiostacja mocno obciążająca akumulator, kierowcy radiowozów nie gaszą silnika).
Testowy egzemplarz wyposażony był w skrzynię biegów 7DCT – jest to dwusprzęgłowa, 7-biegowa przekładnia z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy.
Wygodnie, pewnie, ale wytrzymałość jest za słaba.
Policjanci mają dwa główne zastrzeżenia do układu jezdnego cee’da. Twierdzą, że hamulce w sytuacjach ekstremalnych, na przykład podczas pościgów szybko się przegrzewają, a zawieszenie wymaga częstych wymian elementów eksploatacyjnych.
Nasza opinia na ten temat jest taka, że KIA prowadzi się dobrze i pewnie. Przegrzania hamulców, ani nadmiernego zużycia paliwa nie stwierdziliśmy… ale może dlatego, że jeździliśmy nią za spokojnie i zbyt krótko?
Walory użytkowe są OK.
Ogólna opinia o wnętrzu i funkcjonalności cee’dów jest dobra. Wśród policjantów pojawiają się wprawdzie komentarza na temat zbyt małej ilości schowków i braku miejsca na czapkę, ale chyba cywilnym użytkownikom nie będzie to przeszkadzać. Funkcjonariusze doceniają też obszerną kabinę, duży 528-litrowy bagażnik i wysoki prześwit, umożliwiający nieco pewniejsze najeżdżanie na krawężniki.
Egzemplarz, który testowaliśmy to najbogatsza odmiana GT Line, więc jego bogate wyposażenie może nieco osłabić „policyjną funkcjonalność”. Do gustu na pewno przypadłyby efektowne 17-calowe alufelgi, ale ich praktyczność podczas codziennych patroli po mieście policji na pewno nie zachwyci. Ponadto GT Line posiada chromowane końcówki wydechu, bezkluczykowy system otwierania i zamykania pojazdu KiaSmartKey oraz 7-calowy, dotykowy ekran nawigacji z 7-letnią i bezpłatną aktualizacją.
Naszą uwagę zwrócił też podgrzewany wieniec kierownicy – gadżet znany raczej z wyższej klasy samochodów, ale to bardzo wygodna i praktyczna rzecz w naszym klimacie.
Podsumowując
Cechy, które zdecydowały o wyborze tego samochodu przez policję, najprawdopodobniej przekonają do cee’d-a również cywilnych użytkowników.
Kompaktowa KIA cee’d SW to obszerne i wygodne kombi o dobrej jakości, adekwatnej do ceny samochodu. Wieloletnia eksploatacja w wymagających, policyjnych warunkach udowodniła, że mimo pewnych zastrzeżeń co do trwałości, radzą sobie one bardzo dobrze.
Warto podkreślić, że większość policyjnych egzemplarzy ma już ponad 200 000 km przebiegu i wciąż dobrze się sprawują. A to już bardzo duży komplement dla tego samochodu!
Cena wersji GT Line SW z silnikiem 1.6 CRDi to 95 040 zł. Bazowe 1.4 DOHC z podstawowym pakietem wyposażenia S to wydatek 59 990 zł. 5-drzwiowa wersja hatchback jest o 3000-4000 zł tańsza od kombi.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/cylindry/zawory – diesel/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 136/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 280/1500-2500
Skrzynia biegów/napęd – aut. 7/przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10,9
Prędkość maksymalna (km/h) – 197
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4505/1780/1485
Masa własna/ładowność (kg) – 1475/465
Cena – 95 040 zł
Co musisz wiedzieć:
– KIA cee’d ma brata bliźniaka. Nazywa się Hyundai i30.
– Nazwa tego modelu to cee’d – pisana z małej litery.
– Egzemplarze używane przez policję to niemal całkowicie seryjne cee’d-y. Zmiany konstrukcyjne, poza dostosowaniem do oczywistych potrzeb policji (instalacja kogutów itp.), to system blokowania otwarcia tylnych drzwi od wewnątrz oraz wytrzymalsza, wodoodporna tapicerka na tylnej kanapie.
– Cee’d-y służą zarówno funkcjonariuszom drogówki, prewencji, ale także służbą kryminalnym i tak zwanym “tajniakom”.
piszczecie o 1,6 1.6 CRDi a w tabelce z danymi jest napisane typ. benz. a tymczasem to dieseli i policyjne to też diesle
Oczywiście. Nasz błąd. Dziękujemy za zwrócenie uwagi – treść została poprawiona.