344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Minęło 46 lat od otwarcia Obwodnicy Trójmiasta

15 grudnia 1977 r. do użytku oddano Obwodnicę Trójmiasta. Pierwszą nitkę drogi ekspresowej o długości ok. 39 km otwarto z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni. Pomysł na budowę obwodnicy pojawił się już jednak w 1948 r.

Historia Obwodnicy Trójmiasta

Budowę Obwodnicy Trójmiasta rozpoczęto w latach 70., ale pierwsze pomysły na budowę ekspresówki pojawiły się już 30 lat wcześniej. – Trójmiejska obwodnica przekazana do eksploatacji – taki artykuł ukazał się w “Dzienniku Bałtyckim” 16 grudnia 1977 r. Kierowcy mogli się cieszyć pierwszym odcinkiem tzw. jezdnią wschodnią od Łęgowa (miejscowość położna na południe od Pruszcza Gdańskiego) do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Trasę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, z kolei za obiekty odpowiedzialny był gdański oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

Jak pisał wówczas „Dziennik Bałtycki” w trakcie robót budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. metrów sześciennych ziemi. Następnie w latach 1978–1984 powstawała jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni. Później przebudowywano węzeł Kowale (1987–1989) oraz węzeł Osowa (1994–1996). Kolejny okres to między innymi gruntowna modernizacja w 2002 r., ale także przedłużenie drogi o odcinek zachodni Straszyn – Juszkowo i w 2007 r. połączenie trasy za pośrednictwem węzła Straszyn z nową Autostradą A1.

Jeszcze w 2008 r. oddano do użytku odgałęzienie trójmiejskiej obwodnicy w Gdyni, które stanowi połączenie z Trasą im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, łączącą obwodnicę z Portem Promowym i Kontenerowym, stocznią oraz bazą Marynarki Wojennej. Za pośrednictwem Obwodnicy Trójmiasta umożliwia skomunikowanie z pomorskim odcinkiem A1.

Aleja Kazimierza Jagiellończyka

Ostatnim punktem na mapie historii Obwodnicy Trójmiasta jest powstanie węzła Gdańsk Port w latach 2006–2008. Jeszcze w 2007 r. zdecydowano, że gdański odcinek obwodnicy trójmiejskiej będzie nosił nazwę – Alei Kazimierza Jagiellończyka.

Rekordowy ruch

Latem 2023 roku Obwodnica Trójmiasta notowała rekordowy ruch. W tym okresie zanotowano, że w ciągu jednej doby popularną trasą przejechało ponad 114 tys. pojazdów. Choć jej przepustowość jest już na granicy, trudno dzisiaj wyobrazić sobie funkcjonowanie aglomeracji trójmiejskiej bez tej trasy.

Obok mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie trójmiejska obwodnica jest drogą o największym natężeniu ruchu w Polsce, gdzie średnio notuje się ruch w granicach 35-98 tys. pojazdów na dobę [wg. ostatnich badań] z wyraźną tendencją wzrostową.

Priorytetem Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo (OMT 1) i Żukowo – Gdańsk Południe (OMT 2). Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo – Gdańsk Południe Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. Koszt robót na OMT 1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.

Źródło: GDDKiA

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Zapowiedź] Gdański Rajd 40+ – sobota 18 maja

Niezwykła przygoda z obrazami wybitnych gdańskich mistrzów, ale także – Gdański Rajd 40+, który startuje …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *