niedziela , 5 grudnia 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
moto3m_Peugeot_750x200
moto3m_KIA_750x200
moto3m_Citroen_750x200
previous arrow
next arrow

Porsche Taycan Turbo Cross Turismo – „daily” idealne

Motoryzacyjny świat zwariował na punkcie uterenowionych samochodów, a od pewnego czasu, także na punkcie elektryków. Połączenie tych dwóch cech w jednym samochodzie było więc kwestią czasu i zwiastunem dużego sukcesu sprzedażowego. Porsche poszło tą drogą wprowadzając na rynek model Cross Turismo, który bazuje na dobrze sprzedającym się na świecie modelu Taycan. Elektryczny napęd, podwyższone zawieszenie i ogólne dopracowanie czynią z niego idealne „daily” – czyli samochód do codziennego użytku w każdych warunkach. 

W Polsce elektryczne Porsche jest rzadkością, ale globalnie, w 2020 roku sprzedano ponad 20 tysięcy egzemplarzy Taycan’a. Cross Turismo na jego tle wydaje się jeszcze ciekawszy. Producent za najatrakcyjniejsze rynki dla nowego modelu uznał kraje takie jak: USA, Wielką Brytanię, Norwegię, Holandię i Niemcy.

Nowy wariant ma wszystkie mocne strony limuzyny Taycan, a więc szybkość, perfekcyjne prowadzenie i wysoką wydajność. Dodatkowo dochodzi do tego podwyższone, pneumatyczne zawieszenie z dużym zakresem regulacji oraz zwiększona przestrzeń w tylnej części – zarówno nad głowami pasażerów (o 47 mm), jak i w przestrzeni bagażowej.

Design modelu Taycan Cross Turismo jest bardzo zbliżony do wyglądu koncepcyjnego studium Mission E Cross Turismo, zaprezentowanego podczas salonu samochodowego w Genewie w 2018 r. Jego sylwetkę definiuje sportowa, opadająca ku tyłowi linia dachu, przez projektantów Porsche nazywana „flyline”. Elementy wzornictwa odwołującego się do świata off-roadu obejmują nakładki nadkoli, dolne części przedniego i tylnego zderzaka oraz progi. Ponadto, w przypadku wykupienia opcjonalnego pakietu Off-Road Design, Taycan Cross Turismo zyskuje specjalne klapy w rogach przedniego i tylnego zderzaka oraz na końcach progów. Z jednej strony podkreślają one efektowny wygląd, z drugiej – zapewniają ochronę przed uderzeniami kamieni.

Zmiany konstrukcyjne w stosunku do Taycan’a w wersji limuzyny, to dodatkowe wloty powietrza w przednich nadkolach. Udało się je  zastosować dzięki rezygnacji z elektrycznie (dotykowo) otwieranych klapek ładowania. Zmniejszyło to masę, poprawiło aerodynamikę i zasięg – jednym słowem, mniej bajerów, więcej praktyczności.

Standardem we wszystkich dostępnych wariantach Cross Turismo jest zaawansowane technicznie podwozie z napędem na wszystkie koła oraz adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym. Wspomniany pakiet Off-Road Design pozwala zwiększyć prześwit nawet o 30 mm. Chociaż wartość ta z pozoru nie jest imponująca, ma kolosalny wpływ na zachowanie samochodu. W obniżonym trybie Taycan jest bardziej aerodynamiczny i lepiej się prowadzi. Wraz z podwyższeniem zawieszenia wzrastają jego możliwości pokonywania przeszkód i wyraźnie zwiększa się jego codzienna użyteczność.

Napęd Taycan’a Cross Turismo to innowacyjny układ elektryczny o architekturze 800 V z zestawem akumulatorów o pojemności 93,4 kWh. Moc generowana przez silnik elektryczny to 625 KM lub chwilowo, 680 KM w trybie overboost z Launch Control. Osiągi są imponujące – pierwsze 100 km/h ze startu zatrzymanego w 3.3 sekundy. Do 200 km/h Taycan Turbo przyspiesza bez żadnej zadyszki. Powyżej tej prędkości ogranicza go umysł kierowcy, bowiem mocy dalej nie brakuje.

Realny zasięg samochodu przy normalnej eksploatacji zbliża się do 400 kilometrów. Jadąc przede wszystkim płynnie i korzystając z mocy w sposób umiarkowany, dodatkowo wspomagając się rekuperacją, możliwe jest przejechanie deklarowanych przez producenta 400 kilometrów. Jazda autostradowa, ale z dopuszczalną szybkością, to 300-320 kilometrów.

Siadając za kierownicą łatwo odnaleźć charakterystyczne nawiązania do Porsche nowej generacji – starter po lewej stronie, mała, ale bardzo wygodna dźwigienka zmiana biegów na wysokości prawej dłoni, za manetką kierunkowskazów i dobrze znana kierownica.

Komfort jazdy tym samochodem jest wyśmienity, dzięki podwyższonemu zawieszeniu jeszcze wyższy niż w standardowym Taycanie. Jeżdżąc samochodami elektrycznymi docenić można jak duże znaczenie ma wyciszenie kabiny. Przy 180 km/h w samochodzie jest cicho niczym w limuzynie z najwyższego segmentu, a nie – mimo wszystko – sportowym Porsche.

Taycan Cross Turismo jest samochodem 5 osobowym. Tylna kanapa jest wyraźnie wyprofilowana na kształt dwóch foteli, ale awaryjnie, również środkowe miejsce może być zajęte. W porównaniu do Taycan’a odczuć można większa przestrzeń nad głową i wygodniejsze wsiadanie, ze względu na większy otwór i mniej opadającą linię dachu. Przestrzeń bagażowa jest trochę większa, ale w przypadku Cross’a najważniejsza była możliwość jej powiększenia, co umożliwia transport przedmiotów o większych gabarytach, albo np. psa. Warto też pamiętać, że Taycan dysponuje dodatkową przestrzenią także pod przednią klapą.

Wszystkie te cechy wpływają na to, że Cross Turismo jest idealnym Porsche do codziennego użytku. Pod tym względem może nawet odebrać klientów Cayennowi oraz Macanowi.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – el.
Moc maksymalna (KM) – 625 (680 KM w trybie overboost z Launch Control)
Maks. mom. obr. – 850
Skrzynia biegów/napęd – aut./4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 3.3
Prędkość maksymalna (km/h) – 250

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4974/1967/1409
Masa własna/ładowność (kg) – 2320/560

Cena – od 668 000 zł (testowany 816 376 zł)

Naszym zdaniem

Jako sportowy sedan Taycan świętował swój debiut pod koniec 2019 r. Nowy wariant Cross Turismo łączy w sobie koncepcję „elektrycznych osiągów” Porsche E-Performance, z jeszcze większą przydatnością na co dzień.

W mojej opinii Taycan Cross Turismo jest najbardziej intuicyjnym pod względem prowadzenia modelem w całej gamie Porsche. Wyczucie zarówno wielkości jak i możliwości samochodu jest bardzo proste, a uterenowiony charakter powoduje, że za kierownicą odczuwa się mniejszy stres o ewentualne uszkodzenia, niż ma to miejsce w „zwykłym” Taycanie.

Elektryczny napęd z kolei jest tak dopracowany, że przekonać może do siebie chyba nawet najbardziej zagorzałych jego przeciwników.

Co odstrasza od Cross Turismo? Cena! Najmniejsza kwota jaką trzeba wydać na fabrycznie nowy egzemplarz to 436 000 zł. Prezentowana wersja Turbo to już grubo ponad 600 000 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Wideo] Z Gdyni do Kołobrzegu i z powrotem – test zasięgu Forda Mustanga Mach-E z FordStore Euro-Car Gdynia

Największa obecnie bolączka samochodów elektrycznych – czyli zasięg na naładowanych bateriach i czas ładowania. Narosło …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *